قیمت جهانی میعانات گازی

قیمت جهانی میعانات گازی

تحلیل بازار نفت و گاز ایران در قیمت جهانی میعانات گازی تحلیل بازار گاز مایع آسیا و اروپا در روز ۱۶فوریه قیمت‌های گاز مایع در آسیا در روز ۱۶ فوریه مصادف با ۲۷ بهمن افزایشی بود قیمت هر بشکه بوتان ۹۵۰دلار بوده است که نسبت به جلسه قبل ۳۲ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت پروپان و بوتان در آسیا

قیمت‌های گاز مایع در آسیا در روز ۱۶ فوریه مصادف با ۲۷ بهمن افزایشی بود. افزایش تنش‌های سیاسی و تحرکات نظامی در مرز اوکراین و همچنین پایان یافتن تعطیلات در چین و خروج بازار از حالت انفعالی را می‌توان به‌عنوان دلایل اصلی افزایش قیمت در آسیا قلمداد نمود.

داده‌های موسسه پلتس نشان می‌دهد که قیمت پروپان با ۲.۵ دلار افزایش در هر تن نسبت به جلسه معامله قبلی، در تاریخ ۱۶ فوریه به۷۹۶.۵۰ دلار در هر تن رسیده است. البته این قیمت برای معاملات و خریدهای مربوط به نیمه دوم ماه مارس و بر اساس‌ ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در شمال آسیاست.

قیمت بوتان با شرایط مشابه تحویل و برای نیمه دوم ماه مارس ۵ دلار از پروپان در روز ۱۶ فوریه بیشتر بوده است ضمن اینکه قیمت بوتان در قیاس با جلسه قبل نیز ۵ دلار در هرتن افزایش یافت. بعضی از تحلیلگران گفته‌اند که ممکن است تحویل بوتان از منطقه خلیج‌فارس در نیمه دوم ماه مارس با تأخیر تحویل و باعث کاهش عرضه گردد.

شرکت Jiangsu Sailboat Petrochemicalدر چین، راه‌اندازی کارخانه دی هیدروژناسیون خود را به تأخیر انداخته است . ظرفیت این کارخانه تصفیه روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی حاصل از پالایش نفت خام است .

شکست رکورد مصرف گاز مایع در هندوستان

شرکت نفت کویت و یا KPC یک محموله ۴۴۰۰۰تنی شامل ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان برای تحویل در روزهای ۱۳ تا ۱۴ مارس به بازار عرضه نموده است. البته این محموله ممکن است به‌صورت ترکیبی از همین مقدار بوتان و پروپان به بندرها حمل تحویل گردد.

ضمن اینکه ممکن است در برنامه حمل این محموله تغییراتی حاصل شود وکالت با تأخیر تحویل گردد. در روز ۱۵ فوریه قیمت سواپ پروپان عربستان با ۲ دلار افزایش نسبت به جلسه قبل در هرتن به ۷۷۹دلار در تن رسیده درمجموع ۴دلار از قیمت CP فوریه بالاتر است. قیمت CP همان قیمتی است که در قرا داد قطعی شده موردتوافق طرفین خریدار و فروشنده قرارگرفته است.

مصرف گاز مایع در هندوستان اخیراً افزایش‌یافته است و در پایان ماه ژانویه به بالاترین رکورد خود یعنی ۲.۵۶۹ میلیون تن رسیده است . گفتنی است که با توجه به گران شدن سوخت دریای در پی گران‌تر شدن قیمت نفت هزینه‌های حمل در محموله‌های VLGC که بزرگ‌ترین حمل‌کننده‌های گاز مایع می‌باشند در هفته گذشته افزایش داشته وب عنوان مثال هزینه حمل هرتن گاز مایع از خلیج‌فارس تا ژاپن در روز ۱۶ فوریه بین ۴۶ تا ۴۸ دلار بوده است.

شکست رکورد مصرف گاز مایع در هندوستان

شکست رکورد مصرف گاز مایع در هندوستان

در مدیترانه و اروپا تعداد معاملات اندک است

در بازار گاز مایع در منطقه مدیترانه تحرکات کمتر بود و قیمت باثبات بود. هرچند شواهد حاکی از عرضه گاز مایع به میزان کافی از سوی پالا باشگاه‌هاست و تاکنون عرضه و تقاضا متعادل و حتی میزان عرضه بیشتر از تقاضا بوده است ولی احتمال کاهش عرضه حتی در مدیترانه هم باعث نگرانی‌های برای محمولات وارداتی ماه مارس شده است.

در روز ۱۶ فوریه بازار کاملاً آرام گزارش‌ شده و تعداد معاملات فعلاً همانند روال دو هفته اول بوده است و در جلسه معاملات هر بشکه بوتان ۹۵۰ دلار بوده است که نسبت به جلسه قبل ۳۲دلار افزایش را نشان می‌دهد که این به دلیل رغبت به خرید گاز مایع و جایگزین نمودن گاز مایع به‌جای نفتاست که هر بشکه آن باقیمتی معادل بنزین با اکتان ۹۷ به ۱۰۷ دلار رسیده است. پروپان غرب مدیترانه نیز با ۲۴ دلار افزایش به ۸۴۸ دلار در هرتن رسید. در شمال غرب اروپا نیز هر تن بوتان ۷۷۷ دلار و در مرکز اروپا یعنی سه بند روتر دام وآمستردام وآنتورپ،قیمت بین ۸۳۵ تا ۸۴۰ دلار بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *