خواص و ساختار پلی استایرن

,
پلی استایرن

ساختار پلی استایرن از مونومر‌های استایرن می باشد و میتوان مهم ترین ساختار پلی استایرن را توزیع وزن مولکولی تحت شرایط پلیمرزاسیون دانست و اگر بخواهیم به زبان ساده تر بیان کنیم اینگونه می شود که به مقاومت بالای این پلاستیک در مقابل آب و یا سایر حلال‌ها از بهترین ویژگی های پلی استایرن است که البته این ویژگی بدی های هم دارد مانند پلاستیک خشک و شکننده بودن بیش ‌از حد آن است، تا حدی که به آن کریستال نیز می‌گویند.

از طرفی دیگر، مقاومت پایین این پلیمر در مقابل اشعه UV و اشتعال‌زا بودن بیش‌ازاندازه آن، از دیگر عیب‌های این پلاستیک خاص است و نقطه ذوب پلی استایرن به صورت یک مرحله ای است و این بسیار بد است.

ویژگی های پلی استایرن

✔️سبکی

✔️اجرای در سقف به سرعت و سهولت

✔️پایدار در مقابل زلزله

✔️صرف جویی در گچ و خاک

✔️صرفه جویی در آهن آلات

✔️ضربه پذیری

✔️حمل و نقل سریع و آسان

✔️کاهش 15 تن وزن در هر 100 متر مربع

✔️سرعت زیاد در اجرا و کاهش هزینه های دستمزد

✔️صرفه جویی در تیر های بتنی

✔️خصوصیات فیزیکی پلی استایرن

خصوصیات فیزیکی پلی استایرن به صورت زیر می باشد:

این پلیمر معمولاً می‌تواند از 10 تا 50 کیلوگرم بر مترمکعب متغیر باشد و این مورد بر حجم و اندازه آن تاثیر بسازی دارد. اندازه‌گیری در صنعت، حرف اول و آخر را می‌زند و از همین رو قبل از هر چیزی چگالی آن را در نظر داشته باشید.

خاصیت شناور شدن آن بر روی آب که در مصارف صنعتی استفاده‌های بسیاری برای آن وجود دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود تا این پلیمر، مقاومت، استحکام کششی و استحکام ضربه متغیری بر اساس میزان خالصی آن داشته باشد. مثلا مدل‌های معمولی این پلیمر مقاومت بسیار کمی در برابر شیشه دارند و مدل‌های مستحکم شده آن در صنعت، برای ساخت مقاوم‌ترین اشیا استفاده می‌شوند.

مقاومت بالای این پلاستیک

خاصیت دی‌الکتریک بودن مولکول‌های تشکیل‌دهنده آن

🔔اطلاعیه 🔔

نوعی پلی استایرن که دارای مقاوت زیادی است و اطلاح شده پلی استایرن می باشد را کو پلیمر می نامندو به نام هایمپک نیز شناخته می‌شود.

موارد مصرف پلی استایرن

موارد مصرف پلی استایرن به صورت زیر می باشد:

👈 پلی استایرن در صنعت ساختمان سازی

اگر پلی استایرن به صورت حالت فوم و نرم تبدیل شود به آن EPS یا همان یونولیت گفته می شود .نحوه تشکیل EPS یا همان یونولیت به این صورت می باشد که اگر وقتی به پلی استایرن عادی مقداری گرانول پلاستیک اضافه کنیم، به‌صورت تصاعدی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت هم حالت خمیری و نرم به خود می‌گیرد؛ در حالی که همچنان از پیوستگی مولکولی بهره می‌برد. این پیوستگی مولکولی نیز به دلیل حالت شبکه‌ای گرانول است؛ پیوستگی‌ در حدی است، که حتی تا 40 برابر اندازه اصلی خود بزرگ می‌شود.

از ویژگی یونولیت می توان به مقاوت آن در برابر مقابل آب، رطوبت و حریق دانست . از همین رو در صنعت ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد.و به کمک از پلی استایرن نرم سازه های ضد زلزله ساخته می شود.

👈پلی استایرن در پتروشیمی

یکی از کاربردی‌ترین حالت‌های پلاستیک و پلیمر در صنعت پتروشیمی کشورمان است. این حالت که در میان عوام بیشتر جا افتاده است، هم‌اکنون در کوچکترین کارخانه‌های تولید ظروف یک‌بارمصرف و بزرگ‌ترین کارخانه‌های لوازم‌خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدون شک، بیشتر صنایع بدون استفاده از این پلیمر از کار خواهند افتاد و همین موضع شیوه دید ما به این ماده را تغییر می‌دهد. گرانول مورد استفاده برای ساخت این محصول، ‌مانند اکثر پلیمرها محدود است و متأسفانه ناخالصی بالایی هم دارد.

به همین دلیل، باید از دید بازیافت اهمیت به سزایی پیدا می‌کنند و آسیبی هم که به محیط‌زیست وارد می‌کنند بسیار بالاست. اگر غفلت کنیم، هم ممکن است محیط اطرافمان را نابود کنیم و هم پس از گذشت زمان، پلیمری نخواهیم داشت که با آن بتوانیم مایحتاج زندگی خود را تولید کنیم؛ در نتیجه بهتر است هوشمندانه عمل کنیم.

👈پلی استایرن در لوازم خانگی

یخچال و فریزر، تهویه مطبوع ، اجاق گاز ، مایکروویو ، جاروبرقی ، مخلوط کن. این وسایل و لوازم خانگی اغلب با پلی استایرن (جامد و فوم ) ساخته می شوند زیرا Polystyrene بی اثر است یعنی با مواد دیگر واکنش نمی دهد و مقرون به صرفه و ماندگار است.

👈پلی استایرن در خودرو

برای ساخت بسیاری از قطعات خودرو از Polystyrene (جامد و فوم) استفاده می شود. از جمله دستگیره ها ، پانل های ابزار ، تر و تمیز ، پانل های درب جذب انرژی و کف مرطوب کننده صدا. فوم پلی استایرن همچنین به طور گسترده ای در صندلی های محافظ کودک استفاده می شود.

👈پلی استایرن در الکترونیک

از PS برای محفظه و سایر قطعات تلویزیون ، رایانه و انواع تجهیزات IT استفاده می شود ، جایی که ترکیب فرم ، عملکرد و زیبایی لازم است.

👈پلی استایرن در خدمات غذایی

بسته بندی خدمات غذایی Polystyrene معمولاً بهتر عایق بندی میشوند ، مواد غذایی را تازه تر نگه می دارد و هزینه ش هم نسبت به گزینه های دیگر کمتر است.

👈پلی استایرن در عایق 

کف سبک Polystyrene عایق حرارتی بسیار خوبی را در بسیاری از کاربردها ، مانند دیوارهای ساختمان و سقف ، یخچال و فریزرها و تاسیسات سردخانه صنعتی فراهم می کند. عایق پلی استایرن بی اثر ، بادوام و مقاوم در برابر صدمات ناشی از آب است.

👈پلی استایرن در پزشکی

PS وضوح و سهولت در استریل کردن را دارد. و به همین دلیل برای طیف وسیعی از کاربردهای پزشکی ، از جمله سینی های کشت بافت ، لوله های آزمایش ، ظروف پتری ، اجزای تشخیصی ، محفظه های کیت های آزمایش و دستگاه های پزشکی استفاده می شود.

👈پلی استایرن در بسته بندی

از PS در هر دوحالت جامد و فوم به طور وسیع برای محافظت از محصولات مصرفی استفاده می شود. موارد CD و DVD ، بسته بندی مواد غذایی ، سینی های گوشت / مرغ و کارتن های تخم مرغ به طور معمول با Polystyrene ساخته می شوند تا از آسیب یا فساد محافظت کنند.

موارد مصرف پلی استایرن

برای مطالعه تحليل واکنش بازار محصولات پتروشيمي آسیا کلیک کنید.

کاربرد های انواع مختلف پلی استایرن

☑️GPPS:

  1. رادیو
  2. تلویزیون
  3. بدنه ساعت
  4. اسباب بازی
  5. لوازم ورزشی
  6. وسایل الکترونیکی
  7. ظروف یک بار مصرف
  8. فریزر ها و وسایل خانگی
  9. عایق برودتی در بدنه یخچال ها

☑️HIPS:

  1. اسباب بازی
  2. لوازم ورزشی
  3. عایق های برودتی
  4. فریزر ها و وسایل خانگی

☑️EPS:

  1. عایق برودتی در سردخانه‌ها و یخچالهای صنعتی.
  2. برای تولید بلوک‌های پلاستوفوم سقفی به منظور استفاده به عنوان عایق صوتی و حرارتی در ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف.
  3.  ساخت انواع فوم‌های بسته‌بندی و انواع یخدان و ترموس.
  4. از این نوع فوم ها برای ساخت انواع فوم های بسته بندی و ظروف یکبار مصرف برای نگهداری غذا استفاده می‌شود.

☑️XPS:

  1. جهت عایق کاری کف ساختمان می توان از این نوع از فوم های پلی استایرن استفاده کرد.
  2. عایق کاری سقف و دیوار های ساختمانی مسکونی
  3. مکان های صنعتی مانند مرغداری و سقف سوله ها

قیمت پلی استایرن در مهر 1401

عنوان زمان نوع تولیدکننده قیمت تغییرات تغییرات بر حسب درصد
پلی استایرن مقاوم۷۲۴۰ 1401-07-17 19:57:36

1401-07-17 19:57:37

بازار

بورس

تبریز

تبریز

44500 تومان

39040 تومان

1400

191

3.25 %

0.49 %

پلی استایرن معمولی۱۵۴۰ 1401-07-17 19:57:38

1401-07-17 19:57:39

بازار

بورس

تبریز

تبریز

39500 تومان

34056 تومان

1300

87

3.4 %

0.26 %

پلی استایرن انبساطی۳۰۰ 1400-03-22 16:32:39

1401-07-17 19:57:41

بازار

بورس

تبریز

تبریز

37800 تومان

35328 تومان

-700

173

-1.82 %

0.49 %

SBR1502 استایرن بوتادین رابر 1399-05-05 16:32:41

1401-07-17 19:57:43

بازار

بورس

بندر امام

بندر امام

16300 تومان

40144 تومان

0

196

0 %

0.49 %

SBR1712 استایرن بوتادین رابر 1399-09-05 16:32:43

1401-07-17 19:57:45

بازار

بورس

بندر امام

بندر امام

39616 تومان

0

194

0 %

0.49 %

ABS تزریقی 1401-07-17 19:57:46

1401-05-22 19:57:47

بازار

بورس

تبریز

تبریز

66000 تومان

42965 تومان

1500

0

2.33 %

0 %

تماس مردم با استایرن 

افراد می توانند از طریق مقادیر کمی که ممکن است در هوا وجود داشته باشد (در درجه اول از اگزوز اتومبیل و دود سیگار) و در مواد غذایی و بسته بندی با استایرن در تماس باشند. PSبه طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند دارچین ، گوشت گاو ، دانه های قهوه ، بادام زمینی ، گندم ، جو دوسر ، توت فرنگی و هلو وجود دارد. علاوه بر این ، FDA , پلی استایرن را به عنوان یک افزودنی غذایی که می تواند به مقدار کم به محصولات پخته شده ، محصولات لبنی منجمد ، آب نبات ، ژلاتین ، پودینگ و سایر مواد غذایی اضافه شود, تأیید کرده است.

تماس مردم با استایرن 

حلال های پلی استایرن

همانطور که می دانید همه پلیمر ها در گرما از بین می روند و همچنین هر کدام، حلال های مخصوص خود را دارند. حلال های مواد پلاستیک کریستال عبارت اند از: بنزن – هیدروکربن های آلیفاتیک کلر شده – متیل اتیل کتون – اتیل استات

برای مطالعه مقاله تحلیلی قیمت PVC جهانی کلیک کنید.

سوالات متداول پیرامون پلی استایرن

  • سازمان های بهداشت عمومی در مورد بسته بندی خدمات غذایی پلی استایرن چه می گویند؟

مقامات بهداشت عمومی استفاده از بسته بندی سرویس های بهداشتی و یکبار مصرف مواد غذایی (مانند پلی استایرن) را در شرایط مناسب تشویق می کنند. بسته بندی خدمات غذایی یکبار مصرف می تواند به کاهش بیماریهای منتقله از طریق غذا در خانه ها ، بیمارستان ها ، مدارس ، خانه های سالمندان ، سفره خانه ها و رستوران ها کمک کند.

  • آژانس های نظارتی در مورد ایمنی بسته بندی خدمات غذایی PS چه می گویند؟

در ایالات متحده ، FDA دقیقاً کلیه مواد بسته بندی مواد غذایی ، از جمله پلی استایرن را تنظیم می کند. FDA برای دهه ها اظهار داشته است که Polystyrene برای استفاده در تماس با غذا بی خطر است. کمیسیون اروپا / سازمان ایمنی غذایی اروپا و سایر نهادهای نظارتی نیز به نتایج مشابهی رسیده اند.

  • کارشناسان علمی در مورد ایمنی بسته بندی سرویس های غذایی پلی استایرن چه می گویند؟

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ ، یک هیئت متخصص بین المللی ۱۲ نفره که توسط مرکز تجزیه و تحلیل ریسک هاروارد انتخاب شده بود ، یک بررسی جامع از خطرات احتمالی سلامتی مرتبط با محیط کار و محیط زیست در معرض استایرن انجام داد.

دانشمندان تمام داده های منتشر شده در مورد میزان استایرن موجود در رژیم غذایی را به دلیل مهاجرت از بسته بندی تماس مواد غذایی بررسی کردند. دانشمندان نتیجه گرفتند که هیچ نگرانی از قرار گرفتن در معرض استایرن از طریق غذا یا از PS مورد استفاده در برنامه های تماس با غذا ، مانند بسته بندی و ظروف سرویس غذا وجود ندارد.

  • آیا ممکن است که مواد از بسته بندی به مواد غذایی انتقال یابند ؟

تمام بسته بندی ها – شیشه ، آلومینیوم ، کاغذ و پلاستیک (مانند Polystyrene ) – حاوی موادی است که می تواند مقدار بسیار کمی به غذاها یا نوشیدنی ها انتقال یابند. این یکی از دلایلی است که FDA در وهله اول بسته بندی مواد غذایی را تنظیم می کند. مطمئن باشید که مقدار موادی که در واقع ممکن است انتقال یابند, بی خطر است.

داده های آزمایشی ارائه شده به FDA نشان می دهد که انتقال استایرن از محصولات غذایی پلی استایرن بسیار ناچیز است و انتظار می رود به طور قابل توجهی زیر حد ایمنی تعیین شده توسط خود FDA باشد. 10 هزار برابر کمتر از میزان دریافتی روزانه FDA.

📥 برای دانلود و مطالعه پی دی اف مقاله کلیک کنید. 📥

2 پاسخ
  1. علی اصغری
    علی اصغری گفته:

    ممنون از مقاله شما
    پلی استایرن منبسط شده عایق خوبی میتونه برای گرما و سرما باشه؟؟

    پاسخ
    • admin2
      admin2 گفته:

      فوم پلی استایرن که از پلی استایرن منبسط شده ساخته می شود در بستر خود، دارای میلیاردها حفره هوا می باشد. گازها عموماً از نظر هدایت گرمایی بسیار ضعیف هستند. با توجه به اینکه مولکول های آن در فاصله های دور از یکدیگر قرار دارند، در هنگام انتقال انرژی نمی ‌توانند گرما را به خوبی منتقل کنند. حفره های هوا که در داخل یونولیت سقفی یا فوم پلی استایرن وجود دارد به عنوان عایق عمل می کند و حرارت نمی تواند از طریق آنها منتقل شود. به طور کلی فرآیند انتقال حرارت میان محیط دو طرف فوم پلی استایرن منبسط شده غیر ممکن است.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *