روغن‌پایه خاورمیانه و تأثیر او میکرون

,
روغن‌پایه خاورمیانه و تأثیر او میکرون

تحلیل ICIS از روغن‌پایه خاورمیانه و تأثیر او میکرون بر آن به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

معاملات کم شمار و ثبات قیمت‌ها روغن پایه

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازارهای خاورمیانه در روز ۳فوریه مصادف با ۱۳بهمن،تعداد معاملات انجام‌شده در هفته گذشته بسیار اندک بود ولی درعین‌حال شاهد کاهش قیمت در این منطقه نبودیم و بازار کاملاً باثبات بود.

درحالی‌که در بازار جهانی با شروع ماه فوریه شاهد افزایش تقاضا بخصوص برای روغن‌های سبک بودیم،در خاورمیانه تقاضای زیادی در بازار نبود. خریدهای آنی و فوری از طرف بازار آسیا در سه‌ماهه اول سال زیاد نخواهد بود اگرچه این احتمال وجود دارد که با توجه به تعطیلی چند واحد تولید روغن درتایوان و کره جنوبی در ماه‌های مارس و آوریل ،به‌تدریج حجم تقاضاهای خاورمیانه نیز بیشتر شود.

از سوی دیگر کشور هندوستان که بخشی از نیاز خود به روغن‌پایه را از آمریکا تأمین می‌کرد، در پی تعطیلی چند واحد تولیدی به دلیل تعمیرات اساسی و یا تغییرات در خط تولید،ممکن است تصمیم به خرید از بازار منطقه خاورمیانه بگیرد و درهرصورت به نظر نمی‌رسد که بازار امروز با معاملات اندک ،در ماه‌های بعدی نیز به همین نحو به کار خود ادامه دهد.

ایران که با داشتن چندین واحد تولید روغن یکی از تأمین‌کنندگان اصلی روغن به شمار می‌رود تغییری در میزان تولید و عرضه روغن خود به بازار منطقه خاورمیانه نداشته است. درمجموع و با رصد کردن معاملات روغن‌پایه در خاورمیانه، در حال حاضر بازار در پایین‌ترین حد معاملات خود قرار دارد.

مذاکراتی در خصوص روغن SN500بر اساس تحویل طبق شرایط فوب بندرها ایران یا CFRامارات متحده عربی در هفته گذشته صورت گرفته است و بازار این گروه روغن دسته اول باثبات بوده است. قیمت روغن SN150 نیز باثبات بوده ولی تعداد معاملات اندک بوده است.

تأثیر او میکرون بر صنعت خودروسازی و مصرف روغن

تا قبل از شیوع ویروس کوید ۱۹هرساله تعداد خودروهای که به بازار عرضه می‌شد افزایش می‌یافت ولی با اعمال محدودیت‌ها ،اقتصاد جهانی تغییراتی را تجربه نمود که بی‌سابقه بود و برای اولین بار پس از کرونا شاهد بودیم که میزان تولید خودرو در آمریکا و اروپا شیب نزولی به خود گرفت.

در روزهای اولیه شیوع ویروس محدودیت تردد به‌شدت افزایش یافت و از هیجان خرید خودروهای نو کاسته شد. واحدهای تولید روغن که مصرف روغن در خودروها را بر اساس مسافت طی شده تولید می‌کردند متوجه شدند که شاخص تردد در بسیاری از نقاط جهان به زیر حد استاندارد خود رسیده است علاوه بر کاهش مصرف بنزین و گازوییل در روزهای اول بروز بحران،مصرف روغن‌موتور خودروها نیز شدیداً کاهش یافت.

سال ۲۰۲۰ آمار مصرف روغن به‌شدت پایین آمد ضمن اینکه تولید خودرو نیز کمتر شد. در هندوستان نیز که تا قبل از کوید ۱۹تولید خودرو سالانه در حدود ۴درصد افزایش داشت در سال جاری میلادی تا ۶درصد کاهش تولید نسبت به سالهای قبل از پاندمی خواهد داشت. البته تنها کشوری که تولید خودرو در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت کشور چین است که پیش‌بینی می‌شود ۹ درصد افزایش تولید داشته باشد.

با واکسیناسیون و کنترل گسترده ویروس در سال ۲۰۲۱مجدداً تولید خودرو در اروپا و آمریکا افزایش یافت ولی هنوز به میزان افزایش سالانه قبل از کوید ۱۹نرسیده است بنابراین علت بسته شدن بعضی از واحد‌های تولیدی در آمریکا را می‌توان در کاهش تولید خودرو نیز جستجو نمود.

قیمت هر تن روغن‌پایه SN150

بازار خاورمیانه نیز که همچون بازارهای سنگاپور و ژاپن و کره حجم زیادی از روغن را تأمین می‌کرد با کاهش تقاضا مواجه گردیده و این کاهش به‌جز در بعضی از ماه‌های سال گذشته ،کماکان سایه سنگین خود را بر بازار حفظ نموده است و با پیداشده سویه او میکرون، و با توجه به فصول سرد سال که مصرف روغن‌موتور نیز کمتر است، کماکان واقعیت اصلی بازار خاورمیانه است.

در روز ۳ فوریه قیمت هر تن روغن‌پایه گروه اول از نوعSN150 بر اساس‌ترم تحویل فوب ایران۷۵۸تا۷۸۰دلار معامله گردید و همین روغن براساس ترم تحویل CFR امارات متحده ۷۸۰تا۸۱۰ دلار بود که در هردو مورد تغییری نسبت به هفته گذشته مشاهده نمی‌شد. در سایر روغن‌های گروه یک و همچنین کلیه روغن‌های گروه دوم و سوم نیز معاملات محدود و قیمت‌ها بدون تغییر نسبت به هفته قبل بود و البته نوسانات بسیار جزئی کاهشی نیز دیده می‌شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *