بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس 13 اکتبر

,
بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس 13 اکتبر

بازار نفت آسیا-در شروع معاملات روز 13اکتبر،تقاضا برای بنزین ثبات داشت.بنزین که در ماه گذشته نوسانات زیادی داشت و در دهه اول اکتبربه بالاترین قیمت ها رسید،موفق به شکست رکورد صد دلار نشد وبتدریج از ۹۴دلار عقب نشینی را آغاز کرد. افزایش غیر معمول قیمت بنزین باعث گران شدن قیمت بسیاری از کالاها در چین شد و بسیاری از خریداران ترجیح دادند خریدهای خود را به زمان دیگری موکول نمایند.

از سوی دیگربا رسیدن به روزهای نیمه ماه اکتبر وپشت سر گذاشتن جشن ها ی ملی و تعطیلات طلایی ،میزان مسافرت ها ازدهه دوم ماه اکتبر بتدریج کاهش می یابدواین عوامل باعث شد که رشد بی سابقه قیمت بنزین کمی کند شود واولین آثار آن از ۹اکتبر وپس ازاتمام تعطیلات چین مشاهده شد وقیمت بنزین کمی کاهش یافت که این کاهش درشروع معاملات روز ۱۳اکتبر باز هم خود را نشان داد.البته در روزهایی که قیمت ها افزایشی بود هرروز در حدود یک دلار ودربعضی روزها تا دودلار ودرروزهای اوج حتی تا ۴دلار افزایش رانیز شاهد بودیم ولی اکنون که روندها کاهشی شده،کاهش ها در حدود نیم دلاراست به گونه ای که فعالان اقتصادی در بازار نفت آسیا واقیانوسیه وخلیج فارس،چند کاهش نیم دلاری وبازگشت قیمت ها از رکورد بی سابقه ۹۷ و۹۶دلار را دلیل پایان روند بی سابقه افزایش قیمت وبازگشت ثبات به بازار می دانند.

روند نزولی کند تر از روند صعودی است

درست است که قیمت بنزین نتوانست به صد دلار برسد ودر ایستگاه ۹۷دلار متوقف شد، اما آیا می توان گفت که قیمت می تواند به همان سرعت که بالا رفت و رشد یافت با همین سرعت به قیمت گذشته یعنی قیمت نیمسال اول برسد. به نظر می رسد که پاسخ این سوال منفی باشد و بنزین به زودی نتواند کاهش زیاد را تجربه کند و به کاهش نیم دلاری تا یک دلاری در هر روز بسنده کند.

در گزارش های تیم تحلیلی نفت وگاز شاهد بودیم که قیمتهای بنزین با اکتان بالا در پایانه سنگاپور ۹۷ دلار رسید و امکان داشت که از این نیز بالاتر برود اما مسلم است که وقتی کالایی گران می شود تقاضا برای آن نیز کاهش می یابد و کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت می گردد. وقتی بنزین با اکتان ۹۷ به قیمت97.63 دلار در هر بشکه رسید و کاهش نیم دلاری را تجربه کرد نشان از عدم توانایی خرید از سوی خریداران با چنین قیمت هایی می باشد.

سایر انواع بنزین که بین ۹۳ تا ۹۶ دلار در روز ۱۳ اکتبر معامله شدند تنها نیم دلار کاهش قیمت نسبت به روز قبل داشتند و نمی توان انتظار داشت که پلکان نزولی شبیه پلکان صعودی باشد و انتظار می رود که روی قیمت های ۹۳ تا ۹۶ دلار در هر بشکه برای بنزین مدتی ثبات ایجاد شود. نفتا، سوخت جت و گازوئیل نیز با چنین کاهش مشابهی در پایانه سنگاپور مواجه بودند و شاهد هستیم که صعودهای مکرر نفتا در ماه سپتامبر و در روزهای اول اکتبر، سرانجام در روز ۱۳ اکتبر به کاهش نیم دلاری نفتا در هر بشکه انجامید و مسلم است که خریداران و واحدهای پالایشی که برای تولید محصولات خود به نفتا نیاز دارند قادر نخواهند بود خوراک واحد خود رابا مبلغی بیش از این قیمت تهیه کنند ولی اگر عرضه کم باشد تولید کنندگان اتیلن باید قیمت محصولات خود را مطابق با قیمت نفتا اصلاح کنند.

سفرهای زمینی کم، سفرهای هوایی بیشتر می‌شوند

پایان فصل تعطیلات در آسیا اگرچه تردد ها وسفرهای بین شهری را کاهش می دهد و یا تردد های درون شهری نسبت به ماه های آگوست و سپتامبر کاهش می یابد ولی نبودن تعطیلات بسیاری را بر آن می دارد که در فرصت های کوتاه از طریق هوایی مسافرت های خود را انجام دهندوتقاضا برای سفرهای هوایی بهصوص به مناطق توریستی بیشتر شود.

این وضعیت به خصوص در مناطق توریستی تایلند که ظرفیت بالایی برای پذیرش توریست دارد محسوس تر است و پیش بینی می شود با کم شدن سفرهای زمینی در منطقه آسیا ،سفرهای هوایی به مقصدهایی همچون این کشور رشد بیشتری نسبت به قبل داشته باشد به خصوص که بسیاری از کشورها ورود توریست ها را تسهیل نموده و در بسیاری از فرودگاه های آسیایی ورود شهروندان از کشورهای آمریکا ژاپن چین روسیه آلمان فرانسه و دانمارک وسایر کشورهای شمال اروپا در صورت داشتن کارت واکسن بلامانع می باشد و این کشورها سعی دارند با کنترل ومراقبت وبرنامه ریزی بیشتر،و تقویت زیر ساخت های خود از نظر پزشکی، وضعیت توریسم خودرابهبود بخشیده و آمادگی های لازم برای زندگی در کنار ویروس کرونا را پیدا کنند.

مدیران هواپیمایی کانتاس اعلام نموده اند که برداشتن قرنطینه در فرودگاهها باعث فروش بیشتربلیط های این هواپیمایی از مبدا لندن به استرالیا وهمچنین از لندن به لس آنجلس در آمریکا گردیده است. سنگاپور نیز از برداشتن قرنطینه برای شهروندان اروپا وامریکا واسپانیا وفرانسه وکانادا وچند کشوردیگر در فرودگاههای خود خبر داده است. تمامی این وقایع حکایت از تقاضای بیشتر برای سوخت جت، بخصوص در ماههای نوامبر ودسامبر وثبات قیمت این محصول درماههای پیش رو در آسیا و اروپا دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *