بررسی بازار نفت در سایه انزجار از عملیات نظامی

بررسی بازار نفت در سایه انزجار از عملیات نظامی

بررسی بازار نفت در سایه انزجار از عملیات نظامی به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

کاهش شوک بازار نفت

شوک عرضه در بازار نفت در مقیاسی که از دهه 1970 مشاهده نشده بود، رو به کاهش است. صادرات 7 میلیون بشکه ای نفت خام و محصولات روسیه در بحبوحه انزجار گسترده از “عملیات نظامی ویژه” در اوکراین تحت فشار است. اتحادیه اروپا هنوز به امریکا و بریتانیا در تحریم مستقیم صادرات نفت روسیه نپیوسته است. به گفته امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، در صورت ادامه اوضاع تحریم های جدید و گسترده ای اعمال خواهد شد.

در حال حاضر تأثیر تحریم های مالی، افزایش هزینه های حمل و نقل، پریمیوم و ریسک اعتبار جهانی تجارت نفت روسیه را منجمد کرده است. بارگیری در بنادر کاهش چشمگیری نداشته است اما اکثر شرکت های نفتی غرب، ریسک معامله با روسیه را نمی پذیرند. با توجه به نمودار زیر، معاملات آتی برنت دو مورد از چهار افزایش قیمت یک روزه و سپس بزرگترین کاهش قیمت یک روزه در طول هفته را به ثبت رساندند.

کاهش شوک بازار نفت 

حاشیه سود گازوئیل اروپا از 15 دلار در هر بشکه به 30 و 60 دلار در هر بشکه رسید. نوسانات بازار اغلب یک محیط مساعد برای شرکت های تجاری محسوب می شود اما چنین نوسانات رادیکالی هر استراتژی معناداری را به تمسخر می گیرد. تورم که در حال حاضر در اقتصادهای کلان به بالاترین حد در 40 سال اخیر رسیده است، با افزایش قیمت سوخت بیشتر صعود خواهد کرد.

احتیاط خریداران در خرید از روسیه

در بررسی تحولات بازار نفت تاجران معتقدند که تولید نفت روسیه تحت تأثیر سقوط میزان خرید بین المللی نفت خام از آغاز درگیری ها در اوکراین قرار می گیرد. به گفته برخی از فعالان بازار، تولیدکنندگان روسی می توانند تولید خود را در ماه جاری کاهش دهند. قبل از اینکه ایالات متحده در 8 مارس مصادف با 17 اسفند دستور توقف واردات نفت و محصولات روسیه را صادر کند و انگلیس نیز همزمان در همان روز برنامه های خود را برای حذف تدریجی نفت روسیه اعلام کند، خریداران قبلا از نفت روسیه به دلیل نگرانی های مالی، حمل و نقل و ترس تحریم ها اجتناب می کردند.

بریتانیا پیشتر تا پایان سال جاری ورود کشتی ها با پرچم روسیه که توسط نهادهای مرتبط با روسیه اداره یا اجاره می شوند را در بنادر خود ممنوع کرده بود. فروش نفت خام روسیه در سال گذشته به میزان 1.59 میلیون بشکه در روز، حدود 35 درصد از صادرات را به خود اختصاص داد. گریدهای کلیدی ارائه شده شامل اورال، بلِند ESPO، سبک سیبری، بلند CPC، سبک پورت نووی، بلند سوکول و ساخلین،همچنین میعانات تولید شده توسط کنسرسیوم Novatek-led Yamal LNG بود.

سقوط اورال با خرید شل

تجارت اورال روسیه پس از خرید محموله در ماه مارس توسط شل، بازار را تحت تأثیر قرار داد و اختلافات را به بالاترین حد خود رساند. شل در 4 مارس مصادف با 13 اسفند 1400 با خرید محموله اورال بالتیک در اواسط ماه مارس از ترافیگورا با تخفیف 28.45 دلاری در هر بشکه موافقت کرد تا براساس CIF روتردام، محموله ای از دریای شمال را تعیین کند. شل متعاقبا توسط وزیر خارجه اوکراین محکوم و متعهد شد که به مشارکت خود در تولید “هیدروکربن های روسیه” پایان دهد.

اخبار بازار جهانی نفت به تحلیل آرگوس 

شل تنها شرکت بزرگ نفتی نسیت که از عرضه روسیه خودداری می کند، بلکه دو نفتکش حامل نفت خام روسیه به ایالات متحده پس از ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط ایالات متحده به اروپا تغییر جهت داده اند. بریتانیا قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی واردات نفت روسیه را متوقف کند؛ در حالی که اتحادیه اروپا هنوز تحریم هایی را علیه بخش انرژی روسیه اعلام نکرده است.

سقوط اورال با خرید شل

سقوط اورال با خرید شل

گریدهای دریای شمال جایگزین اورال

پالایشگاه های اروپایی جایگزینی منابع اورال روسیه را با گریدهای دریای شمال آغاز کرده اند و دیفرانسیل های دریای شمال به رکود بالایی رسانده اند. گریدهای ترش فورتیز، یوهان سوردوپ در میان برخی از پالایشگاه های اروپایی بعنوان جایگزین اورال مطرح شدند. گرید متوسط بصره جایگزین مناسبی برای اورال است اما نرخ حمل و نقل در مقایسه با گریدهای دریای شمال چندان رضایت بخش نیست. گرید ترش کرکوک عراق که توسط دولت اقلیم کردستان به بازار عرضه شده است، از زمان آغاز درگیری ها در اوکراین 50 سنت در هر بشکه در مقایسه با دریای شمال دیتد افزایش یافته است.

ارزیابی اوپک پلاس از اقدامات روسیه

به نظر می رسد که اوپک پلاس همچنان تمایلی به افزایش تولید با سرعتی سریع تر از برنامه ریزی با هدف جبران هر گونه اختلال احتمالی در عرضه روسیه ندارد. ایالات متحده گفت که کشورش اعضای اوپک را به افزایش تولید نفت تشویق می کند. این گروه 19 نفره با درخواست های مکرر مصرف کنندگان به رهبری آژانس بین المللی انرژی برای تسریع در تولید خود با هدف کمک به کاهش روزافزون قیمت ها مواجه شده است؛ اما به اصول خود پایبند بوده و ماه آینده مجددا سهمیه خود را 400.000 بشکه در روز افزایش خواهد داد.

کاهش ظرفیت مازاد و سرمایه گذاری اندک در برخی کشورها، توانایی اوپک پلاس را برای افزایش ماهانه برنامه ریزی شده محدود کرده است. از 19 شرکت عضو اوپک پلاس، 14 شرکت کمتر از سهمیه تولید کردند؛ درست همانطور که تشدید تحریم های بین المللی علیه روسیه و مناقشات روسیه و اوکراین، قابلیت اطمینان تأمین انرژی مسکو را مورد تردید قرار داد.

ارزیابی اوپک پلاس از اقدامات روسیه

ارزیابی اوپک پلاس از اقدامات روسیه

تحمیل امریکا بر ایران و ونزوئلا توسط اوکراین

ایالات متحده در حال بازبینی دیپلماسی فعلی با ایران و تلاش های متوقف شده قبلی برای آزاد کردن روابط با کاراکاس پس از اعمال ممنوعیت واردات نفت روسیه است. درگیری در اوکراین، که به تحریم های امریکا، بریتانیا و اتحادیه اورپا علیه روسیه دامن زده است، در حال حاضر تهدیدی برای اختلال در مذاکرات تقریبا تکمیل شده وین درباره احیای توافق هسته ای ایران محسوب می شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در 6 مارس مصادف با 15 اسفند 1400 خواستار ضمانت کتبی از واشنگتن شد مبنی بر اینکه تحریم های اعمال شده علیه مسکو بر توانایی این کشور برای همکاری با ایران پس از بازگرداندن توافق هسته ای برجام تأثیری نخواهد گذاشت. امیر عبداللهیان در پاسخ به این درخاست گفت که تهران اجازه نخواهد داد در مذاکرت وین برای رفع تحریم ها، هیچ عنصر خارجی منافع ملی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *