عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان + 8 عامل موثر

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان چیست؟ 8 عامل مؤثر بر انگیزه دانش آموزان در آموزش. انگیزه در آموزش می تواند تأثیر شگرفی بر عملکرد و نتایج دانش آموزان داشته باشد. بنابراین، والدین و معلمانی که مایلند به فرزندان خود برای پیشرفت بهتر در مدرسه کمک کنند، باید از عوامل مؤثر بر انگیزه دانش آموزان آگاه باشند.

چرا انگیزه در آموزش مهم است؟

انگیزه حالتی است که می تواند توجه و رفتار دانش آموزان را حفظ کند و همچنین انرژی بیشتری را برای پیشبرد کارها به اتمام برساند. بنابراین، می تواند به حفظ فعالیت ها در یک دوره زمانی کمک کند. در آموزش، انگیزه می تواند تأثیرات مختلفی بر رفتار، ترجیحات و نتایج دانش آموزان داشته باشد. به عنوان مثال، انگیزه می تواند:

به ما کمک کند تا توجه خود را به سمت وظایفی که باید انجام دهیم هدایت کنیم،
این امکان را به ما می دهد که این وظایف را در مدت زمان کوتاه تری انجام دهیم و همچنین توجه را در مدت زمان طولانی تری حفظ کنیم.
عوامل حواس پرتی را به حداقل برسانید و بهتر در برابر آنها مقاومت کنید،
بر میزان اطلاعاتی که نگه می داریم و ذخیره می کنیم،
بر درک چگونگی ظاهر شدن وظایف آسان یا دشوار تأثیر می گذارد.

مهمتر از همه، انگیزه ما را به انجام یک عمل تشویق می کند. بدون آن، تکمیل عمل می تواند سخت یا حتی غیرممکن باشد.

انگیزه در آموزش دانش آموزان

انگیزه در آموزش دانش آموزان

عوامل ایجاد انگیزه در دانش آموزان

1. کلاس و ساختار برنامه درسی

کودکان زمانی که ساختار وجود دارد شکوفا می شوند و زمانی که هرج و مرج وجود دارد مبارزه می کنند. وقتی دانش‌آموزان احساس می‌کنند یا می‌بینند که کلاس‌ها از یک ساختار پیروی می‌کنند، و برنامه درسی و مواد کلاس از قبل آماده شده است، احساس امنیت بیشتری برای آنها ایجاد می‌کند.

احساس امنیت یکی از نیازهای اساسی ماست. هنگامی که در یک محیط آموزشی ارائه می شود، به دانش آموزان اجازه می دهد تا به طور کامل بر مواد آموزشی تمرکز کنند.

برای کمک به دانش آموزان احساس امنیت بیشتر، مربیان باید کلاس ها و برنامه های درسی را برنامه ریزی کنند. تمام موادی که در کلاس استفاده می شود باید از قبل آماده شوند. مربیان همچنین می توانند اهداف یک درس یا کلاس را در ابتدای یک ترم یا یک کلاس بیان کنند.

2. رفتار و شخصیت معلم

اگر دانش آموزی احساسات منفی مانند ترس یا بیزاری نسبت به معلم خود داشته باشد، می تواند بر نگرش او نسبت به موضوع به طور کلی تأثیر منفی بگذارد. اگر معلمی نسبت به دانش‌آموزان خاصی ارجحیت نشان دهد یا از زبان تحقیرآمیز و تحقیرآمیز استفاده کند، می‌تواند انگیزه آنها را در آموزش کاهش دهد.

از سوی دیگر، مهربانی، خوش بینی، بازخورد مثبت و تشویق می تواند بر انگیزه دانش آموزان برای یادگیری تأثیر مثبت بگذارد.

3. روش های تدریس

اگر مربیان از روش‌های مختلف تدریس استفاده کنند، دانش‌آموزان انگیزه خود را در آموزش حفظ می‌کنند. این باعث ایجاد تنوع می شود و از خسته شدن دانش آموزان جلوگیری می کند. دادن فضا برای انتخاب‌های خاص، از جمله اینکه با کدام شریکی می‌خواهند کار کنند نیز می‌تواند مفید باشد.

دانش آموزان در یک کلاس احتمالاً سبک های یادگیری متفاوتی دارند. بنابراین، معلم به احتمال زیاد این نیازها را با استفاده از روش های مختلف تدریس برآورده می کند.

یکی دیگر از جنبه های مهم، به ویژه هنگامی که صحبت از دختران در موضوعات STEM می شود، اطمینان از این است که دانش یا مهارت های آموخته شده را می توان به طور عملی در زندگی واقعی به کار برد.

در برخی موارد، ثبت نام در فعالیت های فوق برنامه یا حمایت یک معلم خصوصی می تواند به رفع نیازهای دانش آموزان کمک کند که در مدرسه برآورده نمی شوند.

4. عادات و مشارکت والدین

تعداد کمی از عادات والدین می تواند به طور غیرمستقیم بر انگیزه کودکان و به ویژه انگیزه درونی تأثیر بگذارد. این شامل:

نشان دادن علاقه به مطالب آموزشی کودک،
پرس و جو در مورد روزشان،
فعالانه گوش دادن،
کمک به وظایف یا مهارت های خاصی که در مدرسه آموزش داده می شود،
شرکت در جلسات والدین،
تشویق کودکان به انجام تکالیف یا مطالعه برای امتحان.

عادت دیگری که ثابت شده است انگیزه را بهبود می بخشد، خواندن است. خواندن برای کودکان کوچک و با آنها به آنها کمک می کند تا سریعتر از صحبت کردن، سواد را توسعه دهند. با این حال، سطح درک مطلب می تواند موفقیت دانش آموزان را در سال های بعد مدرسه تعیین کند.

5. مسائل خانوادگی و بی ثباتی

همانطور که فقدان امنیت در کلاس درس، فقدان امنیت در خانه می تواند تأثیر منفی بر انگیزه در آموزش داشته باشد.

کودکانی که با هر دو والدین زندگی می کنند، به طور متوسط نمرات بهتری نسبت به کودکانی که زندگی نمی کنند، دریافت می کنند. درگیری ها و اختلالات خانوادگی می تواند منجر به عملکرد تحصیلی ضعیف تر شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

طلاق،
از دست دادن یک یا هر دو والدین،
زندگی نکردن با پدر یا مادر بیولوژیکی،
عدم تماس با پدر یا مادر بیولوژیکی،
جابجایی مکرر از یک خانه به خانه دیگر،
بودن یا درگیر بودن با خدمات حفاظت از کودکان.

در نتیجه، در مواردی خاص، ممکن است برای کمک به دانش‌آموزان در حل مسائلشان، به حمایت بیشتری از سوی مدارس نیاز باشد.

6. روابط همسالان

همانطور که کودکان بزرگتر می شوند، تأثیر همسالان بر آنها نیز افزایش می یابد. بنابراین، مشکلات و درگیری با همسالان می تواند باعث شود دانش آموزان نسبت به موقعیت اجتماعی خود در بین همسالان احساس امنیت کمتری داشته باشند، سطح استرس آنها را افزایش دهد و انگیزه تحصیلی آنها را کاهش دهد.

زیر نظر گرفتن هرگونه درگیری، قلدری و سایر مسائل همسالان می تواند از مشکلات جدی جلوگیری کند.

7. محیط یادگیری

محیط مدرسه یا جو مدرسه یکی دیگر از عوامل موثر بر انگیزه در آموزش است. جو مدرسه به هنجارها و مقررات مختلفی اطلاق می شود که جو کلی مدرسه را تعیین می کند.

محیط مثبت مدرسه باعث می شود دانش آموزان احساس امنیت و آرامش کنند، نیازهای اولیه آنها مانند وعده های غذایی روزانه را برآورده کند و محیطی بهینه برای ایجاد روابط اجتماعی سالم برای آنها فراهم کند.

کلاس های زیاد و محیط یادگیری بسیار جدی نیز می تواند انگیزه در آموزش را کاهش دهد. افزودن یک عنصر سرگرم کننده به کلاس ها می تواند به آرامش جو و بهبود انگیزه و نتایج کمک کند. دادن زمان کافی برای بازی و استراحت نیز می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

8. ارزیابی

در حالی که ارزیابی استاندارد استانداردهای دستیابی را افزایش می دهد، می تواند بر انگیزه دانش آموزان در آموزش، به ویژه در سنین پایین تر تأثیر منفی بگذارد. عکس این موضوع را می توان در کشورهایی مانند فنلاند مشاهده کرد که در آن کودکان دبستانی هیچ آزمونی دریافت نمی کنند. علیرغم فقدان ارزیابی، کودکان فنلاندی دستاوردهای تحصیلی بالاتری دارند.

همچنین در صورتی که آزمون ها به طور مداوم بیش از حد چالش برانگیز باشند، برای دانش آموزان معمول است که انگیزه خود را از دست بدهند. این حس موفقیت را ایجاد نمی کند و انگیزه را در آموزش به مرور زمان کاهش می دهد. بنابراین، برای مربیان مهم است که روش‌های مختلف آزمون را آزمایش کرده و به کار ببرند که بتواند نیازهای یادگیری متفاوت دانش‌آموزان را برطرف کند.

نظر شما چیست؟ آیا متوجه شده اید که اینها بر انگیزه فرزندان یا دانش آموزان شما تأثیر می گذارد؟ چگونه به آنها کمک کردید؟ با ما در فیس بوک، اینستاگرام و توییتر ارتباط برقرار کنید و آنها را با ما به اشتراک بگذارید!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *