بررسی بازار های جهانی محصولات نفتی

بازار های جهانی محصولات نفتی

بررسی بازار های جهانی محصولات نفتی اروپا و آمریکا در ژوئن

افزایش شدید قیمت بنزن باعث افزایش قیمت محصولات مرتبط با استایرن نیز گردید علی رغم اینکه عرضه این محصولات زیاد و تقاضا برای آنها کم بود. در هفته منتهی به ۱۷ژوئن،قیمت استایرن با ۸۰ دلار افزایش نسبت به ۱۰ژوئن‌ به ۱۹۵۱ دلاررسید. قیمت استایرن در این روز ۴.۵ دلار کمتر از قیمت بنزن بود.

استفاده از آروماتیک ها برای ترکیب با بنزین

در بازار های جهانی محصولات نفتی, تقاضای زیاد برای بنزین در امریکا در هفته منتهی به ۱۷ ژوئن باعث شد که قیمت آروماتیک ها در اروپا افزایش یابد زیرا از محصولات آروماتیک ‌برای ترکیب با بنزین استفاده می شود. عرضه آروماتیک ها ومنجمله بنزن در اروپا کاهش یافته است و در روز ۱۷ ژوئن قیمت هر تن بنزن با افزایش ۱۴۶.۲۵ دلاری نسبت به ۱۰ ژوئن، به ۱۹۳۵ براساس ترم تحویل CIF نادر سه گانه اروپایی رسیده است (امستردام،روتردام،آنتورپ).

قیمت هر تن بنزن در روز ۱۷ژوئن نسبت به روز قبل یعنی ۱۶ ژوئن براساس ارزیابی پلتس وبادر نظر داشتن تحویل در بنادر سه گانه اروپایی در فاصله ۵ تا ۳۰ روز ۳ دلار کاهش داشت و به ۱۹۳۵ دلاررسید.ارزیابی کلی ماه ژوئن ۱۹۵۱ دلار است که تاکنون معاملات در همین حدود بوده و انحرافی از این ارزیابی دیده نشده است . برای ماه جولای نیزارزیابی های انجام شده با ثبات است و طبق ارزیابی هایی که مطابق با معاملات انجام شده برای ماه جولای سازگار بوده و به شرح زیر می باشد.

ازیکم تا دهم جولای ۱۹۵۱ دلار
از ۱۱تا۱۵جولای ۱۹۰۱دلار
از ۱۶تا۳۱جولای۱۸۷۶دلار

درباره بررسی ساختار بازار پارازایلن بخوانید

کاهش قیمت بنزن و تولوئن در بازار های جهانی محصولات نفتی

فرآورده های نفتی اروپا قیمت بنزن در روز ۱۷ ژوئن با ۶۴ دلار کاهش در هر تن نسبت به روز ۱۰ ژوئن به ۱۶۵۲ دلار در هر تن براساس ترم تحویل فوب برزیل رسید. قیمت بنزن در آمریکا برای ماه جاری میلادی ۶۴۹سنت در هر گالن و برای ماه بعد یعنی جولای ۶۲۸ سنت در هر گالن براساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا ارزیابی شده است.

قیمت پارازایلین برای تحویل فوری براساس ترم فوب خلیج آمریکا با ۲۶۹ دلار افزایش نسبت به روز قبل و ۱۲۵دلار افزایش نسبت به قیمت کل هفته، به ۲۰۱۳ دلار در هر تن رسید. این ارزیابی براساس متوسط قیمت پارازایلین و زایلین تر کیبی یعنی ۲۰۹۷ دلار در هر تن و همچنین قیمت پارازایلین در آسیا یعنی ۱۹۲۹ دلار در هر تن به دست آمده است.

قیمت تولوئن در روز ۱۷ ژوئن با ۲۷۰دلار کاهش در هر تن نسبت به روز ۱۰ ژوئن به ۱۶۱۷دلار در هر تن بر اساس ترم فوب برزیل رسید که علت آن کاهش قیمت ۸۸ سنتی تولوئن در هر گالن در خلیج آمریکا بوده است . هم در قراردادهای آنی و هم در قراداد های مدت دار برای ماه جاری قیمت ۸۸ سنت کاهش یافت و در هر دو حالت قیمت ۶۱۵ سنت در هر گالن بود.

در روز ۱۷ ژوئن در اروپا قیمت پارازایلین برای تحویل در مدت ۵ تا ۳۰ روز با ۲۵ دلار کاهش نسبت به روز قبل و ۱۰۶.۵۰ دلار کاهش نسبت به ۱۰ ژوئن همراه بود. اورتوزایلین نیز وضعیت مشابهی داشت و با همین میزان کاهش نسبت به روز قبل و هفته قبل همراه بود. تفاوتی که اورتوزایلین داشت در این بود که میزان عرضه کمتر بود بازار آن با ثبات و تقاضای بیشتری همراه بود و بعضی از تقاضاها برای ماه جولای باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:قیمت جهانی اوره

اخبار بازار نفت گاز پتروشیمی انرژی بنزین و گازوئیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *