عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان

عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان

عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت خام در جهان است.

به گزارش بازار نفت و گاز، از آوریل سال 2020 تاکنون صادرات نفت خام کشور عربستان به بالاترین میزان خود رسیده است! در ماه‌های اخیر و به ویژه در فوریه امسال این کشور صادرات نفت خود را افزایش داده است. میزان صادرات نفت خام عربستان از آوریل سال 2020 تا کنون به بالا ترین سطح خود رسیده است.

داده‌های آماری پایگاه JODI نشان می‌دهد که در ماه فوریه 2022، عربستان سعودی چیزی در حدود 7.307 میلیون بشکه نفت خام در روز به بازار های بین المللی صادر کرده است. بر اساس گزارشات جمع آوری شده از کشورهای مختلف توسط پایگاه آماری JODI، رقم صادرات نفت خام عربستان در فوریه 2022 حتی بیشتر از میزان صادرات در ماه ژانویه 2022 (6.996 میلیون بشکه در روز) بوده است.

افزایش صادرات نفت خام

برای اولین بار پس از آغاز همه گیری کووید-19 و همچنین درگیری با روسیه بر سر قیمت نفت، میزان صادرات نفت خام عربستان افزایش یافت. این مقدار در ماه‌ های مارس و آوریل 2020 به مقدار 7 میلیون بشکه در روز رسید. در این بازه زمانی، کشورهای جهان برای مبارزه با کووید قوانین مربوط به قرنطینه را اعمال کردند. به همین سبب میزان تقاضای جهانی نفت نیز کاهش یافت. با این حال سعودی‌ ها در ابتدا برای پاسخ به این کاهش تقاضا با سایر کشور های جهان به توافق نرسیدند و بازار جهانی را با نفت پر کردند.

بر اساس توافق اوپک پلاس عربستان سعودی میزان تولید نفت خام خود را هر ماه افزایش داده است. این رقم در هر ماه بیش از 100 هزار بشکه در روز بوده است. این میزان افزایش در مجموع 400 هزار بشکه در روز بیشتر از سایر اعضای توافق اوپک پلاس است.

در ماه‌های گذشته منتهی به فوریه 2022، عربستان در هر ماه میزان صادرات نفت خام خود را به میزان اندکی افزایش داده است. اما در بازه زمانی بین ژانویه و فوریه میزان افزایش بیش از 300 هزار بشکه در روز گزارش شده است. این امر نشان می‌ دهد عربستان سعودی به منظور افزایش ماهیانه میزان صادرات نفت خام، علاوه بر نفت خام تولید داخل کشور، مقداری از نفت خام صادراتی را از جاهای دیگر جذب کرده است.

عوامل متعددی در افزایش صادرات نفت خام عربستان در ماه فوریه نقش داشته است. از جمله این عوامل می‌ توان به افزایش قیمت نفت خام در بازار های بین المللی و همچنین بهبود میزان تقاضا در ماه‌ های اخیر اشاره کرد.

ذخایر نفت خام داخلی عربستان

در فوریه امسال ذخایر نفت خام و فراورده‌ های نفتی موجود در انبار های داخلی عربستان نیز افزایش یافته است. میزان افزایش این ذخایر به اندازه 316 هزار بشکه در روز بوده است.

در حال حاضر میزان ذخایر نفتی این کشور به 235.8 میلیون بشکه رسده است. ذخایر نفت خام این کشور به تنهایی از 133.742 میلیون بشکه در ماه ژانویه به 137.149 میلیون بشکه در فوریه افزایش یافت. اما لازم به ذکر است که این دخایر همچنان به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر نزدیک هستند. بر اساس داده‌های پایگاه JODI، استفاده مستقیم از نفت و سوزاندن آن برای تامین انرژی سبب کاهش ذخایر نفتی داخلی عربستان از 402 هزار بشکه در روز در ژانویه به 291 هزار بشکه در روز در فوریه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *