عقب نشینی شل از سرمایه گذاری گازپروم در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین

عقب نشینی شل از سرمایه گذاری گازپروم

به گزارش بازار نفت و گاز، شل از شرکت های مشترک با گازپروم در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین خارج می شود. این شرکت 27.5 درصد در تاسیسات ساخالین-II LNG، و هر کدام 50 درصد در توسعه نفت سالیم و سرمایه گذاری انرژی Gydan در کنار مشارکت در پروژه خط لوله نورد استریم 2، دارد.

عقب نشینی شل از سرمایه گذاری گازپروم

شل قصد خود را برای عقب نشینی از سرمایه گذاری مشترک (JVs) خود با گازپروم و نهادهای مرتبط در بحبوحه جنگ جاری روسیه علیه اوکراین آشکار کرده است. شرکت نفت و گاز مستقر در بریتانیا 27.5 درصد در تاسیسات گاز طبیعی مایع ساخالین-II (LNG) و هر کدام 50 درصد از سهام توسعه نفت و گاز سالیم و سرمایه گذاری انرژی Gydan را دارد.

همچنین قصد دارد مشارکت خود را از پروژه خط لوله نورد استریم 2 که پس از تصمیم اخیر آلمان برای تعلیق روند صدور گواهینامه مورد تردید قرار گرفته است، پس بگیرد.

بن ون بوردن، مدیرعامل شل گفت: «ما از تلفات جانی در اوکراین شوکه شده‌ایم، که ما از آن ابراز تأسف می‌کنیم، که ناشی از یک اقدام بی‌معنای تجاوز نظامی است که امنیت اروپا را تهدید می‌کند.» در پایان سال گذشته، این شرکت نزدیک به 3 میلیارد دلار دارایی غیرجاری در JVs در روسیه داشت.

روند خروج از شرکت های مشترک

شل گفت که حرکت برای آغاز روند خروج از شرکت های مشترک بر ارزش دفتری دارایی های روسیه تأثیر می گذارد و منجر به کاهش ارزش می شود. ون بردن گفت: “تصمیم ما برای خروج تصمیمی است که با قاطعیت اتخاذ می کنیم. ما نمی توانیم – و نخواهیم – ایستادگی کنیم. تمرکز فوری ما امنیت مردممان در اوکراین و حمایت از مردممان در روسیه است.

در بحث با دولت‌های سرتاسر جهان، ما همچنین بر روی پیامدهای تجاری دقیق، از جمله اهمیت تامین امن انرژی به اروپا و سایر بازارها، با رعایت تحریم‌های مربوطه کار خواهیم کرد. سهم شل از سود تعدیل شده در سال 2021 از ساخالین انرژی JV و Salym JV 700 میلیون دلار بود.

گفته می شود ساخالین-II اولین پروژه گازی دریایی روسیه است. گازپروم 50 درصد از سهام این پروژه واقع در جزیره ساخالین را در اختیار دارد، در حالی که میتسویی و میتسوبیشی به ترتیب 12.5 درصد و 10 درصد سهام دارند.

شرکت Salym JV در حال توسعه میدان های Salym در غرب سیبری است. Gydan، از سوی دیگر، JV با گازپروم نفت برای اکتشاف و توسعه بلوک در شبه جزیره Gydan است.

پروژه گیدان در حال حاضر در مرحله اکتشاف است و هنوز هیچ تولیدی در آن دیده نشده است.

اعلامیه شل پس از خروج یکی دیگر از شرکت های بزرگ نفت و گاز BP از روسیه با ذکر دلایل مشابه صورت می گیرد. بریتیش پترولیوم اعلام کرده بود که از سهام حدود 20 درصدی خود در روسنفت خارج می شود، جدای از خروج از سه شرکت مشترک که با شرکت انرژی روسیه دارد.

شرکت نفت و گاز نروژی Equinor همچنین گفته است که سرمایه گذاری های جدید در روسیه را متوقف می کند و روند خروج از شرکت های مشترک خود را در این کشور آغاز می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *