تاثیر کرونا بر قیمت نفت

,
تاثیر کرونا بر قیمت نفت

ویروس کرونا بازارهای جهان را به هم ریخته است و البته این تنش‌ ها به بازار ایران هم رسیده است. این ویروس باعث شده است که قیمت نفت با سقوط ٨‌ درصدی مواجه شود. اکنون تیم تحلیلی بازار نفت و گاز به بررسی تاثیر کرونا بر قیمت نفت می پردازد.

corona

کرونا، ویروس تازه‌ ای است که در منطقه‌ ای از چین شیوع پیدا کرده و تا کنون جان بسیاری را گرفته است و هر روز بر تعداد قربانیان آن افزوده می شود. مقامات چین از مردم این کشور خواسته‌ اند به شهر ووهان، محل انتشار این ویروس، سفر نکنند و به ساکنان شهر هم توصیه کرده‌ اند در شهر بمانند. تعداد زیادی از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌ های چین و توسط سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان، این ویروس را از خانواده “ویروس کرونا” شناخته‌ اند. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ هاست که از ویروس سرما خوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌ شود.

تحقیقات نشان می‌ دهد که کد های ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

قیمت نفت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا

نشانه‌ های ابتلا به کرونا ویروس در انسان:

  1. تب
  2. سرفه
  3. عطسه
  4. تنگی نفس
  5. عفونت ریه
  6. ضعف عضلانی
  7. آبریزش بینی
  8. سردرد

فعالان بازار نفت می‌ گویند که با شیوع بیماری ناشناخته و گسترش آن در سایر کشور ها احتمال می‌ دهند که حمل‌ و نقل و مصرف سوخت تحت‌ تأثیر این رویداد قرار بگیرد. نرخ قیمت نفت به همین دلیل سقوط کرده است. این ویروس باعث ایجاد تحولاتی در بازار شده است که منجر به کاهش تقاضا و در پی آن کاهش قیمت نفت شده است.

کرونا چه تاثیری بر بازار نفت گذاشت؟

تاثیر-کرونا-بر-قیمت-نفت

تاثیر-کرونا-بر-قیمت-نفت

از آن سمت ارزش سهام بازار های شرق آسیا ریزشی شده است و سهامداران که تصور می‌کنند ماجرا بیخ پیدا کند برای فروش سهام خود صف فروش تشکیل داده‌ اند. به جز این ارزش دارایی‌ های امن مانند طلا و دلار در بازار جهانی افزایش پیدا کرده و همین موضوع بازار ایران را هم تحت ‌تأثیر قرار داده است.

تاثیر کرونا بر قیمت نفت

تاثیر کرونا بر قیمت نفت

کرونا همچنین باعث افت قابل توجه تجارت چین شده است و در این میان بازار معاملات حیوانات در این کشور آسیایی ممنوعیت‌ های ویژه‌ای دارد. کارشناسان بازار در بانک «ولز فارگو» زیان اقتصاد جهانی را از این بیماری در مقطع فعلی ۴۰‌ میلیارد دلار برآورد کرده و می‌ گویند در صورت مهار نشدن بیماری، ارقام بسیار فرا‌تر خواهد رفت.

سقوط ۸‌ درصدی قیمت نفت

قیمت نفت که در هفته گذشته تحت ‌تأثیر اتفاقات لیبی با کاهش آغاز کرده بود، ‌با گسترش ویروس کرونای چینی و کاهش تقاضای ۲۶۰‌ هزار بشکه‌ ای نفت با افت بیشتری همراه شد و سقوطی ٨‌ درصدی را رقم زد. نفت شدیدترین افت قیمت هفتگی را تجربه کرد و بیش از ٨‌ درصد از ارزش خود را در یک هفته گذشته از دست داد. مهم‌ ترین دلیل این کاهش نگرانی نسبت به شیوع بیشتر ویروس کرونا در چین است که می‌ تواند سفر ها را محدود کرده و تقاضای نفت را بیش از این کاهش دهد.

بر این اساس، نفت برنت که هفته را با قیمت ۶۴ دلار و ۸۵ سنت آغاز کرده بود. در روز جمعه با افتی ۸.۲‌ درصدی به قیمت ۵۹ دلار و ۸۹ سنت رسید. نفت شاخص آمریکا نیز با افت ۸.۲‌ درصدی ‌از ۵۸ دلار و ۵۸ سنت در روز دوشنبه به ۵۴ دلار و ۱۹ سنت سقوط کرد.

تاثیر کرونای دلتا بر قیمت نفت جهانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *