عوامل افزایش قیمت بنزین در آمریکا

افزایش قیمت بنزین در آمریکا

چه چیزی باعث افزایش قیمت بنزین در آمریکا می شود؟ قیمت بنزین در سراسر ایالات متحده به بالاترین حد خود می رسد. جی‌پی مورگان می‌گوید میانگین ملی تا پایان تابستان می‌تواند به ۶ دلار در هر گالن برسد که ۱ دلار بیشتر از رقم فعلی است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) می گوید چهار عامل تأثیر زیادی بر قیمت گاز دارند.

چه چیزی باعث افزایش قیمت بنزین می شود؟

در سراسر ایالات متحده، هزینه گاز اخیراً موضوع بحث داغ بوده است، زیرا قیمت ها به رکوردهای بی سابقه ای رسیده است. طبق برآوردهای جی پی مورگان، میانگین ملی اکنون به 5 دلار در هر گالن رسیده است و تا پایان تابستان، این رقم می تواند به 6 دلار در هر گالن برسد.

اما قبل از اینکه بتوانیم درک درستی از آنچه در پمپ بنزین اتفاق می افتد داشته باشیم، مهم است که ابتدا بدانیم چه عوامل کلیدی بر قیمت بنزین تأثیر می گذارد.

چهار عامل اصلی که بر قیمت بنزین تاثیر می گذارد

بر اساس EIA، چهار عامل اصلی وجود دارد که بر قیمت بنزین تأثیر می گذارد:

  • قیمت نفت خام (54 درصد)
  • هزینه های پالایش (14%)
  • مالیات (16%)
  • هزینه های توزیع و بازاریابی (16%)

بیش از نیمی از هزینه پر کردن مخزن شما تحت تاثیر قیمت نفت خام است. در همین حال، بقیه قیمت در پمپ به طور نسبتاً مساوی بین هزینه های پالایش، بازاریابی و توزیع و مالیات تقسیم می شود.

بیایید به هر یک از عوامل با عمق بیشتری نگاه کنیم.

قیمت نفت خام

تاثیرگذارترین عامل هزینه نفت خام است که تا حد زیادی توسط عرضه و تقاضای بین المللی دیکته می شود. علیرغم اینکه ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، همچنان واردکننده خالص نفت خام است و اکثریت آن از کانادا، مکزیک و عربستان سعودی است. به دلیل اتکای آمریکا به واردات، قیمت گاز آمریکا تا حد زیادی تحت تاثیر بازار جهانی نفت خام است.

تعدادی از عوامل ژئوپلیتیکی می توانند بر بازار نفت خام تأثیر بگذارند، اما یکی از بزرگترین تأثیرات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رهبری عربستان سعودی است.

اوپک که در سال 1960 تأسیس شد، برای مبارزه با تسلط ایالات متحده بر بازار جهانی نفت ایجاد شد. اوپک اهداف تولیدی را برای 13 کشور عضو خود تعیین می کند و از نظر تاریخی، قیمت نفت با تغییرات تولید اوپک مرتبط بوده است. امروزه کشورهای اوپک مسئول حدود 60 درصد نفت تجارت بین المللی هستند.

هزینه های پالایش

نفت قبل از اینکه توسط مصرف کنندگان استفاده شود باید به بنزین تبدیل شود، به همین دلیل است که هزینه های پالایش در قیمت بنزین لحاظ می شود. ایالات متحده صدها پالایشگاه در سراسر کشور دارد. بزرگترین پالایشگاه این کشور که متعلق به شرکت عربستان سعودی آرامکو است، روزانه حدود 607 هزار بشکه نفت فرآوری می کند.

هزینه دقیق پالایش بسته به عوامل متعددی مانند نوع نفت خام مورد استفاده، فناوری فرآوری موجود در پالایشگاه و نیاز بنزین در بخش‌های خاص کشور متفاوت است.

به طور کلی، ظرفیت پالایش در ایالات متحده مطابق با تقاضای نفت نبوده است. چندین پالایشگاه در طول همه گیری همه گیر تعطیل شدند، اما حتی قبل از COVID-19، ظرفیت پالایش در ایالات متحده از تقاضا عقب بود. به طور باورنکردنی، از سال 1977 تاکنون هیچ تاسیسات جدید پالایشی در کشور ساخته نشده است.

مالیات بر بنزین

در ایالات متحده، مالیات نیز نقش مهمی در تعیین قیمت بنزین دارد. در سراسر آمریکا، متوسط مالیات بر بنزین 0.57 دلار در هر گالن است، با این حال، مقدار دقیق آن از ایالت به ایالت دیگر در نوسان است. در اینجا نگاهی به پنج ایالت برتر با بالاترین مالیات بر گاز داریم:

ایالت هایی که مالیات بالای بنزین دارند معمولا پول اضافی را صرف بهبود زیرساخت ها یا حمل و نقل محلی خود می کنند. به عنوان مثال، ایلینوی در سال 2019 مالیات گاز خود را به عنوان بخشی از یک طرح زیرساختی 45 میلیارد دلاری دو برابر کرد.

کالیفرنیا، ایالتی با بالاترین مالیات بر بنزین، انتظار دارد در جولای امسال شاهد افزایش نرخ باشد که باعث افزایش قیمت بنزین تا حدود سه سنت در هر گالن خواهد شد.

مالیات بر بنزین آمریکا

هزینه های توزیع و بازاریابی

در نهایت، هزینه های توزیع و بازاریابی بر قیمت بنزین تأثیر دارد. بنزین معمولاً از طریق خطوط لوله از پالایشگاه ها به پایانه های محلی ارسال می شود. از آنجا، بنزین بیشتر پردازش می شود تا اطمینان حاصل شود که الزامات بازار یا استانداردهای دولت محلی را برآورده می کند.

سپس پمپ بنزین ها محصول نهایی را بین مصرف کننده توزیع می کنند. هزینه راه اندازی یک پمپ بنزین متفاوت است. برخی از پمپ بنزین ها متعلق به پالایشگاه های نام تجاری مانند شورون هستند، در حالی که برخی دیگر در مقیاس کوچکتر متعلق به بازرگانان مستقل هستند.

برندهای معروف تبلیغات زیادی دارند. بر اساس مشاوره مورنینگ، شورون، BP PLC، Exxon Mobil Corp. و Royal Dutch Shell PLC بیش از 44495 بار تبلیغات تلویزیونی را بین 1 ژوئن 2020 تا 31 اوت 2021 در ایالات متحده پخش کردند.

تاثیر درگیری روسیه و اوکراین

درگیری روسیه و اوکراین چه تاثیری بر قیمت بنزین ایالات متحده دارد؟ اگر تنها بخشی از نفت آمریکا از روسیه می آید، چرا درگیری روسیه و اوکراین بر قیمت ها در ایالات متحده تأثیر می گذارد؟

زیرا نفت در بازار کالاهای جهانی خرید و فروش می شود. بنابراین، زمانی که کشورها تحریم‌هایی را بر نفت روسیه اعمال کردند، عرضه جهانی را تحت فشار قرار داد که در نهایت قیمت‌ها را افزایش داد. این شوک عرضه می‌تواند قیمت‌ها را برای مدتی بالا نگه دارد، مگر اینکه ایالات متحده وارد رکود شود، که بر اساس روند داده‌های اخیر یک احتمال رو به رشد است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *