چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین

چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین

چشم انداز قیر در سایه جنگ اوکراین به تحلیل آرگوس  | قیمت قیر در این هفته به دلیل افزایش ارزش نفت خام و نفت کوره و همچنین کاهش عرضه در برخی نقاط افزایش یافت.

بازار اروپا چشم انتظار قیر روسیه

قیمت کامیون های قیر در سراسر اروپا افزایش داشت، در حالی که قیمت محموله نیز با افزایش شدید هفتگی نفت خام و HSFO افزایش یافت. قیمت ها در جنوب آلمان با سطح مشابه برای برخی معاملات در بازارهای بنلوکس، به سمت 600 یورو در هر تن رفت.

همچنین، در رومانی نیز قیمت قیر افزایش یافت؛ اگرچه تقاضا به دلیل افزایش قیمت تحت فشار بود. از طرفی، بازار محموله های بالتیک روند کندی را در پیش گرفت و تمام توجه بازار به بنادر روسیه معطوف شد تا ببینند آیا محموله های قیر روسیه صادر خواهند شد یا خیر؛ چرا که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، هیچ محمولۀ قیری از بنادر روسیه به مقصد اروپا خارج نشده است.

حریف طلبی دوبارۀ قیر بالتیک

اولین بارگیری قیر از یک بندر روسی از زمان آغاز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین در حال انجام بود. آکاسیا روبرا 6065 dwt در 23 مارس مصادف با 3 فروردین 1401 برای بارگیری محموله قیر به بندر لومونوسوف در روسیه رسید. هنوز مشخص نیست که این محموله در کجا تخلیه خواهد شد و فعالان بازار می گویند به احتمال زیاد به بریتانیا منتقل می شود. آخرین محموله روسی در 24 فوریه مصادف با 5 اسفند 1400 بارگیری شد، در حالی که مالکان کشتی تمایلی به شرکت در تحرکات صادراتی روسیه در بالتیک نداشتند.

می توان گفت برخی از این نگرانی ها مربوط به پرداخت های سوئیفت برای عوامل بندری و سایر خدمات است. به گفته فعالان بازار، هر محموله روسی بایستی با تخفیف های بیش از 100 دلار در هر تن فروخته شوند اما هیچ معاملۀ اسپاتی صورت نگرفت. مابه التفاوت محموله فوب بالتیک به بارج های HSFO روتردام بدون تغییر با تخفیف 10-5 دلار در هر تن ارزیابی شد.

بازار مدیترانه در سایۀ رمضان

با افزایش نوسانات نفت خام و نفت کوره، ارزش واقعی نفت خام و HSFO علاوه بر قیر، در طول هفته به شدت افزایش یافت؛ اگر چه این نوسانات برخی از خریداران را از خرید قیر اسپات در مدیترانه منصرف کرد. ارزیابی های قیر فوب برای محموله های HSFO مدیترانه ای، با وجود مابه التفاوت محموله های اسپانیایی و یونانی با تخفیف های 15-10 دلاری در هر تن، در هفته بدون تغییر بود؛ در حالی که محموله های ایتالیایی با تخفیف های 20-15 دلاری در هر تن فوب ارزیابی شدند.

فعالان صنعت ساخت و ساز در سراسر افریقای شمالی خود را برای کاهش فعالیت ها در ماه رمضان اسلامی که قرار است از 2 آوریل مصادف با 13 فروردین 1401 آغاز شده و تا پایان ماه ادامه یابد آماده می کردند. علاوه براین، انتظار می رود واردات اسپات نیز در طول ماه کاهش یابد. گفته می شود که پالایشگاه الجزایری سوناتراک قراردادی با سوناتراک ایتالیا مبنی بر واردات در سال 2022 امضاء کرده است اما جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.

به گفته فعالان بازار، محموله های آربیتراژ غرب به ایالات متحده سودآور نبودند و ارزش محموله های مدیترانه ای بیشتر از سواحل شرقی ایالات متحده بود.

بازار مدیترانه در سایۀ رمضان

بازار مدیترانه در سایۀ رمضان

حضور کمرنگ ایران در بازار افریقا

قیمت محموله ها در غرب افریقا پس از یک جهش هفتگی در قیمت نفت خام و نفت کوره به شدت افزایش یافت، در حالی که بازار قیر افریقای جنوبی به آرامی خود را برای واردات بیشتر آماده می کرد زیرا پالایشگاه ساپرف دوربان تا پایان این ماه بسته خواهد شد. فعالیت در شرق افریقا آرام بود و صادرکنندگان ایرانی عمدتآ به دلیل تعطیلات سال نو در بازار حضور نداشتند و قیمت درام ایرانی در این هفته افزایش نسبی داشت.

خریداران افریقای جنوبی منتظر اعلام قیمت های آوریل بودند که انتظار می رود پس از جهش قیمت نفت خام و نفت کوره در این ماه، افزایش یابد؛ در حالی که عرضه با بسته شدن پالایشگاه ساپروف به زودی کاهش خواهد یافت.

همراهی قیر و فوب سنگاپور

قیمت قیر سنگاپور براساس فوب افزایش یافته و به بالاترین سطح مشاهده شده از فوریه 2014 رسید. عرضه آوریل محدود بود زیرا برخی از پالایشگاه های مهم یا کاهش تولید در طی ماه جاری را اعلام کردند و یا در حال بررسی مسیرهای مشابه هستند.

براساس فوب سنگاپور، معاملات محدود به چند لات کوچک معامله شده در ویتنام و اندونزی حدود 530 دلار در هر تن برای بارگیری فوری در آوریل بود. با عدم توافق پیشنهادات قیمت بین خریداران و فروشندگان، معاملات در حاشیه مانده و بحث ها متوقف شد.

در همین حال، از آنجایی که برخی از پالایشگاه ها میزان تولید خود را بویژه برای تولید اسپات تعدیل کرده اند، افزایش شدید یا کاهش قیمت های روزانه برای نفت خام و HSFO در این هفته باعث بی ثباتی بازار و بی اعتمادی تاجران به بازار شد.

به گفته برخی از فروشندگان، محموله ها با بارگیری در آوریل منجر به محدود شدن معاملات شده اند. در بازار کامیون های تانک سنگاپور- مالزی، حجم بارگیری به دلیل تقاضای کمتر در مالزی کاهش یافت. قیمت های ارائه شده توسط پالایشگاه های کلیدی سنگاپور نیز نزدیک به ارزش فوب سنگاپور بود. خریداران در مالزی اوایل این هفته کامیون های تانک را از سنگاپور بین 545-540 دلار در هر تن خریداری کردند. به گفته یکی از تاجران، یک پالایشگاه مستقر در سنگاپور به دلیل پایین بودن حاشیه قیر در مقایسه با نفت کوره، در حال بررسی کاهش تولید است.

همراهی قیر و فوب سنگاپور

همراهی قیر و فوب سنگاپور

نوروز در بازار قیر ایران

بازار قیر ایران در هفته گذشته به دلیل تعطیلات نوروزی آرام بود و اکثر فعالان بازار به دلیل نوسانات بالای نفت خام و HSFO به حاشیه رفتند. پس از بسته شدن معاملات خوراک جدید VB، فعالیت ها تا هفته آینده به تعویق افتادند. کشتی هایی که قبل از تعطیلات بارگیری شدند، اکنون در این هفته به سمت بنادر مقصد خود در حرکت بودند و معاملات نیز بسیار جزئی بود. فعالان بازار انتظار دارند که قیمت خوراک VB در تجدیدنظر بعدی توسط انجمن صنعت پالایش نفت (اوریکا) احتمالآ حدود 14.75 درصد افزایش یابد.

علاقه خرید برای محموله های فله، به ویژه از هند، و چندین محموله براساس معاملات قبلی با قیمت 430-425 دلار در هر تن فوب بارگیری شده بودند مشاهده شد. در این هفته چند محموله جدید توسط چند تأمین کننده از 445-435 دلار در هر تن فوب ارائه شد. تقاضا برای درام ضعیف بود و قیمت ها براساس سهام قبلی 500-485 دلار در هر تن فوب بود و محموله کوچکی به مقصد سریلانکا با قیمت 492 دلار در هر تن فوب منعقد شد.

بورس کالای ایران (IME) این هفته بسته شد و هیچ معامله ای برای فروش داخلی یا صادراتی و خوراک VB منعقد نشد. انتظار می رود از هفته آینده معاملات از سر گرفته شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *