وضعیت بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس ۲۳ سپتامبر

وضعیت بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس ۲۳ سپتامبر

وضعیت بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس ۲۳ سپتامبر-

در شروع معاملات روز ۲۳ سپتامبر وضعیت تقاضا چندان مساعد نبود و مسلما این امر به دلیل ادامه کاهش عرضه از سوی آمریکا می باشد اگرچه این کشور با سرعت زیاد مشغول رفع خرابی های ناشی از طوفان آیدا می باشد ولی به هر حال تاثیر کاهش محصولات و عدم ارزی آنها به بازار وضعیت بازار را تا حدودی مبهم می سازد. از سویی شاهد هستیم که ذخایر مواد نفتی آمریکا به سرعت در حال افزایش است و هم اکنون به ۲۲۲ میلیون بشکه رسیده است ولی در تاریخ ۱۷ سپتامبر ذخایر نفتی علیرغم افزایش نسبی کماکان زیر متوسط موجودی پنج سال اخیر است. پایان فصل تابستان و کاهش تردد ها در حد اندکی بر روی تقاضا تأثیرگذار بوده است ودولت ازخلا تقاضاهای پرحجم که معمولا در تابستان بیشتر است استفاده نموده و همزمان در حال پر کردن ذخایر میباشد.

البته نشانه های قوی شدن کفه تقاضا به خصوص در منطقه خاورمیانه کاملاً مشهود است این افزایش تقاضا بیشتر به شکل تقاضاهای فوری و خریدهایی است که بلافاصله معاملات آنها انجام می شود و البته در معاملات درازمدت نیز که برای ماه های بد قراردادهای آنها بسته میشود شاهد تحرکات بیشتری هستیم به عنوان مثال تانکر نفتی بزرگ Cordula Jacob قرار است در پایان ماه سپتامبر محموله ای بزرگ را از واکایاما ژاپن به مقصد سنگاپور و یا خلیج فارس،خورالزبیر،ویاپاکستان برساند.

قیمت فراورده ها در بازارهای منطقه

در روز ۲۳ سپتامبر نفتا مجدداً ۴۴ صدم دلار در هر بشکه برای تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور افزایش قیمت داشت و بنابراین در این روز قیمت نفت تا به نزدیک ۷۷ دلار رسید. قیمت بنزین با اکتان ۹۷ بدون سرب هر بشکه در حدود ۸۷ دلار معامله گردید که ۸ دهم دلار افزایش قیمت یافت. بنزین بدون سرب با اکتان ۹۲ نیز به همین میزان افزایش یافت ولی بنزین با اکتان ۹۱ به میزان هفت دهم دلار افزایش یافت و به هر بشکه ۸۴ دلار رسید. سوخت جت یک و دو دهم دلار و گازوئیل نیز در حدود یک دلار افزایش قیمت در روز ۲۳ سپتامبر در پایانه سنگاپور داشتند.

انواع گازوئیل و سوخت کوره و سوخت شناورهای دریایی با درصدهای متفاوت گوگرد در پایانه سنگاپور بیش از یک دلار افزایش قیمت داشتند. و ما در پایانه خلیج فارس تقریباً تمام افزایش ها متناسب با افزایش های ایجاد شده در پایانه سنگاپور بود و می توان گفت که کلیه محصولات میان تقطیر فراورده های نسبتاً سنگین و فراورده های کاملاً سنگین با افزایش قیمت مواجه بودند. در ژاپن کره جنوبی استرالیا هندوستان و جنوب آفریقا بازار سبز و همه محصولات با افزایش قیمت توام بودند. در جنوب چین بنزین با اکتان ۹۲،سوخت جت ،و گازوئیل بین ۷ تا ۹ دلار افزایش قیمت در هر تن داشتند

و این حاکی از بهبود اوضاع تقاضا در چین علی رغم ظهور مجدد سویه جدید کرونا در این کشور می باشدکه البته به شدت از سوی دولت کنترل می گردد. در کلیه مبادی اروپایی ،انتورپ‌،روتردام وآمستردام،وجنوادر ایتالیا تقریباً کلیه محصولات بدون استثنا با افزایش قیمت ۱۰ دلاری در هر تن مواجه شدند و فقط در برخی از محصولات سنگین با درصد سولفور بالا افزایش قیمت در حدود ۷ دلار بوده است و همانطور که قبلاهم پیش بینی شده بوددر ماههای باقیمانده تا زمستان اغلب کشورها سعی در انجام امور ساختمانی و افزایش تردد ها دارند تا بتوانند بسیاری از تعمیرات خود را تا قبل از سرد شدن هوا به سرانجام برسانند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *