تحلیل بازار پتروشیمی در آمریکا و اروپا

,
تحلیل بازار پتروشیمی در آمریکا و اروپا

تحلیل بازار پتروشیمی در آمریکا و اروپا در روز ۲۵ مارس در بازار نفت و گاز ایران

در هفته منتهی به ۱۱ جولای بازار بنزن اروپا علیرغم مشخص شدن قیمت قرارداد های ماه جولای، شاهد فعالیت‌های اندکی بود

چشم انداز کاهش قیمت در ماه‌های آگوست وسپتامبر در اروپا

قیمت بنزن با مهلت حمل ۵ تا ۳۰ روزه  برای تحویل در بنادر سه گانه اروپایی با ترم تحویل CIF با ۳۸.۵دلار  کاهش نسبت به روز قبل و۱۰۹دلار کاهش در هر تن نسبت به هفته قبل یعنی هفته منتهی به ۲۴ژوئن، به۱۷۴۰.۵۰دلار در هر تن رسید. همزمان با ورود به ماه جولای عرضه بنزن  در بازار کاهش یافته است اما پیش‌بینی می‌شود که در ماه آگوست وضعیت عرضه بنزن بهتر شود زیرا در این ماه محموله های خریداری شده از خاورمیانه به سواحل اروپا خواهد رسید. در صورت رسیدن محموله های خاورمیانه می توان انتظار داشت که قیمت ها  در ماه‌های آگوست و سپتامبرکاهش زیادی داشته باشند.

صادرات بنزن کره جنوبی به آمریکا با در نظر داشتن محموله هایی که در ماه آگوست به آمریکا وارد خواهد شد به ۸۱۰۰۰ تن می رسد. انجام آربیتراژ از سوی کره جنوبی و واردات به آمریکا در تمام مدت ماه جولای ممکن خواهد بود حتی با در نظر داشتن هزینه حمل بالای ۱۳۰ تا ۱۶۰ دلار مشروط بر اینکه کشتی امکان حمل چنین محموله  هایی را داشته باشد و فضا برای انجام این آربیتراژ فراهم باشد.  باید در نظر داشت که هزینه حمل تقریباً به  سه برابر هزینه حمل معمول در گذشته که  ۴۰ دلار در هر تن بوده است رسیده است.

قیمت بنزن آمریکا ۹۲.۷۱ دلار بیشتر از ارزیابی قیمت پلتس از بنزن اروپاست که البته ۶۵ دلار آن مربوط به هزینه حمل است.

در روز یکم جولای قیمت استایرن آمریکا با ۵۷ دلارکاهش  نسبت به روز گذشته و همچنین نسبت به هفته گذشته به ۱۸۸۳ دلار در هر تن رسید. در مذاکرات روز یک جولای قیمت بنزن  ماه آگوست در مذاکرات   با ۱۶۷۱ دلار آغاز شد که   احتمال افزایش ۱۰۰دلاری قیمت در ارزیابی ها محتمل است.

قیمت های استایرن با یک دلار کاهش نسبت به روز قبل به ۱۷۹۹دلار بر اساس  ترم فوب بنادر سه گانه اروپایی رسید.قیمت استایرن نسبت به هفته قبل ۱۴۵.۷۵دلار کاهش یافت زیرا ذخایر درسطوح بالایی بودند و تقاضا ی کالاهای پایین دستی در حد اندکی بود.تفاوت بین بنزن واستایرن در این هفته با ۳۷.۲۵ دلار کاهش به۵۸.۵۰دلار در هر تن رسید.

نفت خام با ۱.۵۶دلار افزایش به ۱۱۳.۹۰ دلار در هر بشکه در تاریخ ۲۵مارس  رسید که ۱.۳۹ درصد افزایش را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

در ماه مارس تاکنون واردات بنزن به ۱۲۵ هزارتنی رسیده است

ولی پیش‌بینی می‌شود در آوریل واردات بیشتری صورت پذیرد ولی واردات از کره جنوبی کم‌تر خواهد بود.

البته بعضی از کارشناسان احتمال کاهش واردات از سایر نقاط دیگر را نیز می‌دهند.

چشم انداز کاهش قیمت در ماه‌های آگوست وسپتامبر در اروپا

چشم انداز کاهش قیمت در ماه‌های آگوست وسپتامبر در اروپا

 

مخلوط کنندگان بنزین، مشتریان تولوئن در بازار پتروشیمی

در تحلیل بازار پتروشیمی در آمریکا و اروپا در هفته منتهی به یکم جولای، عرضه تولو ئن کم تر شد.تقاضای بسیار زیادی از سوی مخلوط کنند گان بنزین برای تولو ئن وجوددارد.یکی از تولید کنندگان تولو ئن می گوید مخلوط کنند گان بنزین فقط اقدام به خرید آنی بنزین می کنند واین باعث کاهش تولو ئن در بازار می شودزیرا تولید کنندگان فقط در هنگامی که مشتری، خرید آنی داشته باشد اقدام به تولید می کنند و از ترس نخریدن محصولاتشان تا زمانی که مشتری پای کار نباشد اقدام به تولید برای فروش دراز مدت نمی کنند در نتیجه عرضه این محصول کاهش یافته است.

به گفته یکی از تولید کنندگان تولو ئن اروپا،در بازار نامشخص وغیر قابل پیش بینی فعلی ،فروش تولو ئن در بازار داخلی اروپا به مخلوط کنند گان بنزین،ریسک کمتری برای فروشندگان وتولید کنند گان به همراه دارد و باعث می شود محصول تولید شده نهایتا  در اروپا مصرف شود.بر طبق اطلاعات منتشر شده از سوی S&Pقیمت تولو ئن در آخرین ارزیابی ها ۲۴۱.۱۹‌دلار تخفیف در روز ۳۰ژوئن نسبت به قیمت تولو ئن براساس تحویل فوب خلیج آمریکا داشته است و همین کاهش، باعث انجام آربیتراژ به سمت آمریکا می شود.در هفته قبل یعنی هفته منتهی به ۲۴ ژوئن ،تخفیف تولو ئن خیلی کمتر از این ودر حد ۹۲.۳۴ دلار در هر تن بوده است.

بسته شدن واحد تولید اتیلن در هلند و گران شدن استایرن

بسته شدن واحد تولید اتیلن در هلند و گران شدن استایرن

زایلین های پتروشیمی تا پایان تابستان بازار خوبی دارند

قیمتهای زایلین ها در اروپا در هفته منتهی به یکم جولای به دلیل کاهش قیمت ها دربازار بالادستی بنزین،کاهش یافت هرچند که  شرایط کلی بازار خوب بود و بازار کاهشی وراکد نبود. زایلین ترکیبی به دلیل افزایش بیش از حد تقاضا برای خرید ،کمیاب شد.ابن تقاضابرای خرید زیاد زایلین ترکیبی از سوی مخلوط کنند گان بنزین که به دنبال خرید مواد ترکیبی با بنزین بودند مرتبا افزایش یافته است.تحلیلگران میگویند تقاضای مخلوط کنندگان بنزین حداقل تا پایان تابستان کاهش نخواهد یافت.

قیمت فروش آنی پارازایلین برای نیمه اول ماه جولای با ۱۶.۲۵دلار کاهش نسبت به روز قبل. به ۱۶۹۱.۵۰دلار براساس ترم تحویل فوب بنادر سه گانه اروپایی رسید.قیمت پارازایلین نیمه دوم ماه آگوست با ۱۷.۵دلار افزایش در ارزیابی ها به ۱۶۴۱.۷۵ دلار براساس ترم فوب بنادر سه گانه اروپایی رسید.قیمت اورتوزایلین برای تحویل در مدت ۵تا۳۰روز از زمان سفارش با ۱۶.۲۵دلار افزایش نسبت به روز قبل به ۱۷۶۹.۷۵ دلار در هر تن رسید. با توجه به اهمیت زایلین ها در تر کیب با بنزین ،فراورده های مشابه با آنها نیز همسو با آنها حرکت می کنند.بعنوان مثال

فروش آنی متیل ترشیاری بوتیل اتر(MTBE)دراروپا ودر هفته منتهی به یکم جولای، توام با  افزایش تقاضا و کاهش عرضه  نسبت به هفته قبل بود ودر ارزیابی ها با ۱۷.۵۰دلاردر هر تن  افزایش نسبت به روز قبل و۱۰۶دلارکاهش نسبت به هفته قبل به ۱۸۰۰.۲۵ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب بنادر سه گانه اروپا رسید.

 

برای مشاهده جدیدترین اخبار محصولات پالایشی اروپا و آمریکا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *