خط لوله گاز طبیعی بلو استریم Blue Stream

خط لوله بلو استریم

خط لوله گاز طبیعی بلو استریم Blue Stream. بلو استریم یک خط لوله انتقال گاز طبیعی بین روسیه و ترکیه به طول ۱۲۱۳ کیلومتر است که از دریای سیاه عبور می کند. این یکی از عمیق ترین خطوط لوله زیر آب در جهان است که با سرمایه گذاری کل 3.2 میلیارد دلار ساخته شده است.

شرکت خط لوله بلو استریم مالک و مجری بخش دریایی خط لوله استریم آبی است. این یک سرمایه گذاری مشترک بین گازپروم روسیه و انی ایتالیا با 50 درصد سهام است.

گازپروم مالک و اپراتور بخش خشکی خط لوله در روسیه است، در حالی که بخش خشکی ترکیه متعلق به بوتاس است.

خط لوله بلو استریم

خط لوله گاز بلو استریم در دسامبر 2002 راه اندازی شد و عرضه گاز تجاری در فوریه 2003 آغاز شد. ظرفیت انتقال 16 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد.

این خط لوله 15.98 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه را در سال 2021 به ترکیه منتقل کرد که بالاترین عرضه سالانه از زمان آغاز تحویل گاز در سال 2003 است.

در مارس 2022، انی قصد خود را برای واگذاری 50 درصد سهام خود در شرکت خط لوله بلو استریم پس از تهاجم روسیه به اوکراین اعلام کرد.

جزئیات پروژه

نوع پروژه : خط لوله گاز طبیعی
محل : روسیه به ترکیه
مالک/اپراتور: شرکت خط لوله استریم آبی
توسعه دهندگان: گازپروم، انی و بوتاس

خط لوله زیر آب بلو استریم

سیستم خط لوله فراساحلی Blue Stream شامل دو خط لوله زیردریایی با قطر 24 اینچ و ایستگاه کمپرسور گاز Beregovaya در خشکی است.

خطوط لوله دریایی به طول 396 کیلومتر از ایستگاه فشرده سازی گاز Beregovaya در روسیه منشأ می گیرد و در پایانه ورودی Durusu ترکیه خاتمه می یابد. خطوط لوله در عمق آب تا 2150 متر گذاشته شد.

ایستگاه کمپرسور Beregovaya، واقع در نزدیکی Gelendzhik در منطقه Krasnodarsky، روسیه، از شش توربو کمپرسور و سه توربو ژنراتور با ظرفیت تراکم گاز 180 مگاوات تشکیل شده است.

خط لوله خشکی بلو استریم

بخش روسی خط لوله خشکی بلو استریم بین ایزوبیلنویه و ژوبگا گذاشته شده و مسافتی در حدود 373 کیلومتر را پوشش می دهد. قطر خط لوله برای بخش کوهستانی 48 اینچ و برای بخش خشکی 56 اینچ است.

این خط لوله از دو ایستگاه کمپرسور در Stavropolskaya و Krasnodarskaya، واحدهای شیر، ایستگاه های اندازه گیری گاز و ایستگاه های حفاظت کاتدی تشکیل شده است.

بخش ترکی خط لوله خشکی آبی استریم از سامسون سرچشمه می گیرد و به آنکارا ختم می شود و مسافت 444 کیلومتری را طی می کند. این خط لوله با قطر 48 اینچ از آماسیا، کوروم و کریک کاله در ترکیه عبور می کند.

این خط لوله شامل یک ایستگاه کمپرسور در Corum و یک ایستگاه اندازه گیری اصلی در Durusu است.

قراردادهای منعقد شده

سایپم در اکتبر 1999 قرارداد مهندسی، تدارکات، نصب و راه اندازی (EPIC) بخش دریایی خط لوله بلو استریم را دریافت کرد. این شرکت دو خط لوله را با قطر 24 اینچ و طول حدود 390 کیلومتر در دریای سیاه نصب کرد. پروژه.

سایپم 7000، یک کشتی نیمه شناور، بخش‌های آب عمیق خط لوله را به روش J-lay قرار داد، در حالی که Castoro Otto، یک کشتی لوله‌گذاری، بخش‌های آب کم عمق خط لوله را در عمق آب تا 380 متر نصب کرد. با استفاده از روش S-lay

Fugro یک قرارداد بازرسی خط لوله را از شرکت خط لوله استریم آبی در اکتبر 2015 منعقد کرد. محدوده قرارداد شامل تحویل کشتی های پشتیبانی بررسی و خدمات بررسی مرتبط برای بازرسی قطعات دریایی، نزدیک به ساحل و بخش خشک خط لوله بود.

استروی ترانس گاز به عنوان پیمانکار عمومی توسط گازپروم برای ساخت بخش خشکی ایزوبیلنویه-جوبگا به طول 370 کیلومتر از خط لوله بلو استریم در روسیه انتخاب شد. این شرکت همچنین سه ایستگاه کمپرسور با ظرفیت کل 310 مگاوات ساخته بود.

استروی ترانس گاز همچنین با بوتاس قراردادی برای ساخت بخش خشکی سامسون – آنکارا به طول 501 کیلومتر از خط لوله استریم آبی در ترکیه امضا کرد.

خط لوله ترک استریم

خط لوله ترک استریم که گاز روسیه را نیز به ترکیه منتقل می کند، در ژانویه 2020 شروع به کار کرد. خط لوله گاز طبیعی به طول 930 کیلومتر که از طریق دریای سیاه کشیده شده است، از دو رشته تشکیل شده است که یک رشته گاز را به ترکیه می رساند و دیگری در جنوب و جنوب خدمت می کند. -اروپای شرقی.

ظرفیت هر رشته خط لوله 15.75 میلیارد مترمکعب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *