روش جداسازی آب و روغن چگونه است؟

روش جداسازی آب و روغن

روش جداسازی آب و روغن. چگونه زمانی که آب و روغن با هم مخلوط شده اند، آن ها را از هم جدا کنیم؟ فیلترهای حذف کننده روغن معمولاً برای تصفیه روغن و تقسیم مخلوط روغن/آب سنگین استفاده می شود که در آن آب چگالی بالاتری نسبت به روغن دارد. فیلم های حذف کننده آب برای فیلتراسیون روغن/آب سبک، تصفیه فاضلاب و سایر اقدامات ضدعفونی کننده آب مطلوب هستند.

روش جداسازی آب و روغن

دو مایع غیر قابل اختلاط، روغن و آب، را می توان با استفاده از یک قیف جداکننده جدا کرد. مخلوط روغن و آب دو لایه مجزا را تشکیل می دهند زیرا کاملاً در یکدیگر نامحلول هستند. نفت لایه بالایی را تشکیل می دهد در حالی که ساختار آب پایین تر است. در قیف‌های جداکننده، برای استراحت ذخیره می‌شوند، وقتی دو لایه با استفاده از قیف‌های جداکننده پایدار می‌شوند، به‌صورت جداگانه الک می‌شوند.

این فرآیند شامل استفاده از مخلوط هایی با چگالی ذرات نابرابر است. این مکانیسم شامل بهره برداری از مزیت ذرات موجود در مخلوط است. از آنجایی که آب چگالی تر از نفت است، تمایل دارد با روش هایی برای قیف جدا شده و با یک لایه روغن در قیف رها شود.

هنگامی که مایعات در قیف گرفته می شوند، می توانیم تشکیل دو لایه را مشاهده کنیم. مایع متراکم تر به پایه فرو می رود و مایع دیگر در بالا قرار دارد. یک فلاسک مخروطی شکل در پایه قرار داده می شود تا مایع متراکم تر جمع شود. دریچه به شما امکان می دهد زمان و نحوه ورود مایع به فلاسک مخروطی را کنترل کنید.

توجه داشته باشید

هنگام استفاده از اینها، به طور مداوم مراقب باشید تا این دو عبارت را حفظ کنید تا زمانی که 1000٪ مطمئن شوید که متوجه می شوید کدام کدام خواهد بود. لایه روغن معمولاً لایه بالایی نیست. مایع آلی هالوژنه نسبت به آب متراکم تر است، به این معنی که آنها لایه پایه خواهند بود. من تعداد زیادی از دانش‌آموزان را دیده‌ام که اقلام ادغام چند هفته‌ای خود را دور ریخته‌اند، زیرا آنها «مطمئن» بودند که از روی دید می‌دانند.

فن آوری های جداسازی روغن از آب

امولسیون ها می توانند باعث ایجاد مشکلات رسوبی و خوردگی زیر رسوبی در ستون های تقطیر، مبدل های حرارتی و بویلرها شوند. روش های تجاری برای شکستن امولسیون ها عبارتند از ته نشینی، حرارت دادن، تقطیر، سانتریفیوژ کردن، عملیات الکتریکی، عملیات شیمیایی و فیلتراسیون. این فناوری های جداسازی را می توان در ترکیب برای اطمینان از نتایج بهینه استفاده کرد.

امولسیون ها را می توان به انواع روغن در آب و آب در روغن طبقه بندی کرد. نوع امولسیون را می توان با اضافه کردن یک قطره امولسیون در یک لیوان حاوی آب و روغن تعیین کرد. اگر امولسیون از نوع آب در روغن باشد، قطره در روغن پخش می شود اما در آب باقی می ماند. امولسیون روغن در آب از طریق آب منتشر می شود، اما از طریق روغن منتشر نمی شود. هر دو نوع امولسیون می توانند در کنار هم در نفت خام وجود داشته باشند.

فن آوری های جداسازی روغن از آب

فن آوری های جداسازی روغن از آب

جداسازی امولسیون آب در روغن

در این نوع امولسیون، آب فاز پراکنده داخلی یا ناپیوسته است، در حالی که روغن فاز خارجی یا پیوسته است. جداسازی با گرانش متفاوت دو فاز فرآیندی بسیار کند است، اما می‌تواند با کمک مواد شیمیایی تسریع شود. مواد شیمیایی مورد استفاده را دمولسیفایرها، امولسیون شکن ها یا عوامل مرطوب کننده می نامند.

این افزودنی ها سورفکتانت هایی هستند که به سطح مشترک روغن/آب مهاجرت می کنند. آنها روی لایه های روغن اطراف قطرات آب جذب می شوند و لایه های روغن را می شکنند. سپس، قطرات آب جمع می‌شوند تا قطرات آب به اندازه‌ای بزرگ ایجاد کنند که به‌طور گرانشی آنها را از روغن جدا کند. سورفکتانت های غیر یونی که دارای هر دو گروه لیپوفیل و آبدوست هستند عمدتاً به عنوان دمولسیفایر استفاده می شوند.

جداسازی امولسیون آب در روغن

جداسازی امولسیون آب در روغن

جداسازی نفت و روغن از آب

نفت خام، مواد واسطه و محصولات نهایی در مزرعه مخزن ذخیره می شود. این اولین تاسیسات در یک پالایشگاه است که می توان آب آزاد را با ته نشین شدن از نفت خارج کرد. نفت خام پمپ شده از چاه حاوی آب در حالت امولسیون و آزاد است. امولسیون نفت خام شامل گلبول های کوچک آب است که توسط نفت احاطه شده است.

آب فاز داخلی و روغن فاز خارجی است که به راحتی با میکروسکوپ قابل تشخیص است. با کمک گرانش، قطرات کوچک آب به هم می پیوندند و قطرات بزرگتری را تشکیل می دهند. زمان اقامت کافی برای تفکیک به دو مرحله ضروری است. قطرات بزرگتر در نهایت ته نشین می شوند تا با زهکشی خارج شوند.

بیشتر اوقات، آب امولسیون شده را نمی توان به طور موثر تنها با ته نشینی گرانشی جدا کرد، زیرا امولسیون می تواند به سه فاز تقسیم شود:

  • روغن در بالا
  • در پایین آب
  • امولسیون ماندگار در وسط یا زیر لایه آب.

برای شکستن چنین امولسیون ماندگاری، باید از مواد شیمیایی استفاده شود. تعدادی از دمولسیفایرها با درجات مختلف عملکرد و انتخاب پذیری به صورت تجاری در دسترس هستند. به طور کلی، دمولسیفایرها با یک حلال آلی رقیق شده و به نفت خام تزریق می شوند. ماهیت امولسیون از خام به خام تغییر می کند، که می تواند بر عملکرد برنامه شکن امولسیون تأثیر بگذارد. این امر مستلزم ارزیابی اثربخشی هزینه و عملکرد در شکستن امولسیون است.

جداسازی امولسیون روغن در آب

در سیستم های آبی، هیدروکربن ها معمولاً بار منفی را در سطح خود حمل می کنند. اغلب، به دلیل نیروهای دافع خود، به طور پیوسته به قطرات کوچک پراکنده می شوند. یک پلیمر با زنجیره بلند کاتیونی، قطرات نفت با بار منفی را خنثی می کند. نیروهای دافع ضعیف شده و قطرات روغن به هم نزدیک می شوند. این امر امولسیون آب و روغن را حل می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *