واکنش فراورده هاي نفتي آسیا+1401

واکنش فراورده هاي نفتي آسیا+1401

واکنش فراورده هاي نفتي آسیا و اقیانوسیه و خلیج فارس در روز ۲۱ آوریل به تحلیل بازار نفت و گاز ایران

در روز ۲۱ آوریل قیمت هر بشکه کروسین بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور۱۳۸.۳۶ دلارودر خلیج فارس ۱۳۴.۹۴دلار  بود.

صادرات بنزین کره جنوبی کاهش می یابد

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از واکنش فراورده هاي نفتي آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس اغلب فراورده های نفتی در روز ۲۱ آوریل مصادف با ۱ اردیبهشت افزایش قیمت داشتند.

انواع بنزین با درجات اکتان مختلف از ۲.۴۲تا ۲.۹۰دلار افزایش داشتند.

بنزین با اکتان ۹۱ برای تحویل در پایانه سنگاپور بر اساس ترم تحویل فوب ۱۲۹ دلار و بنزین با اکتان ۹۷ با شرایط مشابه تحویل به ۱۳۳ دلار رسید.

  • در منطقه خلیج فارس در روز ۲۱ آوریل  هر بشکه بنزین با اکتان ۹۵با ۲.۷۰دلار افزایش به ۱۲۷.۹۰دلار وهربشکه بنزین با عدد اکتان۹۲ با ۲.۳۰دلار افزایش به ۱۲۳.۹۹دلار رسیده است.
  • در ژاپن قیمت بنزین براساس ترم تحویل CFRبا توجه به تفاوت در عدد اکتان بین ۱۳۲تا ۱۳۶ دلار قیمت داشت.
  • در استرالیا قیمت بین ۱۳۵ تا ۱۳۸ دلار در هر بشکه بود.

صادرات بنزین کره جنوبی در ماه می کاهش می یابد

آربیتراژ سوخت جت به صرفه نیست

واکنش فراورده هاي نفتي آسیا علیرغم عرضه خوب سوخت جت وارزان تر شدن قیمت آن در آسیا ، انجام آربیتراژ به سواحل غربی آمریکا با توجه به هزینه های سنگین حمل به صرفه نیست.

علاوه بر اینکه چین مقادیر بیشتری بنزین صادر می کند وسخت گیری های گذشته در خصوص سهمیه صادراتی بنزین خود را کاهش داده است،دو کشور کره وتا یوان برای ماه می عرضه های خوبی خواهند داشت . اگرچه کره جنوبی در حال حاضر صادرات کمتری را روانه بازار می کندولی با اضافه شدن تولیدات سوخت جت تایوان وچین قیمت کاهش یافته است.

شرکت CPCتایوان یک محموله ۲۳هزار تنی سوخت جت خود را از بندر Kaohsiungطی روزهای ۳تا۷ماه می به بازار عرضه خواهد نمود.

دو شرکت SK EnergyوS-Oilکره جنوبی محموله های ۳۰۰هزار بشکه ای خود را که به ۴ محموله می رسد از نیمه ماه می تا پایان این ماه به بازار عرضه خواهند نمود.

نظر تحلیلگران در مورد آربیتراژ سوخت جت

یکی از تحلیلگران بازار اعلام نموده است که امکان آربیتراژ بنزین زیاد عرضه شده در آسیا به سمت آمریکا به دلیل هزینه های بالای حمل تا آمریکا به صرفه نخواهد بود این به ضعیف ترشدن بازار سوخت جت آسیا و کاهش قیمت در این منطقه دامن می زند زیرا نبودن رقیب خریدار قوی نهایتا خریداران را در خرید دچار تردید می سازد وخریداران منتظر قیمت های پایین تر باقی می مانند یکی از تحلیل گران گفته است با این فرض که هر تاجر به میزان وزن محموله خود کرایه بیشتری بدهد و همه به صورت مشترک چنین هزینه ای را بپردازندباز هم هزینه حمل را نمی توان به حدی رساند که آربیتراژ به سوی سواحل آمریکا را توجیه کند.در غرب ودر شروع هفته ای که با ۱۸ آوریل آغاز شد ظرفیت ناوگان های هوایی تا نیم ملیون صندلی افزایش یافت واین ظرفیت اضافی علیرغم قرنطینه بودن شهر شانگهای در چین که مقصد بسیاری از پروازهای کشورهای غربی است،باز هم باعث کاهش عرضه سوخت جت شد.یعنی در حالی که در شرق عرضه زیاد ومشتری کم است در غرب تقاضا زیاد وسوخت جت کم است و بزرگترین  مانع برای جبران کمبود عرضه در غرب ،همان هزینه حمل از شرق به غرب است.ظرفیت جهانی صندلی هواپیما با ۶.درصد(شش دهم درصد) افزایش در این هفته به۸۵.۷ملیون‌بشکه رسید. وضعیت عرضه سوخت جت در اروپا بسیار سخت  و میزان عرضه نیز  بسیار پایین است زیرا پالایشگاه های اروپایی قادر به تامین نیاز امروز بازار خود نیستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *