تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه+۱۱مارس

,
تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه

تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه در روز ۱۱ مارس به نقل از بازار نفت و گاز ایران روغن‌های سبک گروه دوم به ۱۱۰۰دلار و روغن‌های سنگین این گروه نیز به ۱۱۵۰ دلار در هر تن رسیده است.

همکارانی که مایل به خرید نشریات پلتس و ارگوس ایسیس هستند لطفا به ایمیل iroilmarket2@gmail.com پیام ارسال کنید.

افزایش مستمر قیمت از سوی فروشندگان

در آسیا اقیانوسیه رقابت برای خریدهای آنی روغن‌پایه در حال افزایش است و قیمت‌ها نیز مرتباً روند صعودی دارند. عرضه برای خریدهای آنی حتی قبل از شروع جنگ در اوکراین محدود بود و با شروع جنگ محدودیت عرضه بیشتر شد. این در حالی است که چند تولیدکننده تصمیم به اجرای تعمیرات سالانه خود در این ایام دارند.شاید بهتر می‌بود که این تولیدکنندگان در فصل زمستان که گاز کمیاب و گران بود تعمیرات خود را انجام می‌دادند تا در فصل بهار که معمولاً تقاضا بیشتر است بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

البته انجام تعمیرات در فصل زمستان هم دشواری‌های خاص خود را دارد. ذر روز ۱۱مارس که مصادف با ۲۰ اسفند بود و پایان هفته‌ای بود که تقاضا بیش‌ از اندازه افزایش یافت،خریداران سعی می‌کردند تا انبارهای خود را پر کنند تا در صورت گسترش تنش‌ها با وقفه در تأمین کالا مواجه نشوند ضمن اینکه با تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه ،بخشی از عرضه قطعاً با مشکل مواجه خواهد شد.

در این میان،تولیدکنندگان خیلی دوست ندارند با هر قیمتی کالای خود را عرضه کنند، آن‌ها وضعیت بازار را مرتباً رصد و پایش می‌کنند و انتظار قیمت‌های بالاتری رادارند که گاه خریداران به‌ راحتی این قیمت‌ها را می‌پذیرند. در جنوب شرق آسیا، هندوستان و خاورمیانه، خریداران قیمت‌های بالا را به‌ راحتی قبول می‌کنند و حتی در چین به دلیل اینکه ماه‌های مارس و اوریل تقاضا به‌طور طبیعی افزایش می‌یابد،

موکول شدن تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده به زمانی دیگر

یکی از دلایل کاهش عرضه روغن‌پایه در منطقه آسیا اقیانوسیه، انجام تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی‌ شده در فصل بهار است که در این فصل ،بسیاری از فعالیت‌های تعمیراتی آسان‌تر صورت می‌گیرد. بعضی از پالایشگاه‌ها مقید به انجام تعمیرات خود در زمان تعیین‌ شده هستند بعضی دیگر با توجه به عرضه کم‌ روغن پایه در بازارهای منطقه و بالاتر رفتن قیمت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که تعمیرات خود را به زمان دیگری موکول کنند.یک پالایشگاه ۸۰۰ هزار بشکه‌ای در کره جنوبی ،قصد دارد که برنامه تعمیرات خود را علیرغم کمبود روغن در بازار به انجام برساند.

تولیدکنندگان تایوانی روغن‌های گروه دوم، تولیدات خود را افزایش داده‌اند تا بتوانند بخشی از تقاضاهای انباشته را تأمین کنند. البته اولویت تایوان در ابتدا نیاز داخلی و سپس بازارهای چین است. در پایانه سنگاپور قیمت روغن‌پایه بر اساس تحویل در کنار مخزن یا Ex Tank مرتباً در حال افزایش است و تولیدکننده مهم در این منطقه، قیمت تمامی روغن‌های خود را افزایش داده است.

این تولیدکننده بزرگ منطقه تمامی روغن‌های سبک و سنگین گروه یک و دو خود را تا ۱۳۰ دلار افزایش داده و بر روی قیمت‌های روغن‌های گروه سوم نیز تا ۸۰ دلار در هر تن افزوده است. روغن‌های سبک گروه دوم به ۱۱۰۰ دلار و روغن‌های سنگین این گروه نیز به ۱۱۵۰ دلار در هر تن رسیده است. قیمت روغن‌های سبک و سنگین بر اساس‌ ترم تحویل CFR و به مقصد آسیای جنوب شرقی و در حجم‌ها واویان منعطف و مطابق با درخواست خریدار، تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن نیز معامله گردیده است.

موکول شدن تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده روغن پایه

موکول شدن تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده روغن پایه

اثرات تحریم روسیه در بازار روغن‌پایه اروپا

در تحلیل آرگوس از بازار جهانی روغن‌ پایه اروپا آمادگی اعمال تحریم را نداشت و ناخواسته درگیر ماجرا شد. اگرچه بعضی از شرکت‌های آلمانی اعلام نمودند که در حال حاضر امکان اعمال تحریم بر روی فراورده‌های نفتی روسیه را ندارند، اما این تحریم تا حد زیادی عملی شده است.

درحالی‌که یک کارخانه مهم تولید روغن در اروپا از ماه نوامبر تاکنون تعطیل‌شده و چند واحد دیگر باید به‌زودی وارد مرحله تعمیرات سالانه شوند هیچ افق مناسبی از عرضه روغن‌پایه در اروپا دیده نمی‌شود. کشورهای اروپایی عمدتاً تحریم را بر محصولات و کشتی‌های اروپا آغاز کرده‌اند و شاید پیروی از سیاست اقتصادی تحریم روسیه علیرغم میل آن‌ها بوده است ولی به نظر می‌رسد.

سیاستمداران اروپایی حاضرشده‌اند تبعات آن را بپذیرند. برای تأمین روغن اروپا آربیتراژ از شرق می‌توانست گزینه خوبی باشد ولی با توجه به کمبود عرضه روغن در چین، خاورمیانه و سایر نقاط آسیا نگرانی بیش‌ ازحد سوخت در همان ابتدا منتفی اعلام شود. البته در خاورمیانه دو تولیدکننده ایرانی محصولات خوبی به بازار عرضه نموده‌اند .

در یک عرضه روغن‌های سنگین گروه یک‌ بر اساس‌ ترم تحویل فوب خلیج‌ فارس، یک محموله ۶۰۰۰ تنی از سوی ایران عرضه‌ شده است که پیشنهاد‌ها قیمت تا ۱۳ مارس می‌تواند ارسال شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *