افزایش قیمت گاز طبیعی ایالات متحده

افزایش قیمت گاز طبیعی ایالات متحده

افزایش قیمت گاز طبیعی ایالات متحده به دنبال رونق صادرات به گزارش بازار نفت و گاز:

اروپا، ستاره‌ای نو ظهور و پیش بینی نشده در صنعت گاز طبیعی!

توقف واردات نفت و گاز از روسیه کشور های اروپایی را با خطر بحران بی سابقه انرژی مواجه کرده است. به دنبال این خطر، اروپا در مسیر تجدید نظر در اهداف خود به منظور کاهش تولید و انتشار گاز های گلخانه‌ ای قرار گرفته است. با توجه به این شرایط شرکت‌ های تولیدکننده گاز طبیعی آمریکایی نیز مشتاق به کمک در این زمینه هستند.

دولت‌های اتحادیه اروپا، مدتی است که به دنبال راهکارهایی برای کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به نفت و گاز وارداتی از روسیه هستند. برخی افراد ادعا می‌کنند که اتحادیه اروپا ذخایر گاز کافی در انبار دارد. بر این اساس کشورهای اروپایی در صورت قطع کامل واردات گاز از روسیه نیز می‌توانند با استفاده از این ذخایر تابستان امسال را پشت سر بگذارند. اما باوجود این مسائل، بلژیک از اعمال تحریم‌های گازی علیه روسیه سر باز زده است. همچنین مقامات آلمانی بیان کرده‌اند که نمی‌توانند بهای این تحریم علیه روسیه را بپردازند.

اتحادیه اروپا جهت کاهش وابستگی به واردات گاز از روسیه راه حل‌هایی را نیز ارائه داده است. از جمله این راه حل‌ها جایگزین کردن تامین کنندگان گاز طبیعی از مناطق  دیگر از جمله واردات گاز از طریق خط لوله شمال آفریقا و آسیای مرکزی است. همچنین امکان واردات گاز طبیعی مایع از کشورهای قطر و ایالات متحده نیز وجود دارد.  

ایالات متحده آمریکا مایل به کمک رسانی به اتحادیه اروپا در زمینه کاهش این وابستگی است. بر این اساس جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، متعهد شد که در سال 2022 مقدار 15 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع (LNG) را به اتحادیه اروپا صادر کند. در مقابل اتحادیه اروپا نیز متعهد شد که، حداقل تا سال 2030، سالانه 50 میلیارد مترمکعب تقاضا برای LNG تولید آمریکا ایجاد کند.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا

اروپا پیش از این تعهدات نیز در ابتدای سال 2022، بزرگترین خریدار LNG ایالات متحده بود. خرید اروپا در ابتدای سال جاری به میزان 12.5 میلیارد متر مکعب در قالب سوخت فوق سرد بوده است. اما عرضه و تقاضای جهانی در سال جاری با یک مشکل مواجه خواهند شد. به این صورت که تقاضا، به ویژه از سمت اروپا، به شدن افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود این تقاضا تا پایان سال 2022 به اندازه 25 تن از طرف اروپا افزایش پیدا کند. اما عرضه جهانی تنها به اندازه 17 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

با توجه به پیش بینی‌ های انجام شده، شاهد تبعات ناشی از عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در آمریکا هستیم. در هفته‌ های گذشته قیمت گاز طبیعی در ایالات متحده به بالاترین حد خود رسید. تحلیل گران عوامل متعددی را در این افزایش قیمت سهیم می‌ دانند. برخی از آن‌ها معتقدند که افزایش قیمت زغال سنگ عاملی برای افزایش قیمت گاز طبیعی است. اما بدون شک افزایش بی سابقه صادرات LNG نیز در این افزایش قیمت نقش بسزایی داشته است.

روند صادرات LNG به اروپا

در فصل تابستان تقاضا برای گاز طبیعی کمتر است. بنابراین این امکان وجود دارد که قیمت‌ گاز طبیعی در سطح محسوس‌ تری تثبیت شود. با این حال، به شرط وجود تقاضا از طرف اروپا، در تابستان نیز صادرات گاز از ایالات متحده به اروپا ادامه خواهد داشت. پس از گذشت فصل تابستان و ورود نیمکره شمالی به فصل سرد سال نیز صادرات با قوت ادامه خواهد یافت.

از طرف دیگر، صرف نظر از نتیجه جنگ در اوکراین در ماه‌ های آینده، تحریم‌ ها علیه روسیه پا برجا خواهند ماند. همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت شفاف بیان کردند که تحریم‌ های بیشتری نیز علیه روسیه وجود خواهد داشت. این تحریم‌ها احتمالا به صورت مستقیم صنایعی از قبیل زغال سنگ و مواد هیدرو کربنی را هدف قرار می‌دهند. در نتیجه همه این موارد در کنار هم بر سیکل عرضه و تقاضای گاز طبیعی در آمریکا اثر گذار خواهند بود.

بازار مصرف گاز مایع آمریکا

 در ابتدای آوریل، تولید کنندگان گاز شیل و گاز مایع آمریکایی با گروه‌ هایی از چند کشور عضو اتحادیه اروپا ملاقات کردند. این کشورها مایل بودند که میزان گاز مایع بیشتری را از ایلات متحده خریداری کنند. تمایل این شرکت‌ها بر تصمیم نهایی مبنی بر ظرفیت‌ های جدید صادرات گاز مایع اثرگذار است. با این حال اشتیاق کشور های اروپایی به تنهایی برای پیشرفت این فرایند کافی نیست. تولیدکنندگان امریکایی به تعهد بلند مدت خریداران نیازمند هستند. این تعهدات بلند مدت باعث می‌شود که پروژه‌های تولیدی گاز مایع توجیه اقتصادی داشته باشند.

درصد زیادی از واردکنندگان LNG از آمریکا، کشورهای کوچک مانند لتونی و بلغارستان هستند. روشن است که این کشورها جزء مصرف کنندگان بسیار کوچک گاز خواهند بود. از سمت دیگر اما کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه نیز در جمع کشور های مشتاق خرید گاز مایع از آمریکا دیده می‌شوند. این کشورها حتی با وجود برنامه‌ ریزی‌های موجود در حوزه انرژی‌ های تجدید پذیر هم مشتریان شایسته و قابل توجهی خواهند بود.

فرد هاچینسون، مدیر اجرایی سازمان تجارت LNG Allies، در حاشیه جلسات مابین هیئت‌های اروپایی و ایالات متحده بیان کرد: در سال 2022 با چالش‌های بزرگی در زمینه تامین ظرفیت تولید مواجه هستیم؛ اما فرصت‌های پیش رو در چند سال آینده فوق العاده قابل توجه هستند.

لازم به ذکر است که این فرصت‌ها فقط در رابطه با صادرات گاز به اروپا نیست. مت سالی، مدیر ارشد پورتفولیوی Tortoise، بیان کرد که کشورهای آسیایی می‌خواهند آلودگی‌ های زیست محیطی شان را کاهش دهند. در نتیجه میلیاردها دلار در زمینه زیرساخت‌ های مربوط به واردات گاز مایع سرمایه گذاری می‌کند.

سالی همچنین بیان کرد: استفاده کشورهای آسیایی از گاز مایع بجای زغال سنگ و کاهش وابستگی به آن، سبب کاهش بیش از 50 درصدی گاز کربن دی اکسید خواهد شد. در نتیجه این امر سبب دستیابی به اهداف جامعه جهانی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

سخن پایانی

در حال حاضر 30 پایگاه برای واردات LNG در سراسر جهان در حال ساخت است. اروپا جهت کاهش وابستگی به روسیه مشتاق به استفاده از LNG است. همچنین کشور های آسیایی نیز جهت کاهش وابستگی به زغال سنگ تمایل به واردات LNG دارند. بنابراین در چند سال آینده شاهد افزایش میزان عرضه LNG از طرف ایالات متحده خواهیم بود. اما مشکلی که وجود دارد این است که ممکن است در طی این سال‌ ها قیمت گاز مایع امریکا بالاتر از قیمت‌ های داخلی باشد. علت این مسئله نیز افزایش تقاضا از خارج از کشور و تمرکز صنعت بر تامین آن است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *