وکس در بازارهای جهانی 1401

وکس در بازارهای جهانی

وکس در بازارهای جهانی به تحلیل آرگوس:

خلاصه وکس در بازارهای جهانی

  • قیمت وکس آسیا-اقیانوسیه در آوریل ثابت بود اما قیمت وکس slack به شدت افزایش یافت. این دیدگاه که با افزایش قیمت وکس تقاضای منطقه ای هم افزایش خواهد یافت، با کاهش اخیر یوان در برابر دلار و کاهش مصرف داخلی در چین رد شد.
  • قیمت وکس اروپا در آوریل مجددآ افزایش یافت و دوازدهمین افزایش ماهانۀ متوالی در ارزیابی قیمت ها افزایش قیمت وکس slack بیشتر از گریدهای کاملآ تصفیه شده ثبت شد.
  • قیمت وکس پارافین کاملآ تصفیه شدۀ ایالات متحده عمدتآ با افزایش قیمت های ذوب بالا در میان کاهش عرضه، ثابت بود. همچنین، قیمت وکس slack نیز ثابت ارزیابی شد.

نفت خام در آوریل

بررسی بازار جهانی وکس با تأثیرپذیری نرخ تقاضا در چین از قرنطینۀ کووید-19، قیمت نفت خام در اواخر آوریل در نوسان بود و همچنین افزایش نگرانی ها از عرضه در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، به ویژه در تقطیر متوسط، دوباره قیمت ها را افزایش داد. معیار حوضه آتلانتیک دریای شمال Dated در 25 آوریل برابر با 5 اردیبهشت 97.45 دلار در بشکه کاهش یافته و به پایین ترین حد خود از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین رسید؛ قبل از اینکه در 28 آوریل برابر با 8 اردیبهشت، با 93 سنت کاهش در هر بشکه به 105.37 دلار به ازای هر بشکه برسد.

شاخص WTI ژوئن ایالات متحده با 1.57 دلار افزایش در هر بشکه به 103.36 دلار در بشکه رسید، در حالی که شاخص میدل ایست ژوئن دبی با 1.39 دلار کاهش در هر بشکه به 104.31 دلار به ازای هر بشکه رسید. با اینکه بازار عرضۀ فرآورده های روسی را بیشتر کاهش داد، گازوئیل و سوخت جت بیشترین فعالیت را داشتند.

وکس در بازارهای جهانی

فراز و فرود بازار VGO

محموله های VGO با گوگرد پایین در 29 آوریل برابر با 9 اردیبهشت در شمال غرب اروپا با برنت جولای ICE رقابت کردند؛ اگرچه قیمت  VGO گوگرد بالا ثابت ماند. اختلاف VGO با قراردادهای آتی ICE برنت در بالاترین سطح خود باقی مانده است که به دلیل کمبود محصولات غیرروسی و بالا بودن تقاضا در میان پالایشگاه های منطقه ای پشتیبانی می شود. پالایشگاه های اروپایی در حال افزایش تولید هستند تا از اسپرد بسیار بالای کرک گازوئیل بهره ببرند.

علاوه براین، VGO گوگرد بالا شاه کلید پالایشگاه ها برای به حداکثر رساندن نرخ بهره وری گازوئیل است. اما با توجه به نبود منابع جایگزین خورک و اجتناب بسیاری از خریداران از محموله های VGO روسی، به نظر می رسد که پالایشگاه ها با افزایش مصرف نفت خام به این هدف دست پیدا کنند. حتی برخی از پالایشگاه ها اعلام کرده اند که می توانند بدون VGO هم به فعالیت خود ادامه دهند. محموله های گازوئیل گرید فرانسه در 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت به 56.29 دلار در بشکه دریای شمال افزایش یافت که بالاترین رقم از زمان رکود 9 مارس برابر با 18 مارس با قیمت 61.79 دلار به ازای هر بشکه بود.

فراز و فرود بازار VGO

وکس در بازارهای جهانی

تفاوت گروه های روغن پایه

قیمت روغن پایه گروه 1 اروپا با محدود ماندن عرضه نقدی افزایش یافته است. تولید منطقه ای و هزینه مواد اولیه نیز همچنان رو به افزایش است. این امر پالایشگاه ها را بر آن داشته است تا قیمت های خود را برای ماه مه افزایش دهند چرا که به دلیل تعمیرات و وقفه های مختلف به منابع محدودی دسترسی دارند.

منابع محدود گروه 1 روسیه در حال انتقال به بازار اروپا هستند. این امر همچنان به افزایش تقاضا در بین خریداران اروپایی با هدف دستیابی به حجم های مازاد بازار صادرات نقدی دامن می زند. با افزایش تولید روغن پایه آسیا-اقیانوسیه، منابع مازاد منطقه ای نیز افزایش می یابد. تقاضای چین به دلیل محدودیت های شدید و طولانی مدت کووید-19 ضعیف تر از حد معمول است. شرایط آب و هوایی نیز همچنان تردد به ویژه در بنادر چین و دسترسی به کشتی ها و کانتینرها را دشوار کرده است.

قیمت روغن پایه گروه 1 و 2 در ایالات متحده به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد. قیمت گروه 3 هم با توجه به دسترسی متعادل به محموله ها، ثابت ارزیابی شد زیرا امکان دسترسی به محموله های زیادی از خلیج میدایست در منطقه وجود داشت.

یکپارچه سازی واحدهای تخصصی Eni Livorno

انی واحدهای سوخت را در پالایشگاه 84.000 بشکه ای خود در لیورنو راه اندازی کرده است و واحدهای تخصصی قیر، روغن پایه و وکس پارافین قرار است در اواخر ژوئن فعالیت خود را از سر بگیرند. خریداران روغن پایه انی از راه اندازی مجدد سوخت و از سرگیری تولید روغن پایه مطلع شده اند و تاجران قیر مدیترانه نیز به همین جدول زمانی اشاره کرده اند. این پالایشگاه بعد از چند ماه تعطیلی در فوریه اعلام کرد که انتظار ندارد نفت خام را قبل از سه ماهه دوم به لیورنو تحویل دهد.

در اواخر همان ماه مشخص شد که این شرکت قصد داشت تا قبل از تصمیم گیری در مورد آیندۀ بلندمدت، واحد سوخت پالایشگاه را برای مدت نامعلومی متوقف کند؛ در حالی که در حال حاضر قصد دارد واحدهای تخصصی خود را در ژوئن مجددآ راه اندازی کند. فعالان بازار به برخی فاکتورها من جمله افزایش قیمت و حاشیه سود برای برخی از فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل، اساسآ به دلیل محدودیت های طرف عرضه ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تقاضای قابل ملاحظۀ بنزین و شرایط فصلی مؤثر در تقاضای سوخت جت اشاره می کنند.

افزایش صادرات روغن پایه سنگاپور

داده های گمرکی نشان می دهد که صادرات روغن پایه سنگاپور با 6.6 درصد افزایش نسبت به ماه قبل با 166.800 تن در فوریه رسید که بالاترین میزان در پنج ماه گذشته را رقم زد. سکان تقاضا تا حد زیادی در دست خریداران جنوب شرقی آسیا بود.

صادرات روغن پایه به کشورهای آسه آن 40 درصد از کل صادرات سنگاپور در فوریه را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که این رقم در ژانویه 34 درصد بوده است. تقاضای منطقه ای برای روغن پایه سبک و سنگین، مطابق با افزایش معمول تقاضا در سه ماهه اول سال، در فوریه افزایش یافت. نزدیک ترین همسایگان سنگاپور بیشترین سهم را در افزایش ماهانۀ صادرات روغن پایه داشتند.

مالزی در فوریه 18.000 تن واردات روغن پایه داشت که در مقایسه با ژانویه بیش از 3.700 تن افزایش داشت. واردات اندونزی در مدت مشابه 26.400 تن بود که بیش از 8.200 تن افزایش داشت. هر دو کشور بیشتر از میانگین پنج سالۀ خود واردات داشتند. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *