بررسی بازار حلال ها { هگزان و متانول و استون}

بررسی بازار حلال ها

بررسی بازار حلال ها در در هفته منتهی به ۱۹ جولای به گزارش بازار نفت و گاز ایران. در هفته منتهی به ۱۹ جولای برابر با ۲۸ تیر قیمت های فروش‌ آنی حلال تولوئن دراروپا علی رغم وجود تقاضای مناسب از سوی بخش بنزین،کاهش  داشت. کاهش قیمت در بخش بالادست بر روی کاهش قیمت این محصول اثرگذار بود.

چشم انداز کاهش تقاضای اروپا در ماه آگوست

تقاضا برای زایلین ترکیبی نیز خوب بود اگرچه پیش بینی می شود در تعطیلات آگوست میزان تقاضا کاهش یابد. در جاهای دیگر نیز احتمال کاهش اندک تقاضا برای حلالهای هیدروکربنی وجود دارد که این کاهش تقاضا بیشتر به علت تعطیلات ماه آگوست است و دلیل آن نمی تواند بحران اقتصادی باشد.

قیمت  حلال نفتا   C9 برای حمل با کامیون با کاهش ۴۰ دلاری در هفته به ۱۶۰۰ یورو در هر تن در ارزیابی برای تحویل آزاد در شمال غرب اروپا در روز ۱۹ جولای رسید. دو نفر از توزیع کنندگان این محصول اعلام داشتند که این قیمت نسبت به قیمت تولید کنندگان که تقاضای ۱۶۴۰ دلار در هر تن برای حلال نفتا را می کردند کمتر است.

قیمت بیمه هرتن نفتا ۴۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در روتردام بود. این ۴۰دلار تفاوت  قیمت، بر اساس متوسط ارزیابی های پلتس از قیمت بنزین یوروبوب وبنزین ۱۰ppmفوب روتردام به دست آمده است.

قیمت حلال تولو ئن در اروپا در ارزیابی ها با ۷۰ دلار کاهش در هر تن در هفته منتهی به ۱۹ جولای به ۱۷۱۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل آزاد در شمال غرب اروپا رسید البته دو توزیع کننده اعلام نمودند که مذاکرات برای خرید حلال تولوئن با توجه به کاهش قیمت نفت خام در سطوح پایین ترقیمت می باشد.

قیمت زایلین ترکیبی برای حمل با کامیون در اروپا در ارزیابی ها با ۱۵ دلار کاهش در هر تن به ۱۷۱۵ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل آزاد شمال غرب اروپا رسید.

ثبات قیمت هگزان وکاهش قیمت زایلین

در بررسی بازار حلال ها، قیمت هر تن هگزان‌در ارزیابی برای حمل با کامیون در روز ۱۹ جولای با ثبات بود و بر اساس ترم تحویل آزاد در بنادر شمال غرب اروپا به ۱۸۳۰ دلار در هر تن رسید که این قیمت بیشتر از قیمتی بود که توزیع کنندگان بر مبنای هرتن ۱۶۹۰دلار اعلام کرده بودند که البته این اعلام قیمت از سوی توزیع کنندگان به تنوع قیمت این محصول و فاصله زیاد قیمت های اعلام شده از سوی فروشندگان باز می گردد.

افزایش قیمت هگزان نسبت به خوراک نفتا در ارزیابی ها بدون تغییر باقی ماند و بر اساس ترم فوب روتردام این تفاوت قیمتی و سود بیشتر حاصل از اگزوز آن بر روی ۱۴۵ دلار در هر تن ارزیابی شد.

زایلین ترکیبی در آسیا با توجه به تقاضای بسیار پایین برای این محصول در سطح آسیا و اقیانوسیه مرتباً کاهش قیمت دارد و در روز ۱۵ جولای در پایین ترین حد خود بوده است.

یک محموله زایلین ترکیبی با قیمت ۹۰۲ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب کره جنوبی برای حمل درتاریخ های ۴ تا ۲۴ آگوست به بازار عرضه شده است اما هیچ خریداری حاضر به خرید با این قیمت نشده است.

یکی از فعالان بازار گفته است که معمولاً مخلوط کنندگان بنزین این محصول را خریداری می کنند ولی در عمل امکان فروش برای فروشندگان به چنین مخلوط کنندگانی میسر نبوده زیرا این خریداران به دنبال قیمت های پایین تر هستند.

برای مطالعه بررسی و چشم انداز بازار جهانی متانول کلیک کنید.

کاهش تقاضا برای استون در اروپا و آسیا

در روز ۱۹ جولای‌ پلتس قیمت استون در اروپا را برای فروش آنی بر اساس ترم تحویل آزاد در شمال غرب اروپا ۸۵۰ یورو در هر تن ارزیابی نمود که نسبت به هفته منتهی به ۱۲ جولای تغییری نداشت. میزان تقاضا برای استون کماکان پایین است و همین کاهش تقاضا باعث گردیده که قیمت ۸۰۰ یورو در هر تن نیز برای استون اعلام گردد.

قیمت های فنول با ۷۵ دلار کاهش در هر تن به ۱۹۲۳ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل آزاد در شمال غرب اروپا رسید. قیمت بنزن با کاهش ۵۴.۵۰دلار در هر تن در هفته منتهی به ۱۹جولای‌به ۱۳۲۳.۲۵دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلCIFبنادر سه گانه اروپایی آمستردام روتردام وآنتورپ رسید. تقاضا برای فنول اول کم است و البته عرضه آن نیز کاهش یافته است.

قیمت ایزوپروپیل الکل در ارزیابی با ۱۰۰ دلار کاهش در هر تن به ۱۲۵۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل آزاد  شمال غرب اروپا در هفته منتهی به ۱۹ جولای رسید که این ارزیابی بر اساس بالاترین قیمت های ارائه شده که بین ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ دلار در هر تن بود به دست آمده است. در اروپا بازار این محصول به میزان کافی این محصول را عرضه می کند و این در حالی است که مرتباً واردات به اروپا نیز انجام میشود ودر شرایطی که تقاضا در اروپا ضعیف است.

بر اساس بررسی بازار حلال ها، بازار فنول و استون در آسیا در هفته منتهی به ۱۹جولای با ثبات و تا حدی ضعیف بود زیرا وضعیت ضعیف بازار محلی چین باعث گردید که تمایل به خرید در این بازار کاهش یابد. در این هفته شنیده شد که چند تولید کننده شمال شرق آسیا میزان تولید خود را کاهش داده اند که دلیل آن گران بودن خوراک ورودی  واحدهای تولید کننده و کمبود تقاضا برای خرید محصولات آن است. یکی از فعالان بازار در کره جنوبی گفته است که تولیدکنندگان در کشورهای چین ،کره ،و ژاپن بهره برداری خود از واحدهای تولید فنول  را کاهش داده اند.

کاهش تقاضا برای استون دراروپا و آسیا

برای مطالعه قیمت جهانی اوره و متانول کلیک کنید.

افزایش جزیی قیمت متانول در اروپا و کاهش قیمت در اسیا

در روز ۱۹ جولای قیمت متانول در اروپا با توجه به افزایش تمایلات  خرید ،اندکی افزایش یافت. ارزیابی پلتس از قیمت متانول بر اساس ترم فوب  روتردام۳۴۷.۵۰یورو در هر تن بود که ۳ دلار از قیمت های ۱۸ جولای بیشتر است. دو محموله ۱۰۰۰ تنی برای تحویل در ماه سپتامبر با قیمت ۳۵۳ تا ۳۵۴ یورو در هر تن به فروش رسید.

در روز ۱۹ جولای قیمت متانول آسیا با دو دلار کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۹۶ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل CFR چین ارزیابی شد. قیمت های محلی شرق چین با ۳۸ یوان کاهش به ۲۳۴۲ یوان بر اساس ترم تحویلEx Tank رسید. در جنوب شرق آسیا قیمت با دو دلار کاهش به ۳۵۹ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلCFRرسید.

متانول ( Methanol – CH3OH ) چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *