حذف گرید سبک بصره توسط سومو

حذف گرید سبک بصره توسط سومو

بازاریابان دولتی نفت عراق در سومو ممکن است گرید بصره را به مشتریان نفت خام خود در سال آینده ارائه ندهند. براساس گزارشات اخیر آرگوس، سومو بدون در نظر گرفتن بصره سبک از خریداران درخواست می کند تا بصره متوسط، بصره سنگین و کرکوک را انتخاب کنند.

دو مشتری مستقیم و دو منبع اطلاعاتی دیگر این حرف را تأیید کرده اند. تولید بیشتر بصره سبک در پالایشگاه های عراق بصره متوسط و سنگین را برای صادرات آزاد می کند. مشخص نیست که آیا کل تولید بصره سبک در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر. به گفته یکی از فعالان در بازار، بصره متوسط 300.000 بشکه در روز است. سومو همچنان می تواند نظر خود را قبل از تصمیم گیری در مورد تخصیص های خود در سال 2022 تغییر دهد. در صورت پیشرفت، این شرکت تنها یک سال پس از تقسیم دو گرید بصره خود به سه گرید، بصره سبک را از بازارهای صادراتی خارج کند.

سومو پیش از امسال رسمآ 36 درصد بصره سبک API و 26 درصد بصره سنگین API را صادر کرد. کیفیت هر دو گرید با مشخصات ثبت شده در اوراق مغایرت داشت و منجر به بازپرداخت غرامت از طرف سومو شد. بصره سبک زمانی محبوبیت خود را از آن زمان در بین پالایشگاه های اروپایی از دست داد؛ برخی از آنها معتقد هستند که قیمت فرمول رسمی آن از لحاظ اقتصادی مطلوب نیست. سه گرید بصره بخش عمده ای از صادرات نفت خام عراق را تشکیل می دهند.

با توجه به داده های حمل و نقل آرگوس، این کشور در نیمه اول امسال 2.86 میلیون بشکه در روز صادر کرده است که 1.01 میلیون بشکه از آن بصره سبک بوده است. مشتریان نفت خام سومو بایستی شرایط قرارداد خود را برای 2022 تا 30 اکتبر اعلام کنند.

محدود بودن ذخایر بنکر HSFO در سنگاپور

کمبود نفت HSFO در سنگاپور و مشکلات کیفیت آن حق بیمه تحویل سوخت بنکر در بندر را در سطح بالایی نگه می دارد. قیمتهای بی سابقه گاز طبیعی برخی از شرکتها را تشویق می کند تا به HSFO روی آورند و با توجه به مقررات سختگیرانه گوگرد، نرخ تقاضای HSFO افزایش نمی یابد و بازار برق قیمتها را بطور فزاینده ای افزایش می دهد. اما کشتی های بیشتری در حال نصب تجهیزات اسکرابر برای مصرف HSFO هستند و احتمال کمبود سوخت در سنگاپور وجود دارد زیرا واردات محموله های اروپایی کاهش یافته است.

صنایع Reliance هند یک واحد تجاری نفت و پتروشیمی 1 میلیون دلاری را در امارات تأسیس کرد، چرا که در حال پیشروی در زمینه صنایع پتروشیمی با اندوک ابوظبی است. واحد بین المللی Reliance در منطقه آزاد بازار جهانی ابوظبی واقع شده است و فعالیتهایی را در رابطه با تجارت نفت خام، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و کالاهای کشاورزی انجام می دهد. همچنین Reliance در ژوئن قراردادی را با اندوک برای تولید 940.000 تن/ سال کلروالکالین، 1.1 میلیون تن/ سال اتیلن دی کلراید و 360.000 تن/ سال پلی وینیل کلراید در منطقه شیمیایی تعزیز در Ruwais امضاء کرد.

افزایش عرضه در پی کاهش نگرانی های کووید-19

قیمت نفت به بالاترین حد خود رسید؛ با تقویت اوپک پلاس و افزایش قیمت گاز طبیعی نگرانی هایی در مورد کاهش عرضه احتمالی در زمستان بروز کرد. معیار حوضه آتلانتیک دریای شمال دیتد در هفته منتهی به 7 اکتبر با افزایش 3.29 دلار در هر بشکه، به 81.90 دلار در هر بشکه افزایش یافت؛ پس از آنکه در 5 اکتبر به 83.30 دلار در هر بشکه رسید، این اولین باری است که از اکتبر 2018 به 80 دلار در هر بشکه رسید.

شاخص WTI ایالات متحده در هفته با 3.27 دلار در هر بلوک به 78.30 دلار/ بلوک رسید، در حالی که شاخص ترش میدل ایست دبی 3.55 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 79.58 دلار در سال رسید. قیمتها در اوایل هفته پس از مخالفت اتحادیه اوپک پلاس با افزایش 400.000 بشکه در روز سهمیه تولید در ماه آینده، بالاتر بود. WTI در 5 اکتبر به بالاترین سطح 7 سال گذشته یعنی 78.93 دلار در هر بشکه رسید.

قیمتهای آتی نفت خام از افزایش قیمت گاز در اروپا حمایت می کند، که می تواند برخی از تولید کنندگان برق را به استفاده از نفت سوق دهد. معیار گاز TTF اروپا در 6 اکتبر به بالاترین سطح خود با 116.10 یورو/ کیلو وات ساعت، معادل 218 دلار در هر بلوک بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *