خواص بنزین برای بدن چیست

خواص بنزین برای بدن چیست؟

خواص بنزین برای بدن چیست و چه کاربردهایی برای سلامتی دارد. بنزین یک محرک ملایم پوست، چشم و مجاری تنفسی است. مصرف بنزین باعث تحریک خفیف تا شدید مخاط دستگاه گوارش می شود. پنومونیت شیمیایی اغلب شدید است. اثرات سیستمیک قرار گرفتن در معرض بنزین عمدتاً در نتیجه افسردگی CNS است.

اثرات سیستمیک می تواند از همه مسیرهای قرار گرفتن در معرض رخ دهد. قرار گرفتن در معرض غلظت های پایین ممکن است باعث گرگرفتگی صورت، راه رفتن مبهوت کننده، گفتار نامفهوم و آشفتگی ذهنی شود. غلظت های بالاتر ممکن است منجر به بیهوشی، کما و مرگ احتمالی به دلیل نارسایی تنفسی شود.

بخارات بنزین میوکارد را حساس می کند که ممکن است منجر به فیبریلاسیون بطنی شود. اثرات تاخیری ممکن است شامل خونریزی پانکراس و دژنراسیون چربی کبد و لوله‌های پیچ خورده پروگزیمال و گلومرول‌های کلیه باشد.

خواص بنزین برای بدن

بیشتر اثرات نامطلوب بهداشتی ناشی از قرار گرفتن در معرض حاد با بنزین توسط جزء هیدروکربنی ایجاد می شود. با این حال، افرادی که تماس مکرر یا زیاد (مانند سوء استفاده از استنشاق، تماس طولانی با پوست) با بنزین سرب دارند ممکن است دچار مسمومیت با سرب شوند (در برخی از کشورها دیگر سرب به بنزین اضافه نمی شود). اثرات فوری قرار گرفتن در معرض بنزین در درجه اول به دلیل آسیب ریوی و افسردگی CNS است. سایر اثرات سیستمیک ممکن است طی چند ساعت ایجاد شود. احتمالاً اجزای بنزین از جفت عبور کرده و ممکن است در شیر مادر دفع شوند.

کودکان همیشه مانند بزرگسالان به مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهند. ممکن است پروتکل های مختلفی برای مدیریت مراقبت از آنها مورد نیاز باشد.

خواص بنزین برای بدن

خواص بنزین برای بدن

ترکیبات بنزین

بنزین مخلوطی از هیدروکربن های نفتی حاوی آلکان های مستقیم، منشعب و سیکلوآلکانی است که حاوی 5 تا 18 کربن، الفین ها (آلکن ها) و هیدروکربن های معطر از جمله بنزن، تولوئن و زایلن است. بخارات بنزین حاوی حدود 90 درصد آلکان و 2 درصد آروماتیک (9/0 درصد بنزن) است.

افزودنی های مختلفی در بنزین ها مخلوط می شوند و ممکن است بر خواص و سمیت نمونه های خاص بنزین تأثیر بگذارند. در ایالات متحده، ترکیبات سرب آلی به عنوان افزودنی های ضد ضربه در سال 1997 حذف شدند و دیگر در بنزین تجاری استفاده نمی شوند.

رنگ و دمای بنزین

در دمای اتاق، بنزین مایعی بی رنگ تا قهوه ای کم رنگ یا صورتی با طیف وسیعی از نقاط جوش است: 90 درجه فارنهایت تا 399 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی گراد تا 204 درجه سانتی گراد). بسیاری از هیدروکربن های موجود در بنزین به راحتی در دمای اتاق تبخیر می شوند. بنزین در دمای بالاتر از -51 درجه فارنهایت (46- درجه سانتیگراد) قابل اشتعال است. بیشتر هیدروکربن های موجود در بنزین در آب نامحلول و در برخی از حلال های آلی محلول هستند.

منابع و موارد استفاده

بنزین از طریق تقطیر، کراکینگ و اصلاح نفت خام تولید می شود. افزودنی های مختلف بر استفاده و خواص فیزیکی مخلوط تأثیر می گذارد. استفاده اولیه بنزین به عنوان سوختی برای موتورهای رفت و برگشتی، جرقه زنی و احتراق داخلی در خودروها، کامیون ها و هواپیماهای سبک است.

مسیرهای قرار گرفتن در معرض بنزین

استنشاق

استنشاق یک راه معمول قرار گرفتن در معرض بنزین است. به طور کلی، بوی بنزین هشدار کافی در مورد غلظت های خطرناک را ارائه می دهد. آستانه بو 0.025 ppm است. بخارات آن از هوا سنگین تر است و ممکن است باعث خفگی در مناطق بسته، تهویه ضعیف یا کم ارتفاع شود.

کودکانی که در معرض همان سطوح بخار بنزین مانند بزرگسالان قرار می گیرند ممکن است دوزهای بیشتری دریافت کنند زیرا نسبت سطح ریه: نسبت وزن بدن بیشتر و نسبت حجم دقیقه: وزن آنها افزایش یافته است. علاوه بر این، آنها ممکن است در معرض سطوح بالاتری نسبت به بزرگسالان در همان مکان قرار گیرند، زیرا قد کوتاه آنها و سطوح بالاتر بخار بنزین که نزدیکتر به زمین است.

تماس پوستی/چشمی

بخارات بنزین برای غشاهای مخاطی خفیف تحریک کننده هستند. با این حال، پاشیده شدن بنزین در چشم می تواند منجر به آسیب گذرا قرنیه شود. تماس مکرر یا طولانی مدت پوست با بنزین مایع می تواند پوست را از بین برده و باعث تحریک و درماتیت شود. سوختگی پوست درجه یک و دو می تواند در اثر تماس مداوم با بنزین مایع برای چندین ساعت رخ دهد. جذب از راه پوست کند است.

گوارشی

بنزین به آسانی از دستگاه تنفسی از دستگاه گوارش جذب نمی شود. در بزرگسالان، حدود 20 تا 50 گرم می تواند باعث مسمومیت شدید شود و 350 گرم (12 اونس) می تواند برای یک فرد 70 کیلوگرمی منجر به مرگ شود. 10 تا 15 گرم (کمتر از نیم اونس) ممکن است در کودکان کشنده باشد. علائم مسمومیت با مصرف بنزین می تواند از استفراغ، سرگیجه، خواب آلودگی و گیجی تا از دست دادن هوشیاری، تشنج، خونریزی ریه ها و اندام های داخلی و مرگ به دلیل نارسایی گردش خون متغیر باشد. بلع می تواند باعث تحریک مخاط دستگاه گوارش شود و می تواند با آسپیراسیون ریوی عارضه پیدا کند و در نتیجه پنومونیت شیمیایی ایجاد شود.

قرار گرفتن در معرض بنزین

قرار گرفتن در معرض حاد بنزین می تواند باعث تحریک گذرا CNS و به دنبال آن افسردگی CNS شود. گیجی، سرگیجه، حالت تهوع، سردرد، تاری دید، سرگیجه و ضعف ممکن است رخ دهد. در مواجهه انبوه، افسردگی سریع CNS، افسردگی تنفسی، تشنج، از دست دادن هوشیاری، کما و مرگ گزارش شده است.

بنزین می تواند غشاهای مخاطی دستگاه تنفسی را تحریک کند. احتقان ریوی، ادم، تراکئوبرونشیت اگزوداتیو حاد و خونریزی داخل ریوی در مواجهه شدید گزارش شده است. آسپیراسیون ریوی بنزین خورده شده ممکن است باعث ذات الریه شود.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی می تواند منجر به سندرم اختلال عملکرد راه هوایی واکنشی (RADS) شود که نوعی آسم ناشی از مواد شیمیایی یا تحریک کننده است.

کودکان ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند زیرا تهویه دقیقه‌ای نسبتاً افزایش یافته به ازای هر کیلوگرم و عدم تخلیه سریع یک منطقه در هنگام قرار گرفتن در معرض.

پنومونیت هیدروکربنی ممکن است یک مشکل در کودکان باشد.

ضرر استنشاق بنزین

استنشاق مقادیر زیاد بنزین ممکن است منجر به دژنراسیون چربی لوله های پیچیده پروگزیمال و گلومرول ها و نارسایی کلیه شود. گزارش شده است که مصرف بنزین باعث الیگوری، نکروز لوله ای، ادم بینابینی، هماچوری، کاهش کلیرانس کراتینین و افزایش کراتینین سرم، افزایش پروتئین ادرار، گلوکز و هموگلوبین و افزایش BUN می شود.

قرار گرفتن در معرض مزمن

از مصرف معمولی بنزین به عنوان سوخت، هیچ تاثیری برای سلامتی انتظار نمی رود. قرار گرفتن در معرض مزمن و بیش از حد، مانند سوء مصرف عمدی بنزین (بوییدن) می تواند باعث تحریک پذیری، لرزش، حالت تهوع، بی خوابی، از دست دادن حافظه، خواب آلودگی، گیجی، گیجی، تشنج، اسپاسم عضلانی، تغییر بینایی، توهم، اختلال در راه رفتن، التهاب شود. عصب بینایی، سرگیجه و حرکات غیر ارادی چشم. برخی از این اثرات ممکن است به دلیل سرب یا سایر مواد افزودنی موجود در بنزین باشد (در ایالات متحده دیگر سرب به بنزین اضافه نمی شود). مرگ ناگهانی گزارش شده است.

سوء مصرف مزمن بنزین ممکن است باعث بیماری کلیوی شود (به عنوان مثال، اختلال عملکرد لوله های کلیوی). اختلالات عصبی، که باعث ضعف حرکتی و تحلیل عضلانی می شود، می تواند در مصرف کنندگان بنزین نیز رخ دهد. گزارش شده است که سوء استفاده از بنزین سرب باعث بیماری مغزی (به عنوان مثال، آنسفالوپاتی سرب) می شود (در ایالات متحده دیگر سرب به بنزین اضافه نمی شود).

تغییرات رفتاری و فکری، از جمله حافظه و ادراک بصری فوری و تاخیری، اختلالات روانی حرکتی، و توانایی یادگیری دیداری-حرکتی، گزارش شده است (احتمالاً شامل بنزین سرب است). قرار گرفتن در معرض مزمن ممکن است برای کودکان جدی تر باشد زیرا دوره نهفتگی طولانی تر آنها بالقوه است.

درماتیت چربی زدایی همراه با ترک خوردگی و لایه برداری پوست زمانی ایجاد می شود که پوست تماس مکرر یا طولانی مدت با بنزین داشته باشد.

بازار نفت گاز پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *