نوسانات قیمت روغن پایه

,
نوسانات قیمت روغن پایه

نوسانات قیمت روغن پایه/ بازار نفت و گاز:

قیمت های روغن پایه در حال نوسان است، در آمریکا کمی ثبات قیمت دیده می شود که این ثبات متاثر از اصول اساسی بازار ومیزان عرضه و تقاضا است و در حالیکه طوفان بخشی از سواحل آمریکا را درنوردید می توان ثبات را دید. قیمت های جهانی روغن پایه به نسبت خوراک واحدهای روغن و محصولات مشابه همچون سوخت کوره کمی ضعیف تر است.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه متوسط قیمت روغن پایهSN-150 جهت تحویل در کنار مخزن، هر تن ۶۸۰ دلاروقیمت هر تن روغن SN-500 با شرایط تحویل مشابه هر تن به طور متوسط ۱۲۰۰ دلار می باشد که به ترتیب ۱۰ و۸۰ دلار در هرتن کاهش نشان میدهد. دو محصول روغن اعلام شده دبر اساس تحویل در شمال آسیا به ترتیب ۷۰۰ و ۹۵۰ دلار در هر تن قیمت داشتند.

در هندوستان بر اساس ترم تحویل CFR یعنی پرداخت کرایه توسط فروشنده تا مقصد این دو محصول به ترتیب ۸۵۰ و ۱۰۲۰ دلار در هر تن قیمت داشتند. هر تن برایت استاک نیز ۱۶۲۰ دلار در منطقه آسیا اقیانوسیه در پایانه سنگاپور و ۱۶۳۰ دلار در شمال آسیا و۱۶۲۰دلار در امارات و هندوستان قیمت داشت.

در ماه های اخیر قیمت روغن پایه به نسبت نفت خام ودیزل از رشد خوبی برخوردار نبود وئبازار آن ضعیف تر از بازار نفت خام بود البته بازار روغن پایه در آمریکا در ماه های اخیر و به خصوص در سه ماهه سوم سال یک استثنا بود که همراه با نفت خام و دیزل رشد قیمت داشت. این ثبات قیمتی تا حدودی متأثر از کمبود عرضه دربازار می باشد که باعث حمایت قیمت تا پایان سال می باشد.

روغن پایه چیست؟

در تابستانی که گذشت تولید کنندگان و فروشندگان سعی کردند که انبارهای ذخیره روغن پایه خود را برای زمانی که طوفان ها آغاز می گردد پرنگهدارند این بود که عرضه به بازار تا حدودی کاهش و قیمت ها کمی افزایش یافت وحمایت گردید.

ارسال محموله‌های روغن پایه و یا سایر فراورده هابه چین با موانع جدی مواجه شد و نگرانی ها و اعمال مقررات به منظور جلوگیری از شیوع مجدد ویروس کووید ۱۹ باعث گردید که قیمت نفت پایه در منطقه چین بر خلاف آمریکا کاهش یابد. فروشندگان سعی می کردند که محصول خود را به بازارهای دیگر عرضه نمایند و همین باعث کاهش بیشتر قیمت روغن پایه می‌گردید.

کشور تایوان از آغاز ماه جولای نسبت به تعطیل نمودن یکی از واحدهای تولید کننده روغن های گروه ۲ خوداقدام نموده است. بزرگترین مشتری این نوع روغن تولیدی تایوان ،کشورچین می‌باشد. روغن های گروه دوم که در گزارشات با پیشوند N شناخته می‌شوند از کیفیت بالاتری نسبت به روغن های گروه یک برخوردار هستند.

روغن های گروه یک با پیشوند SN معرفی میگردند که عمدتا مصارف عمومی همچون سوخت خودروها دارند اما روغن های گروه ۲ بیشتر برای ماشین آلات سنگین وصنعتی به کار می روند.روغن پایه گروه سوم نیزاز گروه یک ودو مرغوبتر هستند وبازار آنها نیز ثبات بیشتری دارد.

حتما همه فعالان بازار روغن به خوبی می دانند که مهم ترین شاخصه روغن خوب شاخص گرانروی یا ویسکوزیته می باشد و همانطور که تیم تحلیلی نفت و گاز قبلاً مفصلاً در این خصوص گزارش تهیه نموده بهترین روغن روغنی است که در گرمترین و سردترین فصول سال ویژگی‌های چسبندگی خود را حفظ نمایدو در مناطق گرمسیر بخار نکند و در مناطق سردسیر یخ نزند و این ویژگی در روغن‌های گروه دوم و سوم بیشتر قابل دسترسی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *