چرا نمک در روغن حل نمی شود؟ چرا نمک در آب حل می شود اما در روغن حل نمی شود؟

چرا نمک در روغن حل نمی شود؟

چرا نمک در روغن حل نمی شود؟ چرا نمک در آب حل می شود اما در روغن حل نمی شود؟ اصل اساسی که تعیین می کند آیا یک ماده در دیگری حل می شود یا خیر. این بدان معنی است که اگر مولکول های دو ماده دارای یک ویژگی شیمیایی مشترک باشند، ممکن است یکی در دیگری حل شود. در غیر این صورت نمی شود. این اساس پاسخ به این سوال را تشکیل می دهد که “چرا نمک در آب حل می شود اما در روغن حل نمی شود؟”

چرا نمک در آب حل می شود

نمک یا کلرید سدیم از یون های سدیم و کلرید تشکیل شده است که توسط یک پیوند یونی به هم متصل شده و یک مولکول باردار NaCl را تشکیل می دهند. آب متشکل از دو اتم هیدروژن و یک مولکول اکسیژن است که توسط یک پیوند کووالانسی به هم متصل شده اند تا یک مولکول باردار H20 را تشکیل دهند. بزرگترین شباهت بین این دو ماده این است که مولکول های آنها باردار هستند و آنها را واکنش پذیر می کند. به همین دلیل است که نمک در آب حل می شود.

همانطور که نمک با آب مخلوط می شود، مولکول های آب باردار با مولکول های نمک باردار تعامل می کنند. بارهای مخالف هر مولکول آنها را از هم جدا می کند و در نتیجه نمک ها را در آب حل می کند. هنگامی که مولکول ها از هم جدا می شوند، یون های مثبت هیدروژن در آب، یون های کلرید منفی نمک را جذب می کنند، در حالی که یون های منفی اکسیژن به سمت یون های مثبت سدیم جذب می شوند. یون‌های سدیم و کلرید به طور یکنواخت با مولکول‌های آب اطراف مخلوط می‌شوند و در نتیجه نمک در آب حل می‌شود و یک مخلوط همگن (به طور یکنواخت) ایجاد می‌کند.

چرا نمک در آب حل می شود

چرا نمک در آب حل می شود

چرا نمک در روغن حل نمی شود؟

مولکول های روغن هیچ باری ندارند. روغن از زنجیره های طولانی اتم های هیدروژن و کربن تشکیل شده است که به یکدیگر متصل هستند. این شامل هیچ شارژ خالصی نیست که آن را غیر واکنشی می کند. بنابراین، نمک و روغن “از نظر شیمیایی یکسان” نیستند. یکی شارژ می شود، دیگری شارژ نمی شود. در نتیجه وقتی نمک به روغن اضافه می شود، هیچ پیوندی شکسته نمی شود. نمک و روغن به سادگی با هم مخلوط نمی شوند. وقتی با هم ترکیب شوند، به طور مشخص جدا باقی می مانند.

نمک در روغن حل نمی شود

چرا نمک در آب حل می شود اما روغن حل نمی شود؟

چرا نمک در روغن حل نمی شود. روغن متشکل از زنجیره های طولانی اتم های هیدروژن و کربن است که به یکدیگر متصل هستند. این شامل هیچ شارژ خالصی نیست که آن را غیر واکنشی می کند. بنابراین، نمک و روغن “از نظر شیمیایی یکسان” نیستند. یکی شارژ می شود، دیگری شارژ نمی شود. در نتیجه وقتی نمک به روغن اضافه می شود، هیچ پیوندی شکسته نمی شود.

چرا شکر و نمک سفره در آب محلول هستند در حالی که روغن خوراکی قابل حل نیست؟

مولکول های آب قطبی مناطق منفی و مثبت روی مولکول های ساکارز قطبی را جذب می کنند که باعث می شود ساکارز در آب حل شود. یک ماده غیر قطبی مانند روغن معدنی، ماده قطبی مانند ساکارز را حل نمی کند.

نمک در روغن حل نمی شود

نمک در روغن حل نمی شود

چرا نمک خوراکی به راحتی در آب حل می شود؟

نمک سفره در آب حل می شود زیرا مولکول های بسیار قطبی آب هم یون های سدیم با بار مثبت و هم یون های کلرید با بار منفی را جذب می کنند. شما می توانید به راحتی حدود 360 گرم نمک خوراکی را در یک لیتر آب حل کنید، اما حلالیت کربنات کلسیم تنها حدود 0.01 گرم در لیتر است.

چگونه می توان مخلوط نمک و آب را جدا کرد؟

تقطیر ساده روشی برای جداسازی حلال از محلول است. به عنوان مثال، آب را می توان با تقطیر ساده از محلول نمک جدا کرد. این روش کار می کند زیرا آب نقطه جوش بسیار کمتری نسبت به نمک دارد. هنگامی که محلول گرم می شود، آب تبخیر می شود.

آیا نمک حلالیت خوبی است؟

از آنجایی که آب قطبی تر از الکل است، یون های سدیم مثبت و یون های کلرید منفی را بهتر از الکل جذب می کند. به همین دلیل است که آب بیشتر از الکل نمک را حل می کند. راه دیگر بیان این است که حلالیت نمک در آب بیشتر از الکل است.

آیا نمک در شیر حل می شود؟

ساختار مولکولی مایعات حاوی فضای خالی است. بنابراین مولکول های شکر یا نمک حل می شوند و فضای خالی را پر می کنند و در نتیجه محلولی تشکیل می دهند. شکر و نمک هر دو در شیر محلول هستند تا محلولی همگن به دست آورند. شیر حلال است و شکر یا نمک محلول در اینجا است.

سوالات متداول

آیا نمک سفره در روغن حل می شود؟

نمک در آب حل می شود. نمک در روغن حل نمی شود. به طور کلی غذاها حاوی آب (یا مایعات دیگر) هستند.

چه مدت طول می کشد تا نمک در آب حل شود؟

آب جوش (70 درجه) در مدت 2 دقیقه کاملاً حل می شود. آب سرد یخ (3 درجه) بلورهای نمک به نصف اندازه کوچک شدند اما حل نشدند.

وقتی نمک معمولی در آب حل می شود چه اتفاقی می افتد؟

مولکول‌های آب یون‌های سدیم و کلرید را از هم جدا می‌کنند و پیوند یونی که آن‌ها را در کنار هم نگه می‌داشت می‌شکنند. پس از جدا شدن ترکیبات نمکی، اتم های سدیم و کلرید توسط مولکول های آب احاطه می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، نمک حل می شود و در نتیجه یک محلول همگن ایجاد می شود.

کدام نمک معمولی در آب حل می شود؟

محلول های کلرید سدیم خواص بسیار متفاوتی با آب خالص دارند. نقطه انجماد 21.12- درجه سانتیگراد (6.02- درجه فارنهایت) برای 23.31٪ کسر جرمی نمک است، و نقطه جوش محلول نمک اشباع نزدیک به 108.7 درجه سانتیگراد (227.7 درجه فارنهایت) است.

اگر نمک معمولی در آب حل شود سپس کشش سطحی آب نمک چه اتفاقی می افتد؟

افزودن نمک به آب کشش سطحی آب را افزایش می دهد.

وقتی نمک معمولی در آب خالص حل می شود؟

فعل و انفعالات قوی بین کاتیون های سدیم و اکسیژن جزئی منفی و آنیون های کلرید و هیدروژن مثبت جزئی، اگرچه بخشی از پیوند هیدروژنی را که بین مولکول های آب اتفاق می افتد مختل می کنند، در واقع کشش سطحی آب را تقویت می کنند.

وقتی نمک در آب حل می شود PH 7 چیست؟

نمک “X” در آب با pH = 7 حل می شود. محلول حاصل ماهیت قلیایی پیدا می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *