پارازایلن USGC: افزایش اسپات 30 دلار/تن در هفته

اوضاع کلی بازارنفت 21 سپتامبر

پارازایلن USGC/ بازار نفت و گاز:

عملی نشدن قرارداد سپتامبر

قیمتهای پارازایلن اسپات امریکایی در هفته 30 دلار/ میلیون تن افزایش یافت و مواد اسپات نیز در 17 سپتامبر 950 دلار/ میلیون تن فوب USG ارزیابی شد. در هفته فعالیتی گزارش نشد و آخرین قیمت شنیده شده، حق بیمۀ 8-10 دلار به CFR آسیا بود. PX در هفته با افزایش قیمت مخلوط زایلن بالادست افزایش یافت و در 17 سپتامبر با 271 سنت/گالن افزایش با 4.5 سنت/گالن بالاتر از هفته گذشته بسته شد. به گفته منابع در 10 سپتامبر، قراردادهای آگوست از ماه ژوئیه در حال برگشت است. اما قرارداهای سپتامبر همچنان عملی نشده است.

استایرن اروپایی: شکاف وسیعی بین سود خرید و فروش

  • شناور نبودن بازار در پایان هفته
  • باقی مانده حاشیه های گسترده در تولید

در 17 سپتامبر علیرغم پیشنهادات اکتبر در حدود 100 دلار/ میلیون تن، شکاف گسترده ای بین خریداران و فروشندگان در بازار استایرن اروپا مشاهده شد. بارگیری 5-30 روز آینده نیز در 17 سپتامبر با کاهش 13.50 دلار/ میلیون تن، 1.315.50 دلار در میلیون تن ارزیابی شد. این میزان در هفته گذشته، یعنی 10 سپتامبر، 46.75 دلار در میلیون تن کاهش یافته بود. آیدا تولید استایرن ایالات متحده را تحت تأثیرقرار داد و یکی از تولید کنندگان داخلی اروپایی همچنان در حال تعمیر و راه اندازی نیروگاه است. ازطرفی، حاشیه ها در تولید استایرن همچنان گسترده بود و در پایان هفته بیش از 350 دلار در میلیون تن بنزن خام عرضه شد.

متانول اروپایی: کاهش قیمتها با وجود اختلال در تولید

  • کاهش اسپات 0.50 یورو/میلیون تن در روز، و 12 یورو/ میلیون تن در هفته
  • جذب حجم زیادی از واردات توسط اروپا

قیمت اسپات متانول اروپایی 17 سپتامبر هم در روز و هم در هفته کاهش یافت. پلتس جهانی S&P قیمت اسپات متانول 5-30 روزۀ فوب روتردام را با 371 یورو کاهش/ میلیون تن، از 371.50 یورو/ میلیون تن در 16 سپتامبر تا 383 یورو/ میلیون تن در اوایل هفته منهتی به 10 سپتامبر ارزیابی کرد زیرا میزان دسترس پذیری محصولات بهبود یافته بود.

با این حال به گفته منابع، این افت قیمت بعنوان بخشی از نوسانات عادی تلقی می شود تا تغییر ساختاری در قیمت. در ماه سپتامبر دست کم 39.000 تن در بازارهای بورس معامله شده است و افزایش فعالیت اسپات ناشی از خاموشی کارخانجات اروپایی است. قیمت بالای مواد اولیه- گاز طبیعی- تولید اروپا را تحت فشار قرار داد.

OCI در هلند علیرغم قیمتهای بالای گاز همچنان پایین بود، در حالی که میدر هلم، BP و شل در آلمان هنوز تعمیرات خود را که در سه ماهه دوم آغاز شده بود به پایان نرسانده اند؛ با این وجود، نمی توانند به چرخه تولید کامل باز گردند. به گفته یکی از منابع، بازار متانول بایستی دیگر کاربردهای گاز همچون اوره را نیز در نظر بگیرید

زیرا اوره به موازات بزرگترین بازار مشتقات متانول- فرمالدئید- عمل می کند. همچنین این منبع گفت: تولید اوره کمتر به معنای نیاز کمتر به به فرمالدئید است. باتوجه به دادۀ کپلر، انتظار می رود حدود 16.808 میلیون تن متانول در 17 سپتامبر در ونزوئلا بارگیری شده و در 5 اکتبر به ترکیه برسد؛ همچنین 27.334 میلیون تن در 19 سپتامبر در ترینیداد بارگیری شده و در 7 اکتبر به اروپای غربی برسد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *