بررسی وضعیت بازار اوره جهانی

بررسی وضعیت بازار اوره جهانی

بررسی وضعیت بازار اوره جهانی در هفته منتهی به ۱۸ آگوست خبر از قیمت کاهشی در اروپا و آمریکا میدهدو همچنین قیمت های اوره گرانول در این هفته درکشورهای حوزه  دریای سیاه دامنه گسترده‌ای داشتند

بازار کاهشی متاثر از آمریکا برزیل و اروپا

قیمت های اوره برای دومین هفته متوالی در بیشتر بازارهای جهانی با توجه به کاهش تقاضا باز هم  کاهش یافت. در خاورمیانه قیمت‌ها کاهش شدید داشت زیرا تولیدکنندگان ، قیمت های ماه آگوست   و سپتامبر را کاهش داده بودند تا باقی مانده محصول خود را به فروش برسانند. قیمت های اوره در این هفته در حدود ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن بود.
قیمت ها در جنوب شرق آسیا در این هفته همانند خاورمیانه کاهش داشت و در حدود ۵۴۰ تا ۵۵۷ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب برونئی و فوب اندونزی بود. قیمت در بعضی از معاملات رو به کاهش بود. قیمت های اوره گرانول تحویلی به میانمار ۳۰ دلار افزایش در هر تن داشت  در حالی که قیمت های فوب  ایران از آخرین معامله انجام شده این کشور ۲۰ دلار افزایش یافت و به حدود ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب  رسید. ولی در مجموع با توجه به کاهش تقاضا در اروپا برزیل و آمریکا و جنوب شرق آسیا، بازار ،روند کاهشی داشت.

اوره روسیه ارزانترین و اوره ازبکستان گران ترین در دریای سیاه

قیمت های اوره گرانول در این هفته درکشورهای حوزه  دریای سیاه دامنه گسترده‌ای داشتند اما با توجه به کاهش تقاضا در مجموع بازار این منطقه  رو به کاهش بود. بعضی از محموله های اوره  روسیه تا زیر ۵۰۰ دلار در هر تن پایین ترین حد معاملات در این هفته را رقم زدند و بعضی از معاملاتی که در ازبکستان انجام شد نیز بالاترین  مبالغ معاملات در این حوزه را به خود اختصاص دادند. قرار است در هفته آینده شرکت آذربایجانیSocarمزایده خود برای فروش اوره  در ماه اکتبر را صادر نماید.

اوره روسیه ارزانترین  اوره

میزان زیادی از اوره ای که در اختیار تولید کنندگان در منطقه خاور میانه بود در این هفته باعث شد که قیمت ها در این منطقه کاهش یابد . سه محموله با قیمتهای ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب برای حمل در ماه آگوست و آغاز ماه سپتامبر معامله گردید و بقیه معاملات نیز در همین حد ود قیمتی بودند.

بازار فعال اوره ایران

بازار اوره ایران در هفته منتهی به ۱۸ آگوست با توجه به بررسی وضعیت بازار اوره جهانی، فعال بود و ۲۸۵ هزار تن اوره گرانول در این هفته در بازار اوره معامله شد و مزایده های  جدیدی برای فروش نیز منتشر گردید . قیمت ها در حدود ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب  برای اوره گرانول و یا قدری بالاتر از این مبلغ بودند.
•پتروشیمی شیراز ۱۱۵ هزار تن اوره گرانول را به قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن برای حمل در ماه سپتامبر به معامله گران فروخت.
•یک تولید کننده دیگر در ایران ۱۷۰ هزارتن اوره گرانول را به قیمت ۵۰۰ دلار بر اساس ترم فوب برای ماه سپتامبر به معامله گران فروخت که حمل آن به سودان و موزامبیک و ترکیه خواهد بود.
•شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز مزایده ای برای فروش ۳۰ هزار تن برای حمل فوری صادر نموده است که روز پایان این مزایده ۱۷ آگوست  بود. قیمت پایه این مزایده ۵۰۰ دلار در هر تن بود که ظاهراً با استقبال زیادی مواجه نشد.
•پتروشیمی لردگان نیز دو مزایده منتشر کرد یکی برای فروش ۲۰ هزار تن اوره گرانول به صورت فله برای حمل تا تاریخ ۷ سپتامبر،و دومین مزایده برای فروش ۲۰۰۰ تن در بسته های ۵۰ کیلوگرمی برای حمل در ماه سپتامبر بود که هر دو مناقصه در روز ۲۱ آگوست پایان می یابد.

برای مطالعه مقاله قیمت اوره صادراتی امروز کلیک کنید.

صادر کنندگان چینی به دنبال صدور اوره به هندوستان

فعالیت های صادراتی چین در زمینه اوره بسیار ضعیف است  ولی معامله گران مجدداً در حال حمایت از تولیدکنندگان برای صادر نمودن محصولات آنها جهت مناقصه بعدی هندوستان می باشند

. عرضه اوره پریل تا حدودی با افزایش قیمت همراه بود و قیمت ها به ۵۱۰ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب  چین رسید

صدور اوره به هندوستان

ولی البته صادراتی با این قیمت انجام نشد زیرا خریداران انتظار تفاوت زیاد بین قیمت های محلی( با ۳۵۰ دلار در هر تن )و قیمت های بین المللی را دارند و انتظار دارند قیمت به زیر ۵۰۰ دلار با در نظر گرفتن هزینه های گمرکی برسد. معامله گران در چین به این کشور کماکان به عنوان یک منبع تامین اوره برای اروپا نگاه می کنند ولی معامله ای در این خصوص ازسوی آنها هنوزنهایی نشده است.
شرکت  فسفات Paradeep Phosphate و همچنین شرکت Coromandel در هندوستان در ماه آینده دو محموله ده هزار تنی اوره دریافت میکنند که با قیمت ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن و بر اساس ترم خریدCFR هندوستان خریداری شده است . مناقصه بزرگ بعدی هندوستان احتمالاً در شروع ماه سپتامبر اتفاق می افتد.
دولت سریلانکا مناقصه برای خرید ۱۵۰ هزار تن اوره صادر نموده است که تا کنون فقط موفق به تامین  ۱۰ درصد ازاین حجم اوره شده است .شرکت Valencyتا ۱۵ سپتامبر ۱۲۵۰۰تن از این میزان اوره را باقیمت ۶۹۰دلاردر هر تن براساس ترم تحویل CFR سریلانکا تامین خواهد نمود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مطالعه مقاله قیمت آرگوس اوره  کلیک کنید.

سردر گمی خریداران اوره پتروناس از فرمول‌های این شرکت

شرکت Pupuk اندونزی ، مزایده ای رابرای فروش ۳۰ هزار تن اوره گرانول و۶۰۰۰  تا۱۲۰۰۰ تن اوره پریل برای حمل در ماه سپتامبر به پایان رسانده است . شرکت Liven برنده این مناقصه شده و قرار است ۳۰ هزار تن اوره گرانول را با قیمت ۵۵۷ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب تامین نماید. از این شرکت خواسته شده است که برای اوره پریل  نیز مبالغی بیش از ۵۰۸ دلاری  که در مناقصه برای هر تن  اعلام نموده بود به  شرکت Pupuk بپردازد.
• میانمار
شرکت Nitron در میانمار ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ تن اوره گرانول را با قیمتی بین ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار بر اساس ترم تحویل CFR برای تحویل به کشور برونئی در پایان ماه آگوست ،به فروش رسانده است.
• برونئی
شرکت BFIبرونئی قصد دارد در پایان ماه آگوست پس از انجام تعمیرات ۲۰ روزه ، واحد تولید اوره خود را راه اندازی نماید.
•مالزی
شرکت پتروناس در مالزی همچنان سرگرم مذاکره با معامله گران در خصوص محموله‌های آغاز ماه سپتامبر و ماه آگوست می باشد. خریداران می گویند  که آنها از طرف شرکت پتروناس تحت فشار قرار گرفتند که فرمول های خاصی را بپذیرند و قیمت های پیشنهادی آنها بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلاردر هرتن بوده است .
در هفته منتهی به ۱۸ آگوست خبری از معاملات آنی و یا ثبت قیمت در معاملات شنیده نشد. تقاضا برای خرید کود های شیمیایی در این هفته اندکی افزایش یافت ولی همچنان کمتر از حد نرمال سالانه است که این کاهش به دلیل کاهش قدرت خرید کشاورزان بوده است. وقوع سیل در شمال تایلند باعث تاخیر در انجام فعالیت‌های کشاورزی شد که این تاخیر متعاقبا منجر به کاهش  معاملات وخرید کود شیمیایی گردید.
در این هفته خبری از واردات و یا صادرات اوره از سوی ویتنام منتشر نشده است. در بازار محلی اوره پریل از سویPVFCCoو اوره‌گرانول از سویPVCFC با قیمت ۶۴۱ دلار در هر تن به صورت بسته بندی به بازار خرده فروشی براساس ترم تحویل در بیرون انبار فروشنده در بازار  عرضه شدند.
نگاهی به معاملات انجام شده در هفته منتهی به ۱۸ آگوست نشان می دهد که اغلب معاملات اوره توسط تجار و معامله گران بازار صورت می گیرد و به ندرت توسط شرکت هاخریدصورت می پذیرد. مقصد صادرات اوره علاوه بر آفریقا ، کشورهایی همچون سودان موزامبیک ترکیه انگلستان میانمار و سریلانکا و لهستان می باشد و کشورهای صادرکننده نیز  کشورهایی همچون عمان و سایر کشورهای خاورمیانه، نیجریه ایران اندونزی و برونئی میباشند. مقصد صادراتی سولفات امونیوم نیزدر این هفته ،فیلیپین و کشورهای عضو اتحاد یه بنلوکس بوده است .

برای مشاهده مقاله قیمت روز اوره جهانی کلیک کنید.

خریداران اوره پتروناس

بر اساس بررسی وضعیت بازار اوره جهانی، کلیه فعالان بازار اوره می دانند که مناقصات کشور هندوستان با توجه به گستردگی آن تاثیر زیادی بر روی قیمت های اوره در سطح جهانی دارند. نگاهی به تامین کنندگان اوره مورد نیاز شرکتIPL هندوستان نشان می دهد که کشورهایی همچون چین روسیه قطر بحرین فنلاند و اندونزی تامین کنندگان عمده شرکت‌های خریدار اوره در هندوستان می باشند. در زمان هایی که شرکت های هندی درخواستی برای خرید اوره ندارند بازار اوره با افت قیمتی مواجه می گردد.

خرید اوره

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *