خط لوله نفت و گاز نورپایپ

خط لوله نفت و گاز نورپایپ

خط لوله نفت و گاز نورپایپ. نورپایپ یک سیستم خط لوله دریایی است که نفت و گاز تولید شده از میدان Ekofisk در بخش نروژی دریای شمال را انتقال می دهد. این شامل یک خط لوله نفت به Teesside در بریتانیا و یک خط گاز به Emden، آلمان است.

خط لوله نفت نورپایپ متعلق به شرکت نورپایپ اویل است و توسط ConocoPhillips اداره می شود. این خط لوله در اکتبر 1975 راه اندازی شد و اولین خط لوله صادرات نفت در فلات قاره نروژ بود.

خط لوله نفت و گاز نورپایپ

Gassled مالک 100٪ خط لوله گاز نورپایپ است، در حالی که شرکت دولتی نروژی Gassco اپراتور آن است. خط لوله گاز در سپتامبر 1977 به بهره برداری رسید.

میدان Ekofisk در سال 1969 کشف شد و یکی از میادین تولید کننده در منطقه بزرگ Ekofisk است. میدان های دیگر، یعنی Eldfisk، Embla و Tor II نیز به سیستم خط لوله Norpipe گره خورده اند. تا دسامبر 2021، میدان اکوفیسک از زمان آغاز فعالیت خود در سال 1971 در مجموع حدود سه میلیارد بشکه نفت تولید کرد. میدان Ekofisk نفت و گاز را از طریق سکوهای 2/4 J، 2/4 X، 2/4 M، 2/4 C، 2/4 Z و 2/4 B تولید و پردازش می کند.

جزئیات پروژه

نوع پروژه : خط لوله نفت و گاز طبیعی دریایی
محل : دریای شمال به بریتانیا و آلمان
ظرفیت خط لوله: نفت: 830000 بشکه در روز گاز: 32MSm3/d
طول خط لوله: نفت: 354 کیلومتر; گاز: 443 کیلومتر

جزئیات خط لوله نفت و گاز نورپایپ

خط لوله نفت نورپایپ یک خط لوله به طول 354 کیلومتر با قطر خارجی 34 اینچ است. ظرفیت تحویل حدود 830000 بشکه نفت در روز را دارد.

طرف بریتانیایی خط لوله نفت مجهز به یک اتصال Y است که تقریباً در 50 کیلومتری میدان Ekofisk قرار دارد تا یک خط لوله 24 اینچی را به خط لوله نفت متصل کند. اتصال Y برای چندین زمینه بریتانیا، از جمله J-block، Valhall، Hod، Ula، Gyda، Fulmar، Halley، Flyndre و Stella ارتباط برقرار کرد.

ConocoPhillips 35.05 درصد از سهام مالک خط لوله نفت Norpipe Oil را در اختیار دارد، در حالی که سایر سهامداران شامل Total E&P Norge (34.93٪)، Statoil (اکنون Equinor) (18.50٪)، Eni Norge (6.52٪) و Petoro (5٪) هستند. .

خط لوله گاز دریایی نورپایپ، خط لوله ای به طول 443 کیلومتر، با قطر خارجی 36 اینچ، بین مجتمع Ekofisk و ترمینال Emden در آلمان است. این خط لوله به Statpipe متصل شد، که گاز غنی تولید شده در میدان Statfjord در دریای شمال را به کارخانه فرآوری Kårstø که توسط Gassco اداره می شود در شمال استاوانگر در نروژ در سال 1985 منتقل می کند.

خط لوله گاز نورپایپ با ظرفیت فنی موجود (ATC) 32 میلیون متر مکعب استاندارد در روز (MSm3/d) کار می کند. پتورو 46.6 درصد از سهام مالک خط لوله گاز Gassled را دارد، در حالی که بقیه سهام متعلق به Hav Energy NCS Gas (15.5٪)، CapeOmega (26.3٪)، Silex Gas نروژ (6.4٪) و Equinor Energy (5٪) است.

تغییرات پلت فرم نفت و گاز نورپایپ

زیرساخت در سیستم حمل و نقل نفت نورپایپ شامل سکوی پمپاژ Ekofisk 2/4 P به همراه دو سکوی تقویت کننده 36/22 A و 37/4 A برای عرضه نفت به بریتانیا بود. سکوهای تقویت کننده در سال 1983 تعطیل شدند و خط جدیدی در سال 1994 مجدداً احداث شد تا مستقیماً روغن را از سکوی 2/4 P به Teesside پمپ کند.

خط لوله نورپایپ در ابتدا گاز طبیعی را از طریق سکوهای کمپرسور B11 و H7 به Emden می رساند. یک زیرساخت جدید مرتبط با حمل و نقل گاز در سال 2003 برای دور زدن سکوهای کمپرسور ایجاد شد. پلتفرم های H7 و B11 به ترتیب در سال های 2013 و 2015 حذف شدند.

پایانه های دریافت نفت و گاز

پایانه دریافت نفت در Teesside در Sea Sands، در ساحل رودخانه Tees در میدلزبورو قرار دارد. این ترمینال شامل تجهیزات پردازش اصلی و بارگیری تانکر است که در زمینی به مساحت 285 هکتار واقع شده است.

زیرساخت دیگر شامل یک بخش تثبیت، یک بخش مایع گاز طبیعی (NGL)، مخازن ذخیره نفت خام و NGL به همراه یک بندر حمل و نقل است. یک مزرعه مخزن متشکل از 9 مخزن ذخیره با ظرفیت 750000 بشکه برای ذخیره نفت خام برای حمل و نقل استفاده می شود.

پایانه مایعات نفت و گاز طبیعی Teesside توسط ConocoPhillips اداره می شود. ترمینال Emden دریافت گاز از طریق خط لوله نورپایپ دارای ظرفیت روزانه 34.1 میلیون متر مکعب استاندارد است. این یک ترمینال جدید است که جایگزین ترمینال قبلی گاز نورسی (NGT) در می 2016 شد.

منطقه بزرگ Ekofisk

منطقه بزرگ اکوفیسک تقریباً در 300 کیلومتری جنوب غربی شهر استاوانگر در جنوب دریای شمال قرار دارد. عمق آب در این منطقه بین 70 تا 80 متر است.

ConocoPhillips Skandinavia اپراتور منطقه بزرگ Ekofisk با 35.11 درصد سهام است، در حالی که سایر شرکای مجوز عبارتند از Total E&P Norge (39.9٪)، Vår Energi (12.39٪)، Equinor Energy (7.6٪) و Petoro (5٪). ).

Albuskjell، Tor، West Ekofisk، Cod، Edda، و Tommeliten G زمینه های تولید قبلی در این منطقه بودند. ConocoPhillips تولید را از پروژه Tor II، توسعه مجدد میدان Tor، در دسامبر 2020 آغاز کرد.

مجموع تولید این منطقه در دسامبر 2021 به شش میلیارد بشکه معادل نفت رسید که از سال 1971 شروع به تولید کرد. منطقه بزرگ اکوفیسک در حال حاضر حدود 30 تاسیسات سرنشین دار و بدون سرنشین در حال فعالیت دارد.

پیمانکاران درگیر

شرکت Linde Engineering Dresden یک قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت (EPC) برای تأسیسات دریافت گاز جدید در Emden دریافت کرد.

AF Decom Offshore برای حذف تاسیسات کمپرسور B11 و H7 قرارداد بسته شد.

با Swire Blue Ocean قرارداد فرعی برای تامین کشتی‌های جک آپ برای حذف نصب کمپرسور H7 در بخش آلمانی دریای شمال منعقد شد، در حالی که Deep Ocean مسئول عملیات زیر دریای پروژه بود. Subsea 7 برای نصب و جوشکاری زیردریایی برای استقرار یک بای پس در اطراف سکوی کمپرسور B11 انتخاب شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *