بازار نفت آسیا قیانوسیه و خلیج فارس ۲۰ سپتامبر

بازار نفت آسیا قیانوسیه و خلیج فارس ۲۰ سپتامبر

بازار نفت آسیا قیانوسیه وخلیج فارس ۲۰ سپتامبر بازار بنزین در منطقه آسیا در شروع معاملات ۲۰ سپتامبر تقویت گردید. کار بازسازی پالایشگاهها بعداز وقوع توفان آیدا تاحدی موفقیت آمیز بوده وبخشی از ظرفیت ازدست رفته، مجددا وارد چرخه تولید شد ولی کماکان از میزان تقاضا عقب تر است. در روز ۱۷ سپتامبر بیش از ۷۵درصد از خروجی نفت خلیج مکزیک قابل بهره برداری بود.

در آسیا همه شواهد حاکی از آن بود که تقاضا برای بنزین وسایر فراورده ها زیاد است شواهدی همچون فرارسیدن هفته تعطیلی طلایی و زیاد شدن تعداد مسافرت ها در این ایام وبرگزاری فستیوال ها وجشنها و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی. ولی مشاهده چند مورد ابتلا به ویروس دلتادر شهر های فوجیان وXiamenباعث گردید که بلافاصله دولت اقدام به اتخاذ تدابیر منع رفت وآمد نماید وبه همین دلیل است که بازارمسیر ثابتی ندارد و فعالان اقتصادی بااحتیاط بازاررارصد می کنندچون هم سیگنالهای افزایشی وهم شاخص های کاهشی وجوددارد. خبرها حاکی از آن است که شرکتIndia’s Hindustan Petroleum Corp. Ltdبه دنبال خرید ۳۰ هزارتن بنزین با اکتان ۹۱ برای هفته اول اکتبر وتحویل در بندر مومبای هندوستان است.

ترس از انتشار مجدد ویروس و کاهش قیمت ها

نگرانی ها از انتشار سویه های جدید ویروس از یک سو وشروع به کار پالایشگاههای آسیب دیده در آمریکا ومیزان کمترصادرات آسیا به آمریکا باعث گردیدکه درروز ۲۰ سپتامبر قیمت بسیاری از محصولات کاهش یابد. درشروع معاملات کلیه انواع بنزین با افت بیش از یک دلاری قیمت در هربشکه در پایانه سنگاپور مواجه شدند. سوخت جت وانواع گازوییل نیز بیش از یک دلار ودر حدود یک ونیم دلار کاهش داشتند وکاهش نفت کوره وکازوت با درصدهای گوگرد متفاوت ،بیش از ۴ دلار در هرتن بود.

در خلیج فارس نیز کلیه محصولات سبک وسنگین کاهش قیمتی مشابه پایانه سنگاپور داشتند. در ژاپن ،گره هندوستان،واسترالیا نیز شرایط مشابهی حاکم بود. اگرچه پیش بینی های بعداز ماه آگوست حاکی از رشد قیمت محصولات بودوتا چندروزی نیز شاهدرشد قیمت ها بودیم ،اما راه اندازی پالایشگاهها ومناطق آسیب دیده در آمریکا که صادرات به آمریکا را تاحدی کاهش داد ومشاهده مواردابتلای ویروس دلتا در آسیا باعث رکود بازار وکمبود تقاضا گردید.

فعالان بازار معتقدند هستند که علی رغم رکود موقت بازار ولی بازار فرآورده هایی همچون سوخت جت در حال پیشرفت است زیرا به طور کلی گسترش واکسیناسیون و پیگیری شعارکوید صفرکه همه کشورها به دنبال آن هستند باعث گردیده که در بعضی فرودگاه ها سخت گیری ها به حداقل برسدوگامهای عملی برای تحقق این شعار برداشته شود. در کشور چین پیش ‌بینی‌ها حاکی از افزایش مسافرت ها در ماه اکتبر است، اما از سوی دیگر مشاهده موارد ابتلا به سویه دلتا در شهر فوجیان چین،تصور دوگانه‌ای از آینده بازار القا نموده است و گمان می رود این سخت گیری ها مجدداً با عث کاهش تقاضا شود.

البته در کشوری مثل ویتنام وضع تقاضای  سوخت جت اصلاً مناسب نیست. میزان واردات سوخت جت در این کشور نسبت به سال گذشته تا ۸۲ درصد کاهش یافته است. کاهش پروازها در ارتباط مستقیم با اعمال مقررات و وضع محدودیت ها از سوی دولت برای کنترل بیماری می باشد.

نگاهی به بازار گازوییل و سوخت کوره

درخصوص گازوئیل کشورهای چین و ژاپن و تایوان در ماه اکتبر صادرات کمتری خواهند داشت زیرا مشتری برای گازوئیل کماکان در بازار زیاد است به خصوص گازوئیل با درصد پایین گوگرد که مقبولیت بالایی برای خریداران دارد. با توجه به اینکه ماه های سپتامبر و اکتبر بسیاری از کامیون ها به راحتی تردد می کنند و بسیاری از فعالیتهای ساختمانی قبل از شروع زمستان اوج می گیرد و جاده سازی ها در این ماه ها انجام می گیرد قاعدتاً بازار گازوئیل هم برای جابجایی کامیون ها و هم برای سایر استفاده ها در صنعت با تقاضای زیادی مواجه است.

البته در این میان کشور ویتنام به دلیل مبارزه سختی که برای مار ویروس کووید ۱۹ در پیش گرفته باسایرکشورها تفاوت دارد به گونه‌ای که مصرف گازوئیل این کشور بیش از ۴۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته وبیش از ۵۶درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است و دولت محدودیت‌های تردد را شدیداً اعمال می کند.ولی در سنگاپور اوضاع مساعداست وبازار دیزل یا گازوییل ،مشتریان همیشگی خودرا دارد.

ناظران بازار معتقدند که در صورت غلبه دولت بر ویروس و کاهش موارد ابتلا به تدریج میزان تقاضا در ویتنام زیاد خواهد بود و شاهد تقاضاهای خرید برای گازوئیل با ۵۰۰ پی پی ام گوگرد خواهیم بود که می توان گفت مصرف این نوع گازوئیل مصرف اصلی در این کشور بوده وبیشترین تقاضاهای این کشور برای این نوع ازگازوییل می باشد.

در خصوص سوخت کوره با درصد بالای گوگرد باید گفت که بیشترین مشتریان این کالا را کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه تشکیل می دهند یکی از مهمترین مشتریان این نوع سوخت کشور پاکستان می باشند و سایر کشورها نیز همچون پاکستان از این سوخت برای تولید برق و راه اندازی نیروگاه های خود استفاده می کند.

بازار نفت آسیا قیانوسیه وخلیج فارس در 17 سپتامبر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *