بررسی بازار جهانی واکس – ارتباط واکس با روغن پایه

بررسی بازار جهانی واکس

بررسی بازار جهانی واکس از نگاه آرگوس دوم آگوست

در آخرین ارزیابی آرگوس که در تاریخ آگوست انجام شده است ابتدا بازار روغن و نفت خام مورد بررسی قرار گرفته تابه موضوع واکس به طور ویژه پرداخته شود.

قیمت های روغن پایه گروه ۱ و ۲ در آمریکا در روزهای پایانی ماه جولای کاهش یافت که دلیل آن عرضه بیش از حد این روغن ها در بازار و همچنین کاهش صادرات و کاهش قیمت خوراک ورودی و رقابت قیمتی بین انواع سوخت بود.قیمت های واکس در منطقه آسیا اقیانوسیه در ماه جولای با توجه به این که افزایش مجدد مصرف در چین مجددا متوقف شد و نگرانی ها از رکود اقتصادی ادامه یافت روند نزولی پیدا کرد.

ارتباط واکس با روغن پایه

فعالان نفتی به خوبی می دانند که محصول واکس محصولی است که ارتباط مستقیم با روغن پایه دارد و روغن پایه نیز ارتباط مستقیمی با نفت خام دارد به همین دلیل در تحلیل های آرگوس معمولاً قبل از ورود به موضوع واکس بازارهای نفت خام و روغن مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس مقوله واکس مطرح می گردد.

خوراک واحدهای روغن سازی که تحت عنوان لوب کات شناخته می شود پس از ورود به واحد تصفیه روغن به دو محصول روغن پایه و واکس تبدیل می شود و لذا میزان واکس موجود در نفت خام و یا خوراک روغن اهمیت زیادی در شناسایی خوراک دارد. محصول جانبی واحدهای تولید روغن پایه واکس میباشد. در آخرین ارزیابی آرگوس که در تاریخ آگوست انجام شده است ابتدا بازار روغن و نفت خام مورد بررسی قرار گرفته تا به موضوع واکس به طور ویژه پرداخته شود.

قیمت های روغن پایه گروه ۱ و ۲ در آمریکا در روزهای پایانی ماه جولای کاهش یافت که دلیل آن عرضه بیش از حد این روغن ها در بازار و همچنین کاهش صادرات و کاهش قیمت خوراک ورودی و رقابت قیمتی بین انواع سوخت بود. قیمت روغن های گروه سوم با توجه به تعادل عرضه در بازار بدون تغییر و با ثبات بود. مازاد تولید برای گروههای روغن های سبک و نیمه سبک در میان انبارهای پالایش گران روغن های گروه یک و دو در حال افزایش است.

روغن های پایه گروه یک در اروپا در روزهای پایانی ماه جولای به کاهش قیمت خود با توجه به کاهش تقاضا و افزایش عرضه بخصوص برای روغن های سبک ادامه دادند. قیمت های روغن هایی که دارای مشتری در بازار بوده و ارزش قیمتی بیشتری داشتند با توجه به تقویت دلار و کمبود عرضه با افزایش قیمت مواجه شدند

تمایل به خرید در میان مخلوط کنندگان روغن در حال کاهش است زیرا خیلی از آنها ارزهای روغن در بازار را در مخازن خود ذخیره می کنند و با پر شدن آنها دیگر تمایل به خرید نخواهند داشت. بسیاری از مخلوط کنندگان همچنین در موارد خرید می کنند که نیاز فوری به آن نوع روغن داشته باشند. این مخلوط کنندگان در حال حاضر ترجیح می دهند که از خریدهای محموله‌ های بزرگ روغن تا ماه سپتامبر خودداری نمایند زیرا آنها انتظار دارند که عرضه بازهم بیشتر و تقاضا کمتر باشد و بنابراین قیمت رو به کاهش برود و در سه ماهه سوم سال بتوانند خرید ارزان تری داشته باشند.

مقایسه قیمت روغن های پایه گروه اول از روز ۸ آوریل تا ۲۲ جولای سال جاری میلادی نشان می دهد که قیمت این نوع روغن در پایانه سنگاپور ارزان تر از قیمت روغن در شمال غرب اروپا و در بازارهای محلی و داخلی آمریکاست. قیمت روغن پایه در روز ۲۲ آوریل در حدود ۱۱۰۰ دلار در هر تن در سنگاپور و در حدود ۱۴۰۰ دلار در شمال غرب اروپا و آمریکا بود که در ۲۲ جولای در آمریکا و اروپا به نزدیک ۱۶۰۰ دلار و در سنگاپور به نزدیک ۱۲۰۰ دلار رسید.

برای مطالعه مقاله وکس در بازارهای جهانی کلیک کنید.

افزایش مستمر قیمت واکس اروپا

در بررسی بازار جهانی واکس، قیمت های واکس در آسیای میانه و روسیه در ماه جولای کاهش یافت زیرا تمایل به خرید که مجدداً در ماه قبل در چین زیاد شده بود متوقف گشت. قیمت های واکس اروپا در ماه جولای با ثبات بود و از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون بر اساس ارزیابی های آرگوس هر ماه افزایش یافته است.

در آمریکا قیمت سلک واکس تا حدودی کاهش یافت در حالیکه پارافین تسویه شده کامل با ثبات بود که دلیل آن قیمت های پایین نفت خام و تقاضای کم بود. وضعیت عرضه برای خرید های آنی با توجه به رسیدن محموله های حامل واکس از چین اندکی بهبود یافت.

قیمت های واکس در آسیای میانه روسیه در ماه جولای کاهش یافت زیرا تمایل به خرید که مجدداً در ماه قبل در چین زیاد شده بود متوقف گشت. قیمت های واکس اروپا در ماه جولای با ثبات بود و از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون بر اساس ارزیابی های آرگوس هر ماه افزایش یافته است. در آمریکا قیمت سلک واکس تا حدودی کاهش یافت در حالیکه پارافین تسویه شده کامل با ثبات بود که دلیل آن قیمت های پایین نفت خام و تقاضای کم بود. وضعیت عرضه برای خرید های آنی با توجه به رسیدن محموله های حامل واکس از چین اندکی بهبود یافت.

قیمت های نفت خام با توجه به کاهش شدید ذخایر نفتی آمریکا افزایش یافت. نفت حوزه نفتی دریای شمال با افزایش ۱.۱۰ دلاری در هفته منتهی به روز ۲۸ جولای به ۱۱۱.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. نفت دبی در خاورمیانه با افزایش ۳.۷۲ دلاری به ۱۰۶.۳۶ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با افزایش ۷ در هر بشکه به ۹۶.۴۲ دلار در هر بشکه در هفته منتهی به ۲۸ جولای رسید.

قیمت های واکس در منطقه آسیا اقیانوسیه در ماه جولای با توجه به این که افزایش مجدد مصرف در چین مجددا متوقف شد و نگرانی ها از رکود اقتصادی ادامه یافت روند نزولی پیدا کرد ولی قیمت خوراک سلک واکس تایلند با ثبات بود که به دلیل تقاضای باثبات برای برگزاری مراسم و اعیاد بود که البته در ماه‌های آگوست و سپتامبر کاهش خواهد بافت.

ارزیابی ها برای واکس های مایع با نقطه ذوب ۵۸ تا ۶۰ درجه سانتیگراد که به صورت کامل پالایش شده باشند با ۱۰۰ دلار کاهش به ۱۵۲۰ تا ۱۵۶۰ دلار بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال چین رسید. اسلب یا واکس های جامد با ۹۵ دلار کاهش در هر تن در شمال چین برای هر دو نوع نیمه پالایش شده و پالایش کامل شده،همراه بود.

در جنوب چین ارزیابی ها از این پایین تر هم رفت به گونه ای که واکس های اسلب بین ۸۵ تا ۹۵ دلار در هر تن کاهش یافتند و به قیمت ۱۵۵۰ تا ۱۵۹۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی برای واکس های کامل پالایش شده رسیدند.

قیمت های تولید محلی در هندوستان در ماه جولای نسبتاً و در قیاس با ماه قبل با ثبات بود ولی این قیمت ها می توانند به دلیل کاهش عمومی قیمت ها در سایر نقاط جهان به سطوح پایین تری کاهش یابند. پارافین واکس ۶۴ تا ۶۶ درجه نوع ۲ که به صورت پلت و تولید شرکت ملی نفت هند است در حدود۱۳۱,۲۷۰روپبه در هر تن در شمال آسام قیمت گذاری شد.همبن محصول در چنای ۱۳۱,۱۸۰روپیه‌ بود.

افزایش مستمر قیمت واکس در اروپا

در تایلند قیمت های واکس با ثبات بود.در مراسم و جشن ها و یادبودها در ماه می تا ماه جولای نیاز به شمع وجود داشت واین مراسم باعث حمایت از بازار شمع می شد. اما به نظر میرسد که این نوع مراسم در ماه‌های آگوست و سپتامبر در تایلند کمتر باشند و می‌تواند به کاهش تقاضا بیانجامد هرچند که مراسم دیگری نیز از ماه اکتبر می تواند باعث حمایت از قیمت ها شود. قیمت خوراک سلک واکس بر اساس ترم فوب،۱۲۰۰ دلار در هر تن بود و نسبت به ماه قبل تغییری نداشت. از سلک واکس برای تهیه شمع استفاده میشود.

پایان تعمیرات پالایشگاههای روغن و واکس در اروپا

قیمت های واکس در اروپا در ماه جولای با ثبات بود لازم به ذکر است که این قیمت ها از ماه ژوئن سال گذشته مرتباً رو به افزایش بوده است. این رقابت قیمتی اکنون با توجه به اینکه تقاضا کمی کاهش یافته و موانع تولید نیز برطرف گردیده، تا حدودی کاهش یافته است. بالا رفتن شدید قیمت ها باعث شد که بخشی از تقاضا ها برای خرید کاهش یابد و در ماه های گذشته متقاضیان کمتری برای خرید واکس در بازار اروپا دست به خرید بزنند.

شرکت انی ایتالیا واحد تولید روغن پایه خود را که با ظرفیت ۸۴ هزار بشکه در روز در پالایشگاه لیوورنو قرار دارد در ماه جولای مجددا راه اندازی نمود و این به معنای این است که در ماه آگوست با توجه به افزایش عرضه ،قیمت ها ی واکس تحت تاثیرقرار خواهد گرفت. انجام تعمیرات در پالایشگاه های لهستان مجارستان و اسپانیا نیز هم اکنون پایان یافته و در این کشورها نیز عرضه با توجه به سود حاصل از فروش واکس ،با حداکثر ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

کاهش ذخایر واکس در آمریکا

قیمت های سلک واکس در آمریکا در بررسی بازار جهانی واکس، تا حدودی کاهش یافت در حالیکه قیمت های واکس پارافینی کاملاً پالایش شده، با ثبات بود که این ثبات به دلیل کاهش قیمت نفت و تقاضای کمتر برای خرید واکس در بازار آمریکا بود. امکان خرید های آنی کماکان زیاد است زیرا به تازگی محموله ای از چین وارد آمریکا شده است. با توجه به شرایط ضعیف اقتصادی و همچنین کاهش فصلی برای خرید واکس در قسمت هایی که به واکسن نیاز دارند، میزان تقاضا کاهش یافته است.

تقاضا برای خرید شمع به حداقل رسیده زیرا تمایل و علاقه ای برای ذخیره سازی آن قبل از شروع تعطیلات ماه آگوست وجود ندارد و در عین حال خوراک واحدهای تولید واکس و خود واکس نیز گرانتر شده است. بسیاری از فعالان بازار آمریکا تصمیم گرفتند که موجودی ذخایر واکس خود را به فروش برسانند و سطح آن را در حداقل نگاه دارند. واردات واکس آمریکا از چین در ماه می به ۳ هزار بشکه رسید که ۹۵ درصد کاهش نسبت به ماه آوریل نشان می دهد.

میزان واردات واکس آمریکا از چین در ماه آوریل ۶۱ هزار بشکه بوده است. واردات از چین ۷۷% نسبت به سال گذشته کاهش یافته است زیرا در سال گذشته میزان واردات آمریکا از چین ۱۳۰۰۰ بشکه بوده است. ماه می سومین ماهیست که در سال ۲۰۲۲ حجم واردات واکس آمریکا از چین کمتر از ۵ هزار بشکه بوده است. در ماه می هیچ گونه وارداتی از سنگاپور به آمریکا گزارش نشده است.

آمریکا در ماه آوریل ۱۵ هزار بشکه واکس از سنگاپور وارد نمود. واردات واکسن آمریکا از تایوان نیز از ۱۶ هزار بشکه به ۳۱ هزار بشکه افزایش یافته و واردات آمریکا از مالزی از ۱۰۰۰ بشکه به ۱۳ هزار بشکه افزایش یافته است.

ذخایر واکس نفت خام ماه می در ایالات متحده به ۴۸۹ هزار بشکه رسیده که ۴.۱ درصد نسبت به میزان ذخایر در ماه آوریل که ۵۱ هزار بشکه بوده است کاهش نشان می‌دهد. ذخایر آمریکا نسبت به سال گذشته با کاهش ۶.۷ درصدی همراه بوده است. میزان ذخایر واکس آمریکا در سال گذشته ۵۲۴ هزار بشکه بوده است. ذخایر آمریکا در سال جدید مرتباً کاهش یافته و در ماه جولای به حداقل خود رسیده است.

کاهش ذخایر واکس در آمریکا

مقایسه میزان تولید و میزان تجارت واکس در آمریکا از ماه می سال گذشته تا ماه می سال جاری میلادی نشان می دهد که در بعضی از ماه ها میزان تجارت واکس بالغ بر ۲۵۰ هزار بشکه بوده است. بیشترین میزان تولید واکس آمریکا نیز مربوط به آگوست سال ۲۰۲۱ میلادی است که در حدود ۲۰۰ هزار بشکه بوده است.

مقایسه میزان تولید و میزان تجارت واکس در آمریکا

مقایسه قیمت های انواع واکس، پالایش شده نیمه پالایش شده،نیمه مذاب ،مذاب کامل در روز دوم آگوست در قیاس با ۵ جولای و در شمال چین از جنوب چین، تایلند شمال غرب اروپا و آمریکا نشان می دهد که در کلیه مناطق مذکور، واکس کاهش قیمت داشته و یا حداقل تغییر قیمتی نداشته است و در هیچ یک از مناطق افزایش قیمت واکس مشاهده نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *