اعطای سهمیه های واردات جدید، بعید است که موجب افزایش تقاضای بازار چین شود

اعطای سهمیه های واردات جدید، بعید است که موجب افزایش تقاضای بازار چین شود

در بازار روز سیزدهم آگوست، شنیده ها حاکی از آن است که دولت چین قصد دارد سهمیه های واردات جدیدی را به چهار پالایشگاه مستقل این کشور اعطا کند؛ اقدامی که به طور گسترده با استقبال فعالان بازار نفت خام مواجه شد. هرچند که بعید به نظر می رسد این اقدام باعث افزایش تقاضا در بازار این کشور شود. چرا که در حال حاضر چین با محدودیت های ناشی از پاندمی ویروس کووید – 19 دست و پنجه نرم می کند.

بر این اساس، منابع فعال در بازار اطلاع دادند که به احتمال زیاد پکن 4.42 میلیون تن سهمیه واردات نفت خام را به چهار پالایشگاه مستقل این کشور اختصاص می دهد که این امر به طور موقت محدودیت های تولید پالایشگاه ها، که از کمبود سهمیه واردات ناشی می شود را کاهش خواهد داد.

یک تاجر نفت خام سنگاپوری در این خصوص توضیح داد: “در حالی که اختصاص سهمیه ی واردات بیشتر ممکن است به خریداران اجازه دهد تا نفت خام بیشتری خریداری کنند، اما وضعیت پاندمی در چین و محدودیت ها و شرایط قرنطینه ی ناشی از آن ممکن است به عنوان یک عامل مهم در کاهش تقاضای بازار این کشور عمل کند. افزایش سهمیه های وارداتی چین به افزایش خرید ها در بازار منطقه ای مقداری کمک خواهد کرد، اما در کل تأثیر چندانی نخواهد داشت.”

فعالان بازار معتقدند که محدودیت های رفت و آمد همچنان بر مصرف سوخت ناشی از حمل و نقل تأثیر می گذارد که این امر مستقیما تقاضای نفت از سوی بازار چین را محدود می کند.

وی افزود: “برای کنترل شرایط پاندمی، محدودیت های شدیدی برای حمل و نقل بین استان ها اعمال شده است؛ به همین خاطر تقاضا محدود خواهد بود.”

در همین حال، معاملات منطقه ای برای محموله ی نفت خام بارگیری در ماه اکتبر، با انتشار مناقصه های فروش از سوی شرکت های Qatar Petroleum و Surgutneftegaz (سورگوت‌نفته‌گس، شرکت نفت و گاز روسی) آغاز شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از مناقصه ی ارائه شده توسط شرکت قطر پترولیوم، دو محموله ی 500 هزار بشکه ای نفت خام Al – Shaheen (میدان نفت و گاز الشاهین واقع در سواحل شمال شرقی قطر در خلیج فارس) به همراه محموله ی 500 هزار بشکه ای نفت خام Qatar Land (نفت خام قطر لند (QLCO) که از میدان دریایی نفت و گازی دوخان استخراج می شود) را برای بارگیری در ماه اکتبر ارائه می کند که این مناقصه در شانزدهم آگوست با اعتبار روز بعد به اتمام می رسد.

حق بیمه میدان نفتی Al – Shaheen به شدت توسط بازار رصد می شود. چرا که اغلب به عنوان شاخصی معتبر، برای گرید های مدیوم ​​و ترش در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر Surgutneftegaz روسیه نیز مناقصه ای را ارائه داد که بر اساس اطلاعات منتشر شده، سه محموله 700 هزار بشکه ای نفت خام ESPO Blend (خط لوله سیبری شرقی – اقیانوس آرام، که برای صادرات نفت خام روسیه به بازارهای آسیا و اقیانوسیه، ژاپن، چین و کره استفاده می شود) را برای بارگیری در ماه سپتامبر و اکتبر ارائه می کند و این مناقصه در سیزدهم آگوست با اعتبار همان روز بسته می شود.

همچنین نتیجه مناقصه SOMO (سازمان دولت بازاریابی برای تولیدات شرکت ملی نفت عراق) برای 2 میلیون بشکه نفت خام مدیوم بصره، بارگیری در ماه سپتامبر، که دوازدهم آگوست به اتمام رسید هنوز منتشر نشده است. داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در ساعت 3 بعد از ظهر سنگاپور (07:00 به وقت گرینویچ)، اسپرِد زمانی (time spread) اکتبر_نوامبر در 63 سنت در هر گالن متوقف شد، که این رقم از دوازدهم آگوست ثابت مانده است.

در تاریخ دوازدهم آگوست اسپرِد نقدی / آتی (cash / futures spread) دبی در 2.25 دلار در هر بشکه ثابت شد که این میزان نیز 8 سنت در هر بشکه نسبت به روز گذشته افزایش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *