رکود اقتصاد جهانی

رکود اقتصاد جهانی

نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و تکرار تجربه رکود سال ۲۰۰۸ به سقوط دسته جمعی بازارهای جهانی منجر شد همچنین قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس‌از سقوط ۹.۵درصدی در روز گذشته، امروز ۷۷ سنت معادل ۰.۷۵درصد افزایش یافته و به ۱۰۳ دلار و ۵۴ سنت رسیده است.

بالاترین نرخ تورم آمریکا در چهاردهه اخیر

بورسان: نرخ تورم در آمریکا به بیش از ۸.۶ درصد رسید که بیشترین مقدار طی چهار دهه اخیر بود. به دنبال آن فدرال رزرو سیاست‌ انقباضی را با شدت بیشتری دنبال کرد و نرخ بهره را ۷۵ صدم درصد افزایش داد، این مقدار افزایش نرخ بهره از دهه ۹۰ بی‌سابقه بود.

افزایش نرخ بهره به افزایش شاخص دلار منجر شده به طوریکه امروز یورو در برابر دلار به ضعیف‌ترین سطح طی ۲۰ سال اخیر رسید.

تصویر مربوط به سقوط دسته جمعی بازارهای جهانی

برخی کارشناسان بر این باورند که تورم شدید این روزهای جهانی می‌تواند در نهایت رکود اقتصادی ۲۰۰۸ را تکرار کند و موجب سقوط دسته جمعی همه بازارها به سردستگی نفت شود. امروز سیتی گروپ هم پیش‌بینی کرد در صورت وقوع رکود جهانی بهای نفت تا پایان سال به ۶۵ دلار بر بشکه افت خواهد کرد.

با این‌حال برخی کارشناسان نظری خلاف این را دارند و می‌گویند جنس این دوره از تورم جهانی متفاوت از تورم ۲۰۰۸ است، از این رو در نهایت نیز واکنش بازارها به خصوص نفت به آن متفاوت خواهد بود.

برای مشاهده قیمت جهانی محصولات پلیمری کلیک کنید.

سقوط ناگهانی قیمت نفت

در رکود اقتصاد جهانی قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس‌از سقوط ۹.۵درصدی در روز گذشته، امروز ۷۷ سنت معادل ۰.۷۵درصد افزایش یافته و به ۱۰۳ دلار و ۵۴ سنت رسیده است.

به نقل از رویترز، قیمت نفت پس‌از سقوط ناگهانی در روز سه‌شنبه امروز کمی بالا رفته است. سرمایه‌گذاران با وجود نگرانی در مورد رکود اقتصادی، دوباره تمرکز خود را بر کمبود عرضه گذاشته‌اند‌.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس‌از سقوط 9.5درصدی در روز گذشته، امروز 77 سنت معادل 0.75 درصد افزایش یافته و به 103 دلار و 54 سنت رسیده است. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم برای اولین‌بار از اواخر آوریل به زیر 100 دلار سقوط کرد و 99 دلار و 73 سنت معامله می‌شود.
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در روز سه‌شنبه با تأکید بر این‌که صنعت نفت سال‌هاست با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است گفت کمبود عرضه نفت را می‌توان با عرضه نفت ایران و ونزوئلا جبران کرد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه هم هشدار داده است پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه و پایین آوردن آن تا نصف سطح قیمت فعلی باعث کمبود بیشتر نفت در بازار می‌شود و قیمت آن را به 300 تا 400 دلار در هر بشکه می‌رساند.

از طرف دیگر، دولت نروژ در روز سه‌شنبه برای پایان دادن به اعتصاب در بخش نفت که تولید نفت و گاز این کشور را پایین آورده بود مداخله کرد و به این بن‌بست که می‌توانست بحران انرژی در اروپا را تشدید کند پایان داد.

لابی کارفرمایان صنعت نفت و گاز نروژ اعلام کرد این اعتصاب تا روز شنبه 1117000 بشکه از صادرات معادل‌های نفتی را کم می‌کرد که معادل 56 درصد از صادرات روزانه گاز می‌شود. 341000 بشکه از تولید نفت این کشور هم کم می‌شد.
نگرانی در مورد رکود اقتصادی هنوز هم بازار را فراگرفته است، پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی کوچک شده باشد، این دومین فصل پیاپی رکود اقتصاد در آمریکا خواهد بود.

برای مشاهده قیمت جهانی محصولات پتروشیمی کلیک کنید.

۲۰۰۸ سال سقوط دسته جمعی بورس‌های جهان

در رکود اقتصاد جهانی شاخص همه بورس‌های جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی سقوط کرد و بازارهای سهام در پایان سال با درصدهای منفی به کار خود پایان دادند.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس تهران، بحران اقتصادی پیش آمده در این سال اصلی‌ترین عامل برای ورشکستگی تولیدکنندگان بزرگ، بانک‌ها و شرکت‌های چند ملیتی، بیکاری‌های گسترده، کاهش سرمایه‌گذاری، نبود نقدینگی و افت شدید شاخص‌ها در بورس‌های کشورهای مختلف جهان بود.

این بحران تا جایی پیش رفت که در آخرین روز از سال میلادی ۲۰۰۸ هیچ بورسی شاخص مثبت به سهامداران نشان نداد تا عملکرد بورس‌ها نسبت به سال ۲۰۰۷ میلادی منفی رقم خورد.

تازه‌ترین داده‌های شرکت حسابداری و مالیات “ارنست” و “یانگ” در چین نشان از آن دارد که مجموع سرمایه‌های بورس‌های جهان در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۰۸ حدود ۵۰ درصد کمتر از دوره مشابه سال ۲۰۰۷ بوده است.

اعلام ورشکستگی برخی از شرکت‌های بزرگ موجب تشدید بی‌اعتمادی‌ها به بازارهای مالی شد، به طوری که بحران اقتصادی آمریکا که از رکود حوزه مسکن آغاز شده بود، به سایر بخش‌های اقتصادی تسری یافت تا بازارهای مالی جهان را درگیر بحران کند. در این بین کاهش شدید نقدینگی و عدم توانایی وام‌گیرندگان برای بازپرداخت تسهیلات موجب ورشکستگی تسهیلات‌دهندگان و افت شدید قیمت سهام در بورس‌های مختلف شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *