ساخت مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در چین توسط آرامکو

ساخت مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در چین توسط آرامکو

به گزارش بازار نفت و گاز، آرامکو از FID برای ساخت مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در چین استفاده می کند. پروژه چند میلیارد دلاری پایین دستی در شمال شرق چین که قرار است در سال 2024 آغاز به کار کند، دارای پالایشگاهی با ظرفیت 300000 بشکه در روز و کراکر بخار مبتنی بر اتیلن با ظرفیت 1.5 میلی‌متر در ساعت خواهد بود.

سرمایه گذاری در چین

شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکو) تصمیم نهایی سرمایه گذاری (FID) را برای توسعه یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در چین با مشارکت گروه صنایع شیمیایی شمال هوآجین و گروه صنعتی پانجین شینجنگ اتخاذ کرده است.

این سه طرف یک سرمایه گذاری مشترک (JV) به نام شرکت پتروشیمی Huajin Aramco (HAPCO) برای ساخت مجتمع یکپارچه مایع به مواد شیمیایی در شهر پانجین، استان لیائونینگ ایجاد کرده بودند.

امضا قرارداد مشترک

بر اساس قرارداد مشترک امضا شده در سال 2019، ارزش کل پروژه پالایشگاه و پتروشیمی بیش از 10 میلیارد دلار خواهد بود. آرامکو 35 درصد سهام در JV خواهد داشت، در حالی که گروه صنایع شیمیایی North Huajin، که زیرمجموعه گروه Norinco است، 36 درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت. گروه صنعتی Panjin Xincheng باقی مانده سهام 29٪ را در اختیار خواهد داشت. انتظار می رود آرامکو خوراک نفت خام تا 210000 بشکه در روز را در اختیار مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی چین قرار دهد.

ظرفیت پالایشگاه

پروژه پایین دستی که قرار است در سال 2024 آغاز شود، دارای یک پالایشگاه با ظرفیت 300000 بشکه در روز و یک کراکر بخار مبتنی بر اتیلن با ظرفیت 1.5 میلیون تن متریک در سال (mmtpa) خواهد بود.

آرامکو گفت که این تاسیسات به تامین تقاضای فزاینده چین برای انرژی و محصولات شیمیایی کمک می کند.

محمد القحطانی، معاون ارشد پایین دستی آرامکو گفت: «چین سنگ بنای استراتژی توسعه پایین دستی ما در آسیا و یک محرک فزاینده مهم برای تقاضای جهانی مواد شیمیایی است.

ادامه امنیت انرژی یک اولویت مشترک باقی می ماند و این مشارکت نشان دهنده نقطه عطف مهم دیگری در سفر مشترک ما است و از دیدگاه چین برای ایجاد یک اقتصاد مدرن مبتنی بر نوآوری، جاه طلبی و پایداری حمایت می کند. این امر از هدف گسترده تر آرامکو برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در زمینه مایعات به مواد شیمیایی حمایت می کند.

نهایی کردن اسناد معاملات

آرامکو اعلام کرد که FID مشروط به نهایی کردن اسناد معاملات، دریافت تاییدیه های نظارتی و شرایط بسته شدن است. در اوایل این هفته، آرامکو از طریق شرکت تابعه خود عربستان سعودی آرامکو آسیا، یادداشت تفاهم (MoU) با China Petroleum & Chemical (Sinopec) برای مشارکت بالقوه پایین دستی در چین امضا کرد.

آرامکو و سینوپک همچنین توافق کردند که از شرکت پالایش و پتروشیمی فوجیان فعلی خود در انجام یک مطالعه امکان سنجی برای بهینه سازی و توسعه ظرفیت حمایت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *