میانگین نرخ اوره جهانی در سال 1401

میانگین نرخ اوره جهانی در سال 1401

میانگین نرخ اوره جهانی در سال 1401 در بررسی آرگوس در روز ۲۱آوریل

  •  میانگین نرخ اوره جهانی در سال ۱۳۹۸ معادل ۲۵۳ دلار در هر تن، در سال ۱۳۹۹، ۲۶۵ دلار و ابتدای سال ۱۴۰۰ در قیمت ۳۸۰ دلاری به ازای هر تن بود، در ماه‌های اخیر با تشدید روند صعودی قیمت اوره جهانی در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) به قیمت ۹۱۱ دلار به ازای هر تن (رکورد ۱۰ساله) رسید.

بازار اوره در انتظار محرک های قوی برای رشد معاملات

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازارهای اوره در سطح جهان در روز ۲۱ آوریل مصادف با ۱ اردیبهشت،

بازار اوره  در کلیه سطوح زنجیره تامین در حال انجماد به سر می برد و در انتظار محرکی برای شروع به حرکت خود بود.

هم اکنون دو عامل مهم وجود دارد که می تواند بازار را به حرکت وادارد، یکی کاهش ذخایر اوره در کشورهای مصرف کننده و دیگری انتظار برای مناقصات کشور هندوستان که معمولاً بسیاری از تولید کنندگان را وادار می سازد که تولید خود را افزایش دهند و با قیمت های مناسب به این کشور به فروش برسانند.

هندوستان برای هفته آینده یک مناقصه برای خرید حجم اندکی اوره خواهد داشت

اما مناقصه بعدی در هندوستان مناقصه است که بسیاری از فروشندگان در انتظار آن هستند.

اگر وزن محموله مورد نیاز هندوستان و قیمت آن مشخص گردد میتواند بازار را به دنبال خود بکشاند و انگیزه های زیادی برای معامله غور مجدداً در بازار ایجاد شود.

وارد کنندگان اوره همچنان در انتظار هستند تا تکلیف مناقصه هند مشخص گردد و هم اکنون در حال ایجاد تاخیر و کاهش خرید های خود هستند.

بنابراین حجم پول در گردش در تجارت اوره در سطوح پایین قرار دارد و وضعیت بازار رامی توان به عنوان یک بازار محافظه کار توصیف نمود که میل و رغبت چندانی به انجام معامله تا زمان روشن شدن قیمت ها و تقاضاها ندارد.

تعداد معاملات در بازار آمریکا بسیار کم بوده و در سایر بازارها ی کلیدی نیز خبری از معاملات نیست و نقدینگی چندانی  در بازار وجود ندارد.

بنابر این قیمت ها مرتباً رو به کاهش بوده فروشندگان مجبور شدند که رقم‌های پایین تری را برای کالاهای عرضه شده خود اعلام نمایند.

با شروع بحران در اوکراین اعمال محدودیت ها بر کشور روسیه از سوی کشورهای غربی قیمت نفت خام افزایش یافته و به تبع آن قیمت سوخت نیز بیشتر از گذشته شده است به همه این عوامل باعث تثبیت قیمت و یا افزایش آن می گردد و لذا به طور کلی بازار اوره همانند سایر محصولات مرتبط با نفت از نظر قیمتی در حال حمایت است و اینگونه نیست که نوسانات چند روزه و یا برخی تغییرات در معاملات ودر عرضه یا تقاضا، باعث کاهش قیمت اوره گردد زیرا هزینه ها در حدی است که احتمال کاهش قیمت در حد زیاد وجود ندارد.

کاهش قیمت اوره در کشورهای منطقه بالتیک

در میانگین نرخ اوره جهانی در سال 1401 قیمت اوره در این هفته در کشورهای حوزه دریای بالتیک به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافت زیرا خریداران در انتظار مناقصات هند هستند.

تولیدکنندگان اوره در این منطقه قیمت هر تن اوره پریل خودرا بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در کشورهای حوزه دریای بالتیک ۷۰۰ دلار اعلام نمودند.

با این وجود معاملات در زیر این قیمت یعنی بین ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار انجام شد زیرا خریداران، تولید کنندگان زیادی را در آمریکای مرکزی و جنوبی پیدا کردند که حاضر بودند با قیمت های پایین تر اوره پریل خود را به فروش برسانند.

قیمت اوره گرانول نیز ۷۰۰ دلار اعلام شده بود ولی خبری از انجام معاملات بر روی این قیمت منتشر نگردید.

در نتیجه تحریم های اعلام شده بر روی کشتی های روسی هزینه حمل هر تن بار از حوزه دریای بالتیک به برزیل تا ۱۵۰ دلار افزایش یافت.

هزینه حمل از کشورهای حوزه دریای بالتیک تا مکزیک نیز بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار بود. با توجه به شرایط تحریم بر علیه روسیه دولت این کشوربرای ماه می  سهمیه های صادراتی کودهای شیمیایی نیتروژنه و فسفاته را افزایش داده است.

افزایش تقاضا در ایتالیا با شروع فصل کشت

در فرانسه میزان تقاضا و تعداد انجام معاملات در روز ۲۱آوریل  کم بود و ذخایر موجود اوره در این کشور نیز که هنوز به فروش نرفته اند در حد پایینی قرار داشت.

قیمت های این هفته عمو ما نسبت به هفته قبل پایین ترودر حد ۹۹۰تا۱۰۰۰یورو براساس ترم تحویل زمینی FCA بودند.

شنیده شده است که محصولات اوره روسی در بازار با تخفیف ۴۰ دلاری قابل خریداری است ولی تجارخریداران  فرانسوی از دردسر های قانونی آن هراس دارند.

چنین پیشنهاداتی باعث گردیده که قیمت‌ها تا ۸۴۵ یورو نیز کاهش یابد. به نظر می‌رسد در فرانسه مسیر قیمت اوره در هر صورت روبه پایین رفتن است.

در ایتالیا میزان تقاضا برای خرید اوره به دلیل نزدیک شدن به  فصل کشت و کار در سه ماهه دوم سال میلادی جاری بیشتر از سایر کشورهاست

این در حالی است که ذخایر اوره این کشور نیز در حد پایین قرار دارد.

در حدود ۶۰ هزار تن اوره پریل وگرانول در روزهای آخر آوریل و اوایل می به بندرهای ایتالیا واصل خواهد شد ولی این میزان واردات کفاف نیاز این کشور را برای فصل کشت پیش رو بر آورده نمی سازد.

علی رغم نیاز شدید این کشور به خرید اوره ، قیمتهای تولید کنندگان ترکمنستانی که قیمت هر تن را ۱۲۵۰ دلار براساس ترم تحویل CFRایتالیااعلام نموده بودند مورد تایید خریداران ایتالیایی قرار نگرفت و خرید انجام نشد.

در کشور رومانی که قیمت هر تن اوره تا هفته گذشته بین ۹۳۰تا۹۳۵ دلار معامله می‌شد در این هفته به ۹۲۰ دلار نیز رسید و این در حالی است که بعضی از تولیدکنندگان هنوز قیمت ۹۴۰ تا ۹۵۰ دلار را برای هر تن پیشنهاد می دهند.

Azomures و یک شرکت تولید کننده کود های شیمیایی دیگر در رومانی تولید خود را برای مدتی متوقف کرده بودند و قرار است که در روز های اول ماه می مجدداً شروع به تولید نماید.

افزایش تقاضا در ایتالیا با شروع فصل کشت

افزایش تقاضا در ایتالیا با شروع فصل کشت

کاهش قیمت اوره در ترکیه ،ایران ومصر

در میانگین نرخ اوره جهانی در سال 1401 در ترکیه نیز قیمت های اوره کاهش یافت دلیل کاهش قیمت در این کشور دریافت پیشنهادات ارزانتر از سوی ایران با ۶۹۰ تا ۷۲۰ دلار در هر تن بود

که باعث گردید میزان تقاضا برای خرید کمتر شود و این در حالی است که ایران اوره خود را در هفته گذشته با قیمت ۷۳۰ تا ۷۵۰ دلار بر اساس ترم تحویلCFRبنادر تر کیه به فروش رسانده بود.

شرکت های پردیس شیراز و کرمانشاه در ایران  قیمت هر تن اوره گرانول خود را ۷۰۰ دلار برای تحویل در ماه می وبر اساس ترم تحویل فوب اعلام نمودند.

یک محموله ۲۵ هزار تنی از ایران با قیمت ۶۸۰ دلاربرای تحویل در ماه آوریل  معامله گردیدوسایر تولیدکنندگان ایرانی قیمتهایی کمتر از ۷۰۰دلار  رانیز پیشنهاد دادند.

در مصر تولیدکنندگان قیمت ۹۷۵ دلار تا هزار دلار را برای هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی پیشنهاد می دهند ولی خریداران مایل هستند با ۹۵۰ دلار معامله خود را به سرانجام برسانند.

با این وجود خبر زیادی از انجام معاملات برای خرید اوره مصر به دلیل کمبود تقاضا در اروپا منتشر نگردید.

AOAدر الجزایر چندین محموله را برای حمل در نیمه دوم ماه می آماده نموده است که با قیمت ۸۵۵ تا ۸۷۵ دلاربراساس ترم تحویل فوب به فروش خواهد رساند.

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *