کاهش چشم گیر ذخایر بنزین آمریکا

, ,
کاهش چشم گیر ذخایر بنزین آمریکا

به گزارش بازار نفت و گاز، ذخایر بنزین آمریکا که با وقوع طوفان آیدا کاهش زیادی یافته بود پس از تعمیرات تدریجی ودر سرویس قرار گرفتن واحد های آسیب دیده، بتدریج در حال پر شدن و رسیدن به ظرفیت قبل از طوفان است و تا تاریخ ۲۴سپتامبر ۳.۶ملیون بشکه بنزین ذخیره شده است.

در اندونزی، مهار نسبی ویروس کوید ۱۹باعث گردیده که دولت، بسیاری از فعالیت های اقتصادی را به حالت طبیعی باز گرداند و پیش بینی می شودکه تقاضای بنزین برای ماه اکتبر در این ماه افزایش یابد.

درروز ۲۶ سپتامبر، دولت اندونزی اعلام نمود که آمار ابتلا به ویروس به پایین ترین حد خود طی یک سال گذشته رسیده است. به گزارش و با بررسی تیم تحلیلی نفت و گاز از مستندات و آمارها و گزارش های موجود از بازار آسیا و کشور اندونزی، مصرف بنزین در ماههای سپتامبر و اکتبر در این کشور، بسیار بیشتر از آمار مصرف ماههای جولای و آگوست خواهد بود.

در هندوستان یکی از مقامات صنعت نفت و پتروشیمی اعلام نموده که پالایشگاهها میزان بهره برداری خود از واحدهای پالایشی را تا ۹۰درصد ظرفیت این واحدها بالا برده اند تا با تولید بیشتر بتوانند نیاز کشور را تامین کنند.

در این کشور همچنین سهولت تردد و شروع به کار و بازگشایی بنگاههای اقتصادی در اثر بهبود شرایط کرونایی باعث افزایش تقاضای بنزین و گازوییل گردیده است.این مقام هندی میزان افزایش بهره برداری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته را در حدود ۱۵ درصد اعلام نموده است.

اولین کاهش ها در آخرین روزهای سپتامبر

تقریباً بیشتر روزهای سپتامبر توأم با ثبات قیمتی فراورده های سبک همچون بنزین و نفتا و سوخت جت بود و سایر فرآورده‌های نفتی نیز در بیشتر روزهای ماه سپتامبر با افزایش قیمت همراه بودند.

قیمت نفتا تا مرز ۸۰ دلار در هر بشکه نیز رسید و انواع بنزین اگرچه به اندازه نفتا افزایش قیمت نداشتند ولی میزان تقاضا برای آن ها در بیشتر روزهای ماه سپتامبر بالا بود و همانگونه که از ابتدا و قبل از تعطیلات آگوست پیش‌بینی می‌شد و هم شرایط آب و هوایی این ماه باعث می شد که همه کشورها به دنبال آن باشند که از مناسب بودن هوا حداکثر استفاده را بکنند و خریدهای خود را انجام دهند.

از سوی دیگر در این ماه کشور آمریکا به دلیل وقوع طوفان آیدا عرضه کمتری در بازار فرآورده‌های نفتی داشت و برای همین بازار آسیا برای تامین جبران کسری، تقریباً در تمام روز های سپتامبر بازار پر رونقی بود اگرچه بعضی از روزها با افت در قیمت مواجه بودیم. و در این میان قیمت نفت خام نیز رو به افزایش بوده است و محصولات، به دلیل شرایط موجود بازار و در عین حال به دلیل بالا بودن قیمت نفت خام توأم با افزایش قیمت بودند.

اما برای اولین بار به خصوص در دهه سوم ماه سپتامبر شاهد هستیم که قیمت ها به صورت هماهنگ تقریباً در کلیه مناطق سنگاپور خلیج فارس کره ژاپن استرالیا و چین و سایر مناطق دیگر کاهش قیمت داشتند البته ثبات قیمتی و تقاضا کماکان در وضعیت خوبی قرار دارد و می توان این کاهش قیمت در روز ۲۹ سپتامبر را یک نوسان تعبیر نمود.

بازار فرآورده‌های پتروشیمی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه

احتمال افزایش قیمت ماه اکتبر

احتمالاً در ماه اکتبر مجدداً با افزایش قیمت در محصولات روبرو خواهیم بود که قطعاً منجر به افزایش تقاضا خواهد شد و کاهش اندک قیمت در پایان روزهای سپتامبر دلیلی بر رکود در بازار نمی تواند باشد.

نفتا سوخت جت گازوئیل بنزین بدون سرب با اکتان های متفاوت با کاهش قیمت یک تا یک و نیم دلاری در روز ۲۹ سپتامبر مواجه شدند و می توان گفت که صعود این محصولات به کانال ۸۰ دلاری عملاً غیر ممکن گردید و هم اکنون سایر محصولات سنگین همانند سوخت کوره, سوخت شناورهای دریایی و مازوت با درصد های متفاوت گوگرد همه کاهش قیمت پیدا کردند.

این در حالی است که در بعضی از روزهای ماه سپتامبر تقاضا برای گازوئیل بسیار بالا بود و حتی کشورهای اروپایی نسبت به ذخیره گازوئیل در انبارهااقدام نمودند ولی اکنون با کاهش قیمت و افزایش عرضه به تدریج بازار به ثبات منطقی خود نزدیک تر می شود.

البته کاهش قیمت را می توان به عرضه مجدد محصولات سبک آمریکا در بازار نیزمربوط دانست زیرا در روزهایی که این محصولات به بازار عرضه نمی شدند قیمت کالاهای آسیایی استعداد زیادی برای صعود داشتند.

بیشتر بخوانید:تفسیر بازار محموله های بنزینی

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *