عرضه روغن پایه به تحلیل آرگوس

,
عرضه روغن پایه به تحلیل آرگوس

عرضه روغن پایه به تحلیل آرگوس در روز ۲۸ ژانویه به نقل از بازار نفت و گاز ایران

کاهش عرضه روغن پایه نسبت به تقاضا در چین

درهفته منتهی به روز سوم ژوئن برابر با ۱۲خرداد بازار آسیا اقیانوسیه باثبات بود. با توجه به تشدید تحریم های اروپا برعلیه روسیه در این هفته قیمت نفت خام و خوراک واحد روغن سازی افزایش یافت. دولت چین پس از برقراری دو ماه قرنطینه و اعمال محدودیت ها برای کنترل بیماری ویروس کوید ۱۹ سرانجام سخت گیری ها در مورد مبارزه با کووید ۱۹ را در دومین شهر کشور یعنی شانگهای وبسیاری از مراکزی که با نقاط دیگر جهان از نظر اقتصادی در ارتباط هستند

همچنین مراکز هم اقتصادی و تجاری کاهش داد .تامین کنندگان روغن پایه در چین و توزیع کنندگان این فراورده نفتی در طی مدت قرنطینه ذخایر روغن خود را به حداقل رساندند و حال پس از تسهیل مقررات منع تردد قیمت های خود را افزایش داده اند در روز سوم ژوئن میزان عرضه روغن پایه در بازار در حدی نبوده که بتواند پاسخگوی تقاضاهای رو به افزایش بازار چین باشد و هنوز به میزان تقاضای بازار نرسیده است.

قیمت روغن های پایه سنگین که از طریق واردات به بازار چین تحویل می گردند نیز با توجه به تعداد زیاد تقاضا و بعد از آسان سازی قرنطینه در حال افزایش است.

در این هفته پیشنهاد برای فروشهای آنی کم بود و کماکان میزان عرضه روغن های پایه سنگین پایین است. دو فروشنده تایلندی در هفته قبل، روغنهای سنگین و برایت استاک به بازار عرضه کرده بودند. در هندوستان، بااینکه قیمت نفت خام و گازوییل افزایش یافت و به میزان عرضه روغنهای پایه کاهش یافت ولی این کاهش عرضه باعث تغییر زیادی برروی قیمت ها نشد و قیمت ها باثبات هستند.

بازار آرام روغن پایه اروپا+23 بهمن

افزایش قیمت روغن پایه ایران ،خاور میانه ،وکره جنوبی وتایوان

عرضه روغن پایه به تحلیل آرگوس, تولید کنندگان در آسیا اقیانوسیه معمولا فراورده های تولیدی خود را در بازارهایی که قیمت های آنها بالاتراست به فروش می رسانند. در واقع فراورده ها و منجمله روغن پایه به سمت بازار هایی حرکت می کنند که در آن بازارها خریداران بایکدیگر به رقابت می پردازند و سطوح قیمت را بالا می برند.

درروز ۳ ژوئن قیمت های روغن پایه گروه اول و برایت استاک در خاور میانه بین ۱۰تا ۴۰ دلار افزایش قیمت داشتند. روغن های گروه دوم ۲۰دلار افزایش و روغن های گروه سوم نیز۱۰دلار افزایش در هر تن داشتند. روغن SN500 از روغن های گروه یک عرضه شده ازسوی تولید کنند گان ایرانی در این هفته افزایش یافت و به قیمتی بین ۱۱۰۰تا۱۱۲۰دلار براساس ترم تحویل Ex Tank رسید.

قیمت روغن گروه دوم N150 با ۴۰ دلار افزایش در هر تن به ۱۲۸۰ دلار و قیمت روغن گروه دوم N500 نیز به ۱۲۹۰ دلار در هر تن براساس ترم تحویل Ex Tank رسید.

قیمت های روغن 8cst و 6cst از گروه سوم به ترتیب به ۱۲۷۰ و ۱۴۵۰ دلار در هر تن رسید. سایر روغن های گروه سوم با کمبود عرضه مواجه هستند. در این هفته عرضه های بیشتری از سوی کره جنوبی به بازار های اروپایی و آمریکا انجام شد. قیمت این روغنهای وارداتی به آمریکا واروپا با توجه به تقاضای مستمر برای آنها افزایش یافت. یک محموله ۴۰۰۰ تنی روغن پایه سبک و سنگین مربوط به گروه دوم قرار است در روزهای اول ماه جولای از کره جنوبی به سوی آمریکای جنوبی صادر گردد.

عرضه روغن های گروه دوم از سوی کره جنوبی کماکان محدود است زیرا یکی از واحد‌های تولید کننده تحت تعمیرات اساسی قرار دارد و قرار است به زودی راه اندازی شود. در تایوان نیز یکی از تولید کنند گان اصلی روغن همسو با افزایش قیمت جهانی روغن و گازوییل در هفته منتهی به سوم ژوئن قیمت های خود را افزایش داد. در تایوان به دلیل افزایش قیمت گازوییل، قیمت روغن های سبک افزایش بیشتری داشت.

قیمت گازوییل به ۱۲۴۴.۲۵دلار در هر تن رسید و با توجه به سود بیشتر تولید گازوییل نسبت به روغن پایه، عرضه روغن پایه کمتر شد. پیش بینی می شود در چنین شرایطی و با توجه به آسان شدن مقررات کوید ۱۹ و تسهیل رفت و آمد و افزایش تردد ونیاز بیشتر به گازوییل و روغن پایه، قیمت روغن پایه باز هم افزایش پیدا کند.

تقاضاهای خرید روغن پایه

تقاضاهای خرید روغن پایه

بیشتر بخوانید:آرامش در بازار روغن‌پایه جهانی فوریه 2022

عرضه زیاد روغن‌های سنگین

واردات بیش‌ازحد روغن‌های سنگین به منطقه خاورمیانه در هفته‌های قبل علیرغم کاهش نسبی واردات از اروپا و آسیا اقیانوسیه باعث کاهش قیمت‌ها در این منطقه شده است.

فراوانی روغن‌پایه در منطقه خاورمیانه باعث گردیده که خریداران در مواجهه باقیمت‌ها با احتیاط عمل کنند و به سراغ ارزان‌ترین قیمت‌ها بروند. یکی از دلایل فراوانی روغن در بازارهای خاورمیانه صادرات نسبتاً زیاد ایران هست. هزینه‌های حمل نسبتاً بالا و عدم دسترسی به کشتی‌های مناسب جهت حمل از اروپا به منطقه خاورمیانه تا حدی بر واردات روغن از اروپا تأثیر گذاشته است و با توجه به قیمت‌های خوب و مناسب این منطقه نیازی به آربیتراژ روغن از اروپا دیده نمی‌شود و حتی کاهش واردات از این منطقه تأثیری در فراوانی نگذاشته است.

ممکن است پرسیده شود که در حالی‌ که واردات اروپا به منطقه خاورمیانه کاهش‌یافته است علت فراوانی در این منطقه چیست که باید گفت در هفته‌های اخیر واردات روغن‌های گروه اول و دوم از آمریکا به میزان زیاد صورت گرفته است تا حدی که قیمت روغن‌های گروه یک را به زیر ۹۰۰ دلار در هر تن برای این گروه رسانده و قیمت روغن‌های گروه دوم نیز به کمتر از ۱۰۰۰ دلار در هر تن رسیده است. روغن‌های گروه سوم CST4 در حدود ۱۳۰۰ لار در این منطقه خریداری‌شده‌اند.

نگاهی به تغییرات قیمت روغن‌پایه در مناطق مختلف جهان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *