قیمت جهانی روغن پایه

قیمت جهانی روغن پایه

تحلیل موسسه آرگوس از قیمت جهانی روغن پایه در هفته منتهی به یکم جولای با ثبات بود زیرا تولیدکنندگان برای پایین آوردن قیمت خود  با توجه به شرایط عمومی بازارو تقاضای کم برای خرید مقاومت می کنند. عرضه کم روغن های گروه اول به تثبیت قیمت ها در این گروه کمک کرده است.

کاهش تقاضای روغن پایه چین و هندوستان

پیش بینی می شود میزان عرضه روغن SN500 در ماه جولای کمتر از میزان عرضه برایت استاک باشد همچنین انتظار می رود  که تقاضا برای روغن های سنگین در کشورهای چین و هندوستان کاهش یابد.

در هندوستان خریداران روغن پایه در طی ماه های گذشته نسبت به پر نمودن انبارهای خود اقدام نموده و از طریق واردات و یا از طریق تولیدات محلی انبارهای خود را به میزان کافی پر نموده اند.

با توجه به کاهش فعالیت ها در بازار روغن پایه رقابت ها نیز رو به کاهش است. بعضی از خریداران به بالا بردن قیمت های خود ادامه می دهند تا بتوانند فروش های آنی خود را تسریع کنند. ولی تعداد دیگری از خریداران که روبه افزایش نیز هستند سعی میکنند فعلاً از بازار کنار بگیرند.

بعضی از ترکیب کنندگان روغن پایه با محصولات دیگر نسبت به فراهم آوردن محموله های جدید با قیمت های بالاتر  رغبت چندانی از خود نشان نمی دهند. هنگامی که خریداران برای خرید با قیمت های بالاتر و به صورت آنی اقدام می کنند می توان گفت که احتمالا  عرضه کاهش یافته است.

تاثیر کاهش تقاضای چین بر سایر بازارها

بر اساس قیمت جهانی روغن, یک پالایشگاه اصلی تایلند کماکان برای تولید خود با مشکلات فنی مواجه است. این مشکلات از تاریخ ۱۹ ژوئن آغاز شده وتولیدات روغن پایه گروه اول در این پالایشگاه متوقف شده است زمان شروع و راه اندازی آن مشخص نیست. بزرگترین تولید کننده روغن پایه در تایوان در حال برنامه ریزی برای کاهش تولیدات خود با توجه به تقاضای ضعیف در چین و تایوان است.

نشانه هایی از وفور و فراوانی انواع روغن در بازار محلی و همچنین در بازارهای صادراتی دیده می شود که با این وصف تولید بیشتر می تواند به کاهش قیمت‌ها بیانجامد. انتظار می رودعلی رغم ضعیف بودن بازار عرضه و تقاضا قیمت های روغن پایه برای خرید های آنی به دلیل افزایش قیمت گازوئیل ،در نهایت وعلی رغم رکود نسبی بازاررو به بالا باشد.

قیمت های روغن های پایه در سنگاپور در هفته منتهی به یکم جولای روال ثابتی نداشتند. تقاضا برای روغن ها افزایش یافت زیرا بعضی از خریداران تمایل داشتند که انبارهای خود را پر نمایند.

روغن SN500 ازروغن های پایه گروه اول به قیمت ۱۳۴۰دلار در هر تن وبرایت استاک به قیمت ۱۴۴۰دلار در هر تن برمبنای Ex Tank عرضه شد. پیش بینی می شود که عرضه ها به دلیل هزینه های حمل و پرکردن مخازن وگرانی بیشتر سوخت  در آینده بیشتر شود.

قیمت های روغن های گروه دوم نیز افزایش یافتند قیمت روغن های گروه دوم N150وN500به ترتیب به ۱۳۷۰و۱۴۲۰دلار بر مبنای ترم تحویل EX Tank در سنگاپور رسیدند.

بیشتر بخوانید:قیمت های جهانی روغن پایه 

 

افزایش قیمت روغن پایه

افزایش قیمت روغن پایه در بازار نفت و گاز

 

روغن های گروه اول آسیا اقیانوسیه بدون تغییر

روغن های گروه اول آسیا اقیانوسیه بدون تغییر

روغن های گروه اول آسیا اقیانوسیه بدون تغییر

در هفته منتهی به یکم جولای برابر با دهم تیر، روغن های گروه ۱ در منطقه آسیااقیانوسیه ،شمال شرق آسیا، هندوستان ،و امارات نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتند اما بعضی از روغن های گروه دوم افزایش ۱۰دلار در هرتن داشتند و بعضی نیز بدون تغییر باقی ماندند. یکی از روغن های گروه سوم نیز  افزایش ۱۰ دلاری در امارات داشت. روغن های گروه اول در شمال شرق آسیا از سایر مناطق ارزان تر بود. قیمت برایت استاک در شمال شرق آسیا ۱۳۸۰ دلار در هر تن و در سنگاپور ۱۴۷۰ دلار در هر تن بود.

بعضی از تولید کنندگان روغن های پایه گروه دوم در چین درهفته‌های اخیر قیمت‌های خود را کاهش داده اند تا بدین وسیله هم خریداران را به سمت خود جلب نمایند و هم به تدریج از حجم انبار های لبریز شده خود بکاهند. بعضی از آنها از اعمال افزایش قیمت هایی  که قرار بود از شروع سه ماهه دوم سال  جاری انجام شود منصرف شدند و بعضی دیگر حتی قیمت های خود را نسبت به قبل نیزکاهش داده اند.

خریداران چینی کماکان از واردات اجتناب می کنند زیرا قیمت های داخلی خیلی ارزان تر است و آنها سعی می کنند با خرید محصولات داخلی نیازهای فوری خود را تامین نمایند. پیش بینی می شود با توجه به مشاهده موارد جدیدی از کوید ۱۹ در این کشور ،درماه جولای نیز تقاضا کاهش یابد.

مشاهده جدول قیمت های جهانی

تمایل خریداران هندی به خرید روغن های سبک

خریداران روغن پایه بیشتر سعی در خرید روغن های خیلی سبک و سبک دارند. خریداران نسبت به قیمت های بالاتر برای واردات بیشتر مقاومت می کنند و واردات از بعضی از بازارهای خارجی به بازار هندوستان کاهش یافته است. در هفته منتهی به یکم جولای قیمت های روغن پایه در هندوستان ثبات داشت.

بعضی از خریداران و تولیدکنندگان محلی مذاکرات خود را برای تامین روغن در ماه جولای آغاز نمودند موضوع معاملات آنها عمدتاً روغن‌های سبک بود. بعضی از خریداران بر این باور بودند که در ماه جولای تقاضا بیشتر خواهد بود و باید از هم اکنون اقدام کنند ولی گروهی دیگر بر این باورند که با توجه به شیوع مجدد کووید ۱۹ در چین عرضه محصولات روغن پایه زیاد خواهد بود و نگرانی از این بابت ندارند.

به نظر می رسد که افزایش قیمت گازوئیل باعث گردیده که روغن های پایه و بخصوص روغن های پایه سبک و خیلی سبک افزایش قیمت پیدا کنند پالایشگاه ها رغبت بیشتری دارند که گازوئیل تولید کنند زیرا سود حاصل از تولید گازوئیل در قیاس با روغن بیشتر است چند کشتی اخیراً به بندر بمبئی وارد شدند.

کشتی‌هایی نیز از سوی کره جنوبی  در ماه جولای به بنادر هندوستان واصل خواهند شد ولی سایر تولید کنندگان نیز قصد دارند در ماه جولای واردات خود را به هندوستان انجام دهند.نشانه هایی وجود دارد که محموله هایی از سوی هندوستان به صورت آربیتراژ به سایر مناطق صادر شده است. این صادرات از سوی چند تولید کننده صورت گرفته است.

محموله های صادراتی ترکیبی هستند از روغن های سبک متوسط و سنگین که به صورت فوری و آنی به مقصد مشتریان ارسال می گردند بعضی از این محموله ها اختصاص به کشورهایی همچون پاکستان و خاورمیانه دارد. بعضی از محموله ها نیز به مقصد  آمریکا بارگیری می شوند.

صادرات روغن ایران به پاکستان وامارات

در هفته منتهی به یکم جولای ۲۰۲۲ قیمت جهانی روغن در خلیج فارس بدون تغییر باقی ماند و همچنان با ثبات بود و در برخی از انواع روغن مانند روغن های گروه دوم افزایش ۲۰ دلاری قیمت و در بعضی از روغنهای گروه سوم افزایش ۱۰ دلاری قیمت را شاهد بودیم. قیمت روغن های گروه اول در خلیج فارس تغییری نداشت.در روز یکم جولای روغن های گروه اول ساخت ایران قابل دسترسی وخرید از سوی خریداران بود.

یک محموله از سوی ایران در هفته منتهی به یکم ماه جولای به سواحل امارات متحده عربی رسید. انتظار می رود محموله های بیشتری از سوی ایران به سمت امارات و پاکستان صادر شوند یعنی کشورهایی که قیمت های بالای بازار  آنها، واردات را برای خریداران ووارد کنندگان جذاب می کند.

قیمت هر تن روغن گروه‌اولSN500باثبات ودر محدوده ۱۱۸۰تا۱۱۹۰دلار در هر تن بود .

وغنهای گروه دوم با قیمت ۱۲۷۰ دلار در هر تن و روغن های سنگین تر این  گروه با قیمت هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن قابل دسترسی وخریداری بود.

قیمت های گروه سوم نیز با ثبات بود و بعضی از فروشندگان سعی کردند با توجه به حجم کم درخواست چنین روغن هایی از کیسه های بزرگ مخصوص ومحکم پلاستیکی (flrxibag) برای صادرات آن به سایر کشورهای منطقه استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید:تفسیر روزانه Platts از Western Mediterranean LPG

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *