بررسی بازار سوخت جت، بنزین و گازوئیل

بررسی بازار سوخت جت، بنزین و گازوئیل

بررسی بازار سوخت جت، بنزین و گازوئیل به تحلیل بازار نفت و گاز ایران در روز ۵ جولای بازار سوخت جت و کروسین روند معکوس داشت زیرا محدود یا عرضه سوخت جت برطرف گردید و به میزان کافی سوخت جت در بازار عرضه شد.

افزایش ظرفیت خطوط هوایی و مصرف سوخت جت

ظرفیت جهانی پروازهای خطوط هواپیمایی با حدود یک و نیم میلیون صندلی یا به عبارت دیگربا ۱.۵ درصد رشد به ۱۰۱.۴ میلیون صندلی در هفته ای که با روز ۴ جولای آغاز شد رسید. این افزایش در تمام مناطق به میزان کم بوده است ولی در کل باعث ظرفیت بیشتر صندلی های خطوط هواپیمایی شده است.

شمال شرق آسیا به همراه چین سعی در افزایش ظرفیت ناوگان های هوایی خود را دارند و نیم میلیون صندلی به تازگی به ظرفیت صندلی های این مناطق اضافه شده است ولی کماکان ظرفیت ناوگان ها کمتر از سال ۲۰۲۱ است.

در خرید های آنی سوخت جت ، شرکت نفت کویت ۶۰ هزار تن سوخت جتA-1 برای بارگیری از یک یا دو بندر کویت درروزهای ۲۳ تا ۳۱ آگوست به بازار عرضه نموده است. این مزایده تا تاریخ ۵ جولای معتبر است. شرکت نفت کویت پیش از این نیز ۶۰ هزار تن سوخت جت مشابه را با میزان سولفور ۱۰ پی پی ام و یا ۳۰۰۰ پی پی ام برای بارگیری در روزهای ۳۰ تا ۳۱ جولای به بازار عرضه کرده بود نتایج این مزایده هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

در غرب ، پروازهای فرودگاه بین المللی دوبلین در لحظات آخر قبل از پرواز به دلیل مشکلات غیبت بیش از ۲۰ درصد مسافران به دلیل ابتلا به کووید ۱۹مرتباً کنسل میشود. این در حالی است که واردات زیاد سوخت جت از منطقه کانال سوئز به اروپا میزان عرضه آن را در اروپا زیاد کرده و قیمت ها کاهش یافته است.

ذخایر سوخت جت بنادر سه‌گانه آمستر دام روتردام و آنتورپ با رشد شش دهم درصدی به ۸۰۳ هزار بشکه در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن رسید که این میزان از ذخایر ۳۱% نسبت به میزان ذخایر در سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. میزان متوسط انجام مسافرت هاوترافیک هوایی در هفت روز منتهی به ۳ جولای به بیش از ۸۶.۳ درصد سال ۲۰۱۹ در چنین هفته ای رسید در حالی که در هفته قبل، این‌میزان در حد ۸۴.۷ هفته مشابه سال ۲۰۱۹ بود.

قیمت بنزین در اروپا 2022

پیش بینی افزایش مسافرت‌های زمینی و مصرف بنزین

در بررسی بازار سوخت جت، بنزین و گازوئیل قیمت انواع بنزین در آسیا در روز ۵ جولای کاهش یافت زیرا بعضی از خریداران کماکان منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند و پیش بینی میکنند که تنوع قیمت بیشتر شود. یکی از فعالان بازار گفته است که تقاضای بنزین در آسیا کماکان زیاد است اما خریداران ترجیح می دهند که از نوسانات قیمت حداکثر بهره برداری را ببرند و بنزین مورد نیاز خود را با قیمت کمتر خریداری کنند.

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و بر اساس اطلاعات منتشره در خصوص آمار خرید ها ومعاملات صورت گرفته در هفته گذشته،در بازار بنزین آسیا و خاورمیانه شاهد بودیم که در روز ۵ جولای شرکت قطر انرژی ۲۵ هزار تن بنزین با اکتان ۹۵ را برای حمل در روزهای ۲۳ و ۲۴ جولای طی یک مزایده به بازار عرضه نموده است. همچنین در سنگاپور حجم سواپ بنزین ۲۱.۶۷ درصددر ماه ژوئن نسبت به ماه گذشته افزایش یافته و به ۴.۳۸ ملیون بشکه رسیده است که منعکس کننده افزایش تعداد مسافرت ها در اوج تابستان و بالاتر رفتن مصرف بنزین در فصل رانندگی می باشد.

البته این میزان از سوآپ بنزین نسبت به سال ۲۰۲۱ در سنگاپورکه در آن سال ۷.۴۸ میلیون بشکه به صورت سواپ عرضه شده بود کمتر است. مصرف بنزین در آسیا می تواند با توجه به کاهش قرنطینه در چین افزایش یابد. بعد از اعلام کاهش قرنطینه در روز ۲۸ ژوئن در چین می توان در انتظار افزایش بیشتر مسافرت ها و مصرف بیشتر بنزین بود. چشم انداز بازار در ادامه فصل تابستان، بازار گرمی را نشان میدهد که تقاضا برای بنزین عمدتاً برای مسافرت های بین شهری و استفاده از تعطیلات تابستانی خواهد بود.

پیش بینی افزایش مسافرت‌های زمینی و مصرف بنزین

پیش بینی افزایش مسافرت‌های زمینی و مصرف بنزین

تفسیرجت در بازار اروپا

بازار باثبات کنونی دیزل و چشم انداز کاهش عرضه

به گزارش تحلیلگران بازار نفت و پتروشیمی با بررسی تحولات بازار اروپا ، مجموعه دیزل ها در بازار اروپا در روز ۵ جولای با ثبات بودند زیرا میزان عرضه دیزل در حدی خوب و متناسب با نیاز بازار بود البته بعد از آن احتمال کاهش عرضه بیشتر می شود.

یکی از فعالان بازار گفته است بازار از چند هفته قبل تاکنون در حالت تعادل به سر می برد و اکنون زمان آن رسیده که عرضه کم شود.عرضه های فوب بسیار نادر گشته و بعید است که به زودی وبه آسانی قابل دسترس باشد. منابعی در صنعت پالایش اشاره نموده اند که همچنان بالا بودن سود حاصل از فروش گازوئیل باعث گردیده که پالایش گران تولید گازوئیل خود را افزایش دهند که باعث افزایش عرضه گازوئیل در بازار گردیده است.

یکی از فعالان بازار در پایانه سنگاپور گفته است که پالایش گران کره ای اخیراً با توجه به سود زیاد گازوئیل برای آنها صادرات خود را تقویت کرده اند.شرکت CPC تایوان نیز مزایده ای بین ۳۰۰ هزار بشکه تا ۴۵۰ هزار بشکه گازوئیل با ۱۰ پی پی ام سولفور را برای بارگیری در ماه آگوست به بازار عرضه نموده است که این مزایده تا هفتم جولای معتبر است.

جدول قیمت های جهانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *