افزایش طول عمر دو نیروگاه هسته ای بلژیک

افزایش طول عمر دو نیروگاه هسته ای بلژیک

به گزارش بازار نفت و گاز، بلژیک قرارداد اولیه ای را با Engie برای تمدید دو راکتور هسته ای امضا کرد. تصمیم دولت بلژیک برای تمدید عمر دو رآکتور هسته‌ای بر اساس تغییرات ژئوپلیتیکی بزرگ در اروپا، به‌ویژه حمله روسیه به اوکراین است و این کشور قصد دارد وابستگی خود را به واردات سوخت فسیلی از روسیه کاهش دهد.

افزایش طول عمر دو نیروگاه هسته ای

دولت بلژیک یک نامه تعهد غیر الزام آور با گروه برق فرانسوی Engie امضا کرده است تا طول عمر دو نیروگاه هسته ای را 10 سال افزایش دهد. قرارداد اولیه به طور خاص مربوط به نیروگاه های هسته ای Doel 4 و Tihange 3 است که ظرفیت تولید ترکیبی حدود 2000 مگاوات را نشان می دهد.

دو طرف تا پایان سال جاری به یک توافق قانونی برای شروع مجدد عملیات از راکتورها در نوامبر 2026، مشروط به تایید مقامات نظارتی دست خواهند یافت.

برنامه ریزی برای خروج از انرژی هسته ای

بلژیک قبلاً برنامه ریزی کرده بود تا در سال 2025 به طور کامل از انرژی هسته ای خارج شود.

در ماه مارس سال جاری، دولت تصمیم خود مبنی بر تمدید عمر دو راکتور هسته ای دوئل 4 و تیهانگ 3 را لغو کرد.

این تصمیم بر اساس تغییرات عمده ژئوپلیتیک در اروپا، به ویژه حمله روسیه به اوکراین، و تأثیر آن بر عرضه گاز به کشورهای همسایه بود.

وابستگی به واردات سوخت فسیلی

بلژیک قصد دارد وابستگی خود را به واردات سوخت فسیلی از روسیه کاهش دهد، جایی که این کشور برای نیروگاه‌ها به گاز طبیعی وابسته است.

در توافق اصولی مشترک، دولت بلژیک و Engie در مورد روش‌های مربوط به رویکرد آینده، زمان‌بندی و چارچوب مذاکرات به توافق رسیده‌اند.

دو طرف یک شرکت جدید ایجاد خواهند کرد تا خطرات و منافع را در یک ساختار پایدار و پایدار به اشتراک بگذارد.

اپراتور نیروگاه ها هزینه های برچیدن نیروگاه های هسته ای و مدیریت مواد شکافت پذیر و زباله های رادیواکتیو را تامین می کند.

مدیریت سوخت هسته‌ای

دولت بلژیک در بیانیه خود گفته است: «هزینه‌های مدیریت زباله و سوخت هسته‌ای مصرف‌شده پس از مطالعه مشخص می‌شود و پس از آن بحث‌ها پیرامون «سرپوش» و تعیین حق بیمه‌ای برای ریسک آغاز می‌شود.

کارگروه های تخصصی نیز تشکیل خواهند شد. همه اینها با هدف دستیابی به توافق نهایی تا پایان سال و ارائه آن به کمیسیون اروپا است.

دولت فدرال در اصل بر اهمیت این توافق تاکید می کند. این نشان از اعتماد بین دو طرف و برای امنیت عرضه در کشور ما مهم است.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *