تحلیل هفته پیش بینی قیمت پلیمر جهانی

تحلیل هفته پیش بینی قیمت پلیمر جهانی

پیش بینی قیمت پلیمر جهانی به نقل از بازار نفت و گاز ایران: قیمت HDPE آسیایی تا حد زیادی ثابت بود همچنین پلیمر 10 دلار/ میلیون تن افزایش داشت.

 پر رنگ شدن صادرات PVC در اروپا و ترکیه

قیمت جهانی محصولات پلیمری در بازار PVC اروپا در هفته منتهی به 11 می برابر با 22اردیبهشت کاهش یافت زیرا انتظار می رفت تاجران آسیایی علیرغم افزایش هزینه های حمل و نقل، به دنبال صادرات به اروپا باشند. تقاضای چین با افزایش موارد ابتلا به کووید-19 نیز کاهش یافت و تاجران برای کاهش موجودی بالای این کشور به دنبال صادرات هستند؛ تا واردات. علاوه براین، تقاضا در ترکیه در این هفته کاهش یافت و این امر بازار را تشویق کرد تا دید بالاتری به این منطقه داشته باشند.

باتوجه به داده های پلاتس، قیمت های نقدی PVC با ترم cfr چین در 11 می برابر با 22 اردیبهشت 1.300 دلار در متریک تن ارزیابی شد که در مقایسه با 19 آوریل برابر با 30 فروردین، 90 دلار کاهش داشت. تقاضای ترکیه یک هفته پس از ماه رمضان روند آرامی را در پیش گرفته بود؛ زمانی که انتظار می رفت خریداران برای برای افزایش سهام دوباره به بازار بازگردند.

به گفته تاجرات ترکی، ماه می شروع تازه ای برای بازار این کشور بوده است اما متاسفانه تاکنون هیچ پیشنهاد وارداتی در بازار شنیده نشده است. پیشنهاد 2.070 دلاری در هر متریک تن cfr ترکیه از سوی یکی از تولیدکنندگان اروپایی به دلیل مشکلات موجود در تولید و عرضۀ غیرقابل اطمینان پس گرفته شد.

به گفته فعالان بازار، اگرچه پیشنهاداتی از سوی تأمین کنندگان چینی برای بازار ترکیه وجود دارد؛ اما با وضعیت قرنطینه در چین و محدودیت های تردد، هیچ محموله ای از این کشور خارج نمی شود.

پلی ونیل کلراید (PVC)

تحلیل صنعت Pvc جهانی در آسیا هفته منتهی به 11 می برابر با 22 اردیبهشت با تضعیف احساسات بازار، 10 دلار به ازای هر متریک تن کاهش داشت. قیمت PVC با ترم تحویل cfr چین در هفته با 10 دلار کاهش به به 1.300 دلار در متریک تن رسید؛

در حالی که cfr هند هم با کاهش 10 دلاری به 1.520 دلار در متریک تن رسید. بازار PVC آسیا با وجود عرضه فراوان ناشی از صادرات فعال چین تحت فشار بود. بازار داخلی چین به دلیل اعمال قرنطینۀ کووید-19 روند کندی دارد. براساس داده های پلاتس، قیمت PVC کاربید با 100 یوان کاهش در هفته، به 8.700 یوان در متریک تن ارزیابی شد؛

در حالی که PVC اتیلن هم با همین میزان کاهش به 9.000 یوان در متریک تن رسید. صادرات PVC چین ادامه یافت و منجر به کاهش پیشنهادات fob چین شد.

به گفته منابع بازار، محموله ها با تحویل در چین به هند صادر می شدند و رزین OVC محلی هند با قیمت 132 روپیه /کیلوگرم تحویل در موندرای قابل معامله بود که نسبت به هفته قبل 135.50 روپیه/کیلوگرم کاهش داشت. اگر کاهش ارزش روپیه در برابر دلار نبود، قیمت رزین PVC داخلی بیشتر کاهش می یافت. پیشنهادات جدید برای ژوئن قرار است در 15 می برابر با 25 اردیبهشت اعلام شوند.

تحلیل بازار جهانی PVC+اردیبهشت ۱۴۰۱ را هم میتوانید مطالعه نمایید

بررسی قیمت پلی اتلین با چگالی کم (LDPE)

در تحلیل هفته پیش بینی قیمت پلیمر جهانی قیمت ها در بازار اتیلن سبک اروپا در هفته منتهی به 11 می برابر با 22 اردیبهشت کاهش یافت زیرا تولیدکنندگان باوجود سرسختی های اولیه، از کاهش 70 یورویی قیمت قراردادی مونومر اتیلن گذشتند.

باتوجه به قیمت های اعلام شده بین 2.100-2.000 یورو به ازای هر متریک تن و حتی کمتر از 2.000 یورو، یکی از تولیدکنندگان بزرگ اروپایی محموله ها را با قیمت 2.050 یورو در متریک تن می فروشد. علیرغم مقاومت های تولیدکنندگان برای تغییر قیمت های نقدی، قیمت های نقدی به سرعت کاهش یافتند.

اگرچه برخی از فروشندگان امیدوار بودند که خریداران پس از خرید محدود در آوریل با وجود قیمت های بالا، دوباره برای افزایش موجودی انبارها به بازار بازگردند، اما معاملات چندانی در بازار صورت نگرفت. با این حال، برخی دیگر از فروشندگان نسبت به بازار بدبین بودند و می گفتند که کاهش قیمت ها به اندازه ای نیست که افزایش موجود انبارها را در پی داشته باشد.

خریداران تا آخرین لحظه تلاش می کردند تا محموله ها را با قیمت بهتری خریداری کنند؛ حتی برخی از آنها به دلیل تقاضای ضعیف پایین دست، مجبور به لغو سفارشات بودند. تورم بالا که پس زمینۀ چالش برانگیز اقتصاد کلان و بحران اوکراین و روسیه است همچنان اشتهای خرید خریداران را تحت تأثیر قرار می دهد، در حالی که کمبود برخی از مواد مانند EVOH بر نرخ تولید پایین دست تأثیر می گذارد.

این مقاله هم شاید برای شما مفید باشد :بررسی بازار پلیمر ۱۵ اردیبهشت

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)

آخرین گزارش از بازار جهانی پلیمر+2022، در بازار پلی اتیلن ترکیه عرضه محدودتر و تقاضای ضعیف تر پیش بینی شده بود؛ در حالی که قیمت های نقدی به دلیل افزایش هزینه های خوراک افزایش یافت. کاهش تقاضا در هفته با تطبیق بازار با تأثیرات ناشی از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین ادامه یافت.

به گفته یکی از تاجران، احتمالآ حدود 30-20 درصد از حجم کاربر نهایی قبل از درگیری روسیه و اوکراین صادر می شد و مبدل های متأثر از این اتفاق، در هفته آغاز شده از 27 فوریه (8 اسفند 1400) خرید زیادی نداشتند. شنیده شد که در 2 مارس (11 اسفند 1400) یک محموله HDPE روسیه طبق برنامه زمان بندی شده در حال انتقال است و صورتحساب ها به طور کامل تسویه شده است. اما پس از شروع درگیری ها، هیچ پیشنهاد جدیدی از روسیه در بازار ارائه نشده است.

HDPE آسیایی

قیمت پلی اتیلن سنگین آسیا در هفته منتهی به 11 می برابر با 22 اردیبهشت با کاهش تقاضا بعد از تعطیلات عید فطر در جنوب شرقی آسیا کاهش یافت. قیمت اتیلن سنگین در جنوب آسیا نیز در همین مدت با ارئه پیشنهادات پایین در بازار، نسبتآ پایین بود.

به گفته منابع، پیشنهادات و معاملات در بازارهای آسیا با دورنمای منفی بازار و کمبود تقاضا در بازارهای خاور دور و جنوب شرقی آسیا تضعیف شده است. برخی منابع به احساسات منفی بازار با ادامه قرنطینۀ چین و فشار نزولی بر روند تقاضای داخلی این کشور اشاره کردند.

از طرفی، اتیلن بازیافتی نیز با چالش هایی روبرو است؛ گریدهای دمشی و و اکستروژن اتیلن سنگین بازیافتی به دلیل مصرف اجباری تقاضای بالایی دارد. از طرفی، پلی اتیلن بازیافتی می تواند بین 20-15 درصد بالاتر از گرید دمشی بکر یا حتی 3 برابر مواد بکر در کشورهای غربی قیمت گذاری شود زیرا تقاضای آن تحت تأثیر تعهدات محلی با هدف کاهش ضایعات و الزامات سخت گیرانه قرار دارد.

پلی پروپیلن (PP)

وضعیت بازار پی وی سی در بازار پروپیلن آسیا در 11 می برابر با 22 ازدیبهشت به دلیل تقاضای ضعیف پایین دستی و کاهش قیمت نفت خام عقب نشینی کرد. قیمت آتی نفت ICE برنت ژوئیه در ساعت 8:30 به وقت گرینویچ با 1.31 دلار کاهش به 105.52 دلار در هر بشکه رسید. به گفته یکی از خریداران چینی، تعطیلات طولانی مدت در شانگهای که پایتخت تجاری چین محسوب می شود،

بازار پلی پروپیلن چین را تحت فشار نزولی قرار داد. از طرفی، قیمت پلی پروپیلن در پایین دست نیز بسیار ضعیف است و تولیدکنندگان داخلی روزانه دو مرتبه قیمت ها را کاهش می دهند که اوج رکود بازار را نشان می دهد. به گزارش پلاتس در 11 می برابر با 22 اردیبهشت، شرکت CPC تایوان پس از راه اندازی مجدد کرکر بخار شماره 4 خود در لینیوان پس از یک چرخش برنامه ریزی شدۀ 20 روزه، تولید پروپیلن را از سر گرفت.

این کرکر ظرفیت تولید 380.000 تن اتیلن و 193.000 تن پروپیلن را در سال دارد. همچنین، عرضه مدت دار پروپیلن به مشتریان در جنوب تایوان را از 90 درصد در آوریل به 100 درصد ماه می افزایش می دهد.

قیمت PP آسیایی

قیمت PP آسیایی

اتیلن آسیایی

بر اساس تحلیل هفته پیش بینی قیمت پلیمر جهانی بحث ها در بازار اتیلن آسیایی در 11 می برابر با 22 اردیبهشت با تداوم اختلاف قیمت بین خرید و فروش، کمرنگ بود. این احساس نزولی همچنان به مسیر خود ادامه می داد زیرا فعالان بازار از کاهش حاشیه های پایین دست و کاهش نرخ های عملیاتی نگران بودند.

برخی از منابع معتقدند که احتمالآ تقاضا در کوتاه مدت کاهش خواهد یافت زیرا انتظار می رود بازار مشتقات میزان خرید خود را به حداقل برسانند. پلتس پیشتر گزارش داد که ENEOS ژاپن راه اندازی کرکر بخار خود را تا 16 می برابر با 26 اردیبهشت به تعویق انداخته است.

این واحد در اوایل مارس برای انجام تعمیرات سالانه تعطیل شد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود در اوایل ماه می مجددآ راه اندازی شود. در بازارهای بالادست، شاخص نفتای C+F با افزایش 4.125 دلاری به 917.625 دلار در متریک تن رسید. داده های پلاتس نشان داد که اسپرد نفتا-اتیلن 252.375 دلار در متریک تن محاسبه شد که 350-300 دلار کاهش داشت.

بوتادین آسیایی

بوتادین آسیا در 11 می برابر با 22 اردیبهشت با وجود کمرنگ شدن بحث ها از قیمت، ثابت ارزیابی شد. بحث قیمت ثابت در میان بی ثباتی کوتاه مدت در بازار نقدی شنیده شد. اختلاف قیمت بسیاری بین شاخص های خرید و فروش براساس قیمت گذاری cfr کره وجود داشت؛ برای مثال یک پیشنهاد خرید با قیمت 30- دلار در متریک تن شنیده می شد، درحالی که پیشنهاد فروش 30+ دلار بود.

به گفته برخی منابع، ممکن است بازار نقدی ژوئن در مقایسه با عرضه بیش از حد در ماه می، روند نزولی پیدا کند؛ علیرغم اینکه تقاضای اسپات از سوی خریداران در میان چشم انداز نزولی بازار برای بازار پایین دست لاستیک محدود بود. فعالان بازار عملیات کرکر بخار در آسیا را به دقت زیر نظر دارند. ENEOS ژاپن راه اندازی مجدد یکی از دو کرکر بخار تغذیه شده با نفتا در کاوازاکی را تا 16 می برابر با 26 اردیبهشت به تعویق انداخت.

پلاتس قبلآ گزارش داده بود که این کرکر در اوایل مارس برای انجام تعمیرات سالانه بسته شده است. این کرکر ظرفیت تولید 515.000 تن اتیلن، 300.000 تن پروپیلن و 105.000 تن بوتادین را در سال دارد. علاوه براین، تولید لاستیک طبیعی مالزی در مارس با 2.7 درصد کاهش به 28.030 متریک تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.3 درصد کاهش داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *