ثبات نسبی گازوئیل اواخر سپتامبر

,
 ثبات نسبی گازوئیل اواخر سپتامبر

به گزارش بازار نفت و گاز، آنچه که در روزهای پایانی ماه سپتامبر شاهد آن هستیم ثبات نسبی محصولات سبک و به خصوص گازوئیل است. می دانیم که درصدهای متفاوتی از گوگرد در گازوئیل موجود است و مرغوبترین گازوئیل گازوئیلی است که پایین ترین درصد گوگرد را داشته باشد. بیشترین تقاضای بازار برای چنین گازوئیلی است که کمترین حد گوگرد ممکن را در خود داشته باشد. به این گازوییل ،گازوییل یک هزارم درصد گوگرد می گویند.

سایر انواع گازوئیل تحت عنوان گازوئیل ۱۰ پی پی ام و گازوئیل ۵۰ ppm و گازوئیل ۵۰۰ppm شناخته می شوند. چنین تقسیم بندی برای سوخت های سنگین و سوخت های دریایی نیز به کار می رود که تحت عنوان گازوئیل کم سولفور و یا گازوئیل با سولفور بالا شناخته می شوند.

در روز ۲۷ سپتامبر تقاضا برای گازوئیل خیلی قوی بود که بیشتر آن مربوط به تقاضای انجام آربیتراژ به غرب بود. شرکت دولتی Bharat Petroleum Corp در هندوستان سرانجام تعمیرات واحد هایدرو دی سولفورایزر خود را در پالایشگاه ۲۴۰ هزار بشکه ای شهر مومبای تکمیل نمود. واحد مذکور که تولیدات آن در روز بالغ بر ۶۰ هزار بشکه بود از دهه اول سپتامبر برای تعمیرات بسته شده بود که با پایان سپتامبر بازگشایی گردید.

افزایش قیمت فرآورده های سبک

از مستندات موجود و معاملات انجام شده در تاریخ ۲۷ سپتامبر، قیمت فرآورده های سبک کماکان در آخرین روزهای ثبت نام باز هم با افزایش توأم است اگرچه این افزایش در در فرآورده هایی همچون نفتا بیشتر از سایر فراورده ها مشهود است و دلیل آن استفاده چند منظوره از نفتا و قابلیت آن برای جایگزینی با محصولاتی همچون گاز مایع است همچنین پارافین موجود در نفتا و استفاده هایی که از نفت برای تولید اتیلن میشود برخی شرکت‌ها را ترغیب به خرید بیشتراین محصول می کند و تقاضا برای نفتا تقریباً در بیشتر روزها بالاست.

قیمت یک بشکه نفت با در روز ۲۷ سپتامبر ۷۹ دلار بوده است که در حدود یک و نیم دلار افزایش قیمت نسبت به روز کاری قبل داشته است. این قیمت برای معامله بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور می باشد. قیمت بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ در هر بشکه در پایانه سنگاپور 86.47 دلار معامله کردیده که نسبت به روز کاری قبل 1.22 دلار رشد نشان می‌دهد که این میزان نسبتاً زیاد است و نوسانات قیمت بنزین معمولاً در حدود یک دلار و یا کمتر است. سایر انواع بنزین مثل بنزین بدون سرب با اکتان ۹۲ تا ۹۷ در حدود یک دلار افزایش قیمت داشته اند.

قیمت سوخت جت در هر بشکه 1.99 دلار و قیمت گازوئیل با درجات مختلف سولفور، در هر بشکه 1.85 دلار افزایش قیمت داشته است که در هر دو مورد سوخت جت و گازوییل، افزایش قیمت به نسبت یک روز زیاد است و نوسانات قیمتی این دو محصول به ندرت از نیم دلار تا یک دلار فراتر می رود این نشان می دهد قیمت سوخت جت پانزده و نیم دلار در هر تن افزایش داشته است

در جنوب چین قیمت سوخت جت پانزده و نیم دلار در هر تن افزایش داشته که نسبت به روزهای قبل جالب توجه است. بیشتر شدن تقاضا برای گازوئیل و ثبات بازار آن که باعث افزایش قیمت نیز گردید باعث شد که بعضی از شرکت ها به سمت سوخت های کوره با درصدهای متفاوت گوگرد روی بیاورند تا بتوانند بخشی از نیازهای خود به گازوئیل را تا آنجا که ممکن است از طریق سوخت های سنگین تر برطرف نمایند و برای همین بازار سوخت کوره و سوخت های شناورهای دریایی نیز که از ترکیب گازوئیل و مازوت و سوخت های سنگین به وجود می آیند نیز رونق بگیرد و قیمت اغلب فراورده های سنگین افزایش یابد.

در مناطق مختلف اروپا در بنادر آمستردام، رتردام و آنتورپ تمامی محصولات با درصدهای مشابه رشد قیمت داشتند و بالاترین رشد قیمت مربوط به سوخت جت بودکه بیش از شانزده دلار افزایش قیمت در هر تن داشت. در معاملات انجام شده شاهد بودیم که شرکت میتسوبیشی ژاپن یک محموله ۲۵ هزار تنی نفتا با ۷۴ درصد پارافین برای تحویل در نیمه اول ماه نوامبر خریداری نمود.

کره جنوبی هم به دنبال خرید نفتا با ۷۷ درصد پارافین برای تحویل در نیمه اول ماه نوامبر بوده است. با توجه به اینکه خرابی های طوفان آیدا در آمریکا تعمیر و مرمت گردیده است و تولید نفت آمریکا نسبت به روزهای اول وقوع طوفان بیشتر شده است لذا فشار برای تامین نفت خام کاسته شده و تقاضا برای فراورده های همچون گازوئیل اگرچه تا حدودی مربوط به افزایش قیمت نفت می تواند باشند ولی بیشتر به دلیل نیاز فصلی صنایع و ماشین آلات و صنعت کشاورزی می باشد.

بیشتر بخوانید:افزایش پلاتس بنزن آسیایی

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *