نرخ جهانی نفت 9 آذر 1400

,
نرخ جهانی نفت

شوک ناگهانی بایدن به نرخ نفت جهانی

 به گزارش بازار نفت گاز -جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است قیمت بنزین را کاهش دهد،

اما نه از طریق انتشار سهام استراتژیک. علاوه بر نگرانیهای روزافزون از موج جدید و بسیار خطرناک تر و مقاوم به واکسن کووید-19، قیمتها را بسیار سریعتر از اعلام ایالات متحده مبنی بر آزادسازی هماهنگ تا بیش از 70 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت (SPR) از شش کشور واردکننده نفت کاهش داده است.

سنگاپور، اسرائیل، فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا از جمله اولین کشورهایی بودند که قرنطینه و ممنوعیت سفر را در 26 نوامبر (6 آذر ماه) اعمال کردند که بسیاری از خطوط هوایی در کشورهای جنوب افریقا را تحت تأثیر قرار داد. خانم اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا توصیه کرده بود که اتحادیه اروپا ممنوعیت مشابهی را ایجاد کند؛ این خبر به شدت بازارهای بازارهای نفت را تحت تأثیر خود قرار داد.

معاملات آتی برنت و WTI در 26 نوامبر (6 آذر ماه) 10 دلار در هر بشکه کاهش یافت؛ باتوجه به نمودار زیر، پنجمین سقوط بزرگ یک روزه در هر یک از این دو قرارداد در 39 سال گذشته معاملات بورس بود. بازتاب های بازار آتی گاهی اوقات می تواند گسترده باشد.

شوک ناگهانی بایدن به بازار نفت

شوک ناگهانی بایدن به بازار نفت

افزایش عرضه جهانی  نفت SPR تا 50 میلیون بشکه در روز توسط امریکا

جو بایدن دستور داد تا 50 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خود (SPR) بعنوان بخشی از نگرانیهای کشورهای مصرف کننده برای کاهش قیمتها که افزایش یافته است، کاهش یابد. ایالات متحده وامهای خرید بلند مدت تا 32 میلیون بشکه نفت خام ترش از SPR برای تحویل تا 30 آوریل (10 اردیبهشت) ارائه خواهد داد؛ در حالی که بطور جداگانه 18 میلیون بشکه نفت خام ترش SPR را طی “چند ماه آینده” به فروش خواهد رساند.

هند در نظر دارد 5 میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خود را در زمان نامشخصی آزاد کند، بایدن گفت با اینکه اقدامات ترکیبی ما مشکل قیمت بالای گاز را یک شبه حل نخواهد کرد، اما تفاوتهای محسوسی ایجاد خواهد کرد. ICE برنت ژانویه در عصر روز 23 نوامبر (3 آذر ماه) پس از اعلام ایالات متحده با 2.23 دلار افزایش نسبت به توافق قبلی، 82.03 دلار/ میلیون تن معامله شد.

بایدن همچنین به اینکه کاهش اخیر قیمت بنزین شامل حال مصرف کنندگان نمی شود، اعتراض کرده و از کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده خواست تا آن را بررسی کند.

مختل شدن انتشار سهام نرخ نفت جهانی

وزرای اوپک پلاس بایستی مسائلی همچون تصمیم گیری دربارۀ سهمیه های تولید ژانویه در 2 دسامبر (11 آذر ماه)، کاهش عرضه از سوی کشورهای مصرف کننده کلیدی و شیوع موج جدید و بسیار خطرناک کووید-19 را در نشستها مورد بررسی قرار دهند. نشست اوپک پلاس به دقت ارزیابی خواهد شد تا ببینیم تولیدکنندگان پس از اعلام ایالات متحده مبنی بر اینکه این کشور سایر کشورها بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خود را برای مقابله با افزایش قیمت آزاد کنند، چه واکنشی خواهند داشت.

همچنین، وزراء اکنون بایستی این موج جدید کووید-19 را در نظر بگیرند که در حال حاضر، برخی از دولتها محدودیت های جدیدی را اعمال کرده اند. اخبار مربوط به این ممنوعیت های سفر باعث شد تا قیمتها در هر دو طرف اقیانوس اطلس در 26 نوامبر (6 آذر ماه) به شدت کاهش یابد.

هیئت اقتصادی و فنی اوپک، هیئت کمیسیون اقتصادی (ECB) این احتمال را بررسی کرده است که عرضه مازاد جهانی میتواند 1.1 میلیون بشکه در روز نسبت به پیش بینی های قبلی افزایش یابد؛ در صورتی که عرضه 66 میلیون بشکه SPR در دو ماه اول سال 2022 انجام شود. در صورت درست بودن محاسبات بانک مرکزی اروپا، این مازاد بازار نفت را به 2.3 میلیون بشکه/ روز در ژانویه و 3.7 میلیون بشکه/ روز در فوریه می رساند.

برخی از نمایندگان اوپک پلاس در سخنانی قبل از آخرین محدودیت های سفر و کاهش قیمت نفت، روند انحراف از برنامه افزایش تولید 400.000 بشکه/ روز تا پایان سال 2022 را زیر سؤال بردند.

مختل شدن انتشار سهام و خط مشی اوپک پلاس در سایه کووید-19

مختل شدن انتشار سهام و خط مشی اوپک پلاس در سایه کووید-19

کاهش تقاضای نفت چین همزمان با ریزش حاشیه

تقاضای نفت چین در ماه گذشته به پایین ترین حد خود از زمان همه گیری کووید-19 کاهش یافت. اما واردات نفت خام در نوامبر تا دسامبر افزایش یافته است. تقاضای ظاهری نفت، مجموع تولید نفت خام داخلی و تجارت نفت خالص، به کمترین میزان خود از مارس 2020 تاکنون کاهش یافت و در اکتبر به 13.4 میلیون بشکه در روز رسید؛ بطوری که در سپتامبر 1.4 میلیون بشکه در روز کاهش داشت. دریافت نفت خالص در اکتبر به کمترین میزان در سه سال گذشته، زیر 8.9 میلیون بشکه در روز رسید.

همچنین واردات آن و دیگر فرآورده ها در مجموع به 1.34 میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ در حالی که تولید نفت خام داخلی نیز کاهش چشمگیری داشت. باتوجه به نمودار زیر واردات از عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان از تأمین کنندگان کلیدی میدل ایست بیشترین ضربه را متحمل شد و مجموعآ 720.000 بشکه در روز کاهش داشت.

بسیاری از محموله های وارد شده به چین در اکتبر در تابستان مبادله شدند؛ زمانی که سیل در استان هنان و شیوع کووید-19 در نانجینگ باعث کاهش تقاضای سوخت جاده ای و حاشیه های پالایشگاهی شد. باتوجه به داده های شرکت کپلر، کاهش 1 میلیون بشکه/ روز واردات نفت خام در اکتبر تقریبآ با جذب 630.000 بشکه/ روز ذخایر داخلی جبران شد.

واردات نفت خام توسط پالایشگاههای مستقل نیز در ماه گذشته کاهش یافت و به بالاترین حد خود در تمام سال رسید؛ علت این است که حاشیه های پالایشی کمتر نه تنها آنها را ترغیب می کند تا ذخیره سازی را به تعویق بیندازند، بلکه بسیاری از آنها سهمیه وارداتی خود را کاهش دهند. دولت صدور سهمیه های مازاد را تا اکتبر به تعویق انداخت و به همین دلیل، شاندونگ مجبور به کاهش تولید نفت خام در سه ماهه سوم شد.

تقویت عرضه میدل ایست در واردات شرق

پالایشگاههای آسیا– اقیانوسیه در حال واردات مقدار زیادی از نفت میدل ایست هستند. فعالیتهای بالای پالایشگاهی در چندین کشور مصرف کنندۀ کلیدی نفت آسیا-اقیانوسیه باعث افزایش تقاضای نفت خام وارداتی شده است. دسترسی به ذخایر میدل ایست امکان پذیر است زیرا پریمیوم بالای ICE برنت تا گرید ترش متوسط دبی باعث شده است که نفت خام با قیمت دریای شمال Dated برای پالایشگاههای آسیا- اقیانوسیه گران به نظر برسد.

باتوجه به نمودار زیر EFS برنت-دبی یا پریمیوم ICE برنت به سواپ های دبی و ارزیابی آربیتراژ غرب به شرق در ژانویه بطور متوسط 4.75 دلار/ بشکه بوده است که بالاترین رقم در یک ماه تجاری در هشت سال گذشته است.

تقویت عرضه میدل ایست در واردات شرق

نرخ نفت جهانی حوزه اقیانوس اطلس همچنان به سمت آسیا- اقیانوسیه جریان دارد؛ اگرچه EFS منافع منطقه ای را کاهش داده است. آخرین محموله اورال متوسط روسی به مقصد شرق، که گرید محبوبی میان پالایشگاههای چینی است، در اواسط اکتبر به راه افتاد. افزایش علاقه آسیا- اقیانوسیه به نفت خام میدل ایست دبی را در عقب ماندگی شدید نگه داشت.

اکثر پالایشگاههای دولتی هند با حداکثر ظرفیت یا حتی بیشتر کار می کنند؛ در حالی که انتظار می رود پالایشگاههای کره جنوبی در سه ماهه چهارم تولید خود را تا 87 درصد افزایش دهند.

عقب ماندگی شدید دبی احتمالآ تولیدکنندگان میدل ایست مانند عربستان سعودی را وادار می کند تا قیمتهای رسمی ماهانه خود را برای صادرات نفت خام بارگیری شدۀ ژانویه به مصرف کنندگان آسیا- اقیانوسیه افزایش دهند.

میانگین نرخ عقب ماندگی (سقوط/ رکود) دبی در مقایسه با اکتبر، بین ماههای اول تا سوم نوامبر 1.20 دلار/ بشکه بوده است. این امر میتواند منجر به افزایش حداقل 1 دلار/ بشکه در قیمت رسمی ژانویه برای نفت خام سبک ترش متوسط عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *