قیمت روغن پایه در بازار

,
قیمت روغن پایه

قیمت روغن پایه در بازار به تحلیل آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

  • تقاضا باثبات بود
  • محموله های برایت استاک به خوبی عرضه شد
  • هزینه های بالای حمل مانع آربیتراژ بود.

عرضه بیشتر برایت استاک

قیمت روغن پایه در بازار آسیا اقیانوسیه باثبات هستندو در بسیاری از بازارها علیرغم تغییرات و کاهش قیمت نفت ،با قیمت های خوبی مورد معامله قرار گرفتند.قیمت های گروه سوم روغن ها قوی تر از قیمت های گروه اول و دوم روغن های پایه بود.

قیمت های روغن های گروه دوم در هفته اول ژوئن در چین کاهش یافت ولی قیمت های گروه سوم کاهش کمتری داشتند.با توجه به میزان عرضه و تقاضا در مناطق مختلف ،قیمت ها نیز تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار می گرفتند. شرکت IRPCتایلند بهره‌برداری مجدد خود از یکی از پالایشگاههای خود را در روز ۶جولای وپس از ۱۷روز تعطیلی که برای انجام تعمیرات اساسی در نظر گرفته ‌بود آغاز نمود.

مشکلات ‌فنی و مکانیکی در پالایشگاه تولید روغن های گروه اول این شرکت باعث متوقف شدن تولید روغن های گروه اول شد. ولی حتی علیرغم وجود چنین مشکلاتی،این شرکت توانست به میزان کافی برایت استاک برای فروش آنی عرضه نماید.

یکی دیگر از تولید کنندگان روغن های گروه یک در تایلند محموله‌هایی از برایت استاک برای بارگیری در ماه جولای به بازار عرضه نمود.یک تولید کننده اندونزیایی در تدارک عرضه ۴۰۰۰تن برایت استاک در ماه جولای است.

تغییرات قیمت روغن پایه

صادرات روغن های گروه دوم  تایوان و چین به هندوستان

قیمت های روغن های پایه گروه  دوم باثبات هستند زیرا تولید کنندگان این گروه از روغن هاسعی دارند با صادرات روغن پایه خود به بازار های صادراتی مانع از کاهش قیمت شوند.تولید کننده اصلی روغن در تایوان ،روغن های گروه دوم خود را بر مبنای فروش فوری به بازار عرضه نموده است.

قرار است ۸۰۰۰تن روغن های سبک و سنگین ،تولیدات خود را از تایوان به هندوستان صادر کنند.یک تولید کننده در چین۴۰۰۰تن روغن N150 گروه دوم خود را با تخفیف به بازار عرضه نموده تا با قیمت کمتر بتواند آن را به بازار های هندو خاورمیانه صادر کند.

قیمت های روغن های پایه گروه  دوم

 

در منطقه آسیا اقیانوسیه در هفته اول جولای به جز افزایش قیمت یکی از روغن های گروه سوم ،سایر روغن های گروه اول ودوم در کلیه پایانه های آسیا بدون تغییر باقی ماندند . قیمت برایت استاک از قرار هر تن ۱۳۳۰ تا ۱۳۷۰ دلار قیمت مناسبی به نظر می رسد و امکان انجام آربیتراژ بر روی این قیمت به مقصد اروپا وجود ددارد.

قیمت های روغن پایه گروه  دوم  در بازار باثبات هستند زیرا تولید کنندگان این گروه از روغن هاسعی دارند با صادر نمودن روغن های خود به بازار های صادراتی مانع از کاهش قیمت شوند.تولید کننده اصلی روغن در تایوان ،روغن های گروه دوم خود را بر مبنای فروش فوری به بازار عرضه نموده است.قرار است ۸۰۰۰تن روغن های سبک و سنگین ،تولیدات خود را از تایوان به هندوستان صادر کنند.یک تولید کننده در چین۴۰۰۰تن روغن N150 گروه دوم خود را با تخفیف به بازار عرضه نموده تا با قیمت کمتر بتواند آن را به بازار های هندو خاورمیانه صادر کند.

قیمت های روغن پایه گروه اول با ترم تحویل Ex Tank با ۱۰دلار افزایش نسبت به هفته قبل همراه بود.قیمت روغن SN500گروه اول به ۱۳۵۰دلار در هر تن وقیمت های برایت استاک به ۱۴۵۰دلار در هر تن براساس ترم تحویل Ex Tank رسیدند.قیمت های گروه دوم روغن های پایه در پایانه سنگاپور بدون تغییر باقی ماندند.قیمت روغن N150 به ۱۳۷۰ دلار در هر تن وقیمتN500به ۱۴۲۰دلار در هر تن براساس ترم تحویلEx Tank رسیدند.

روغن پایه sn500

کاهش آربیتراژ از شمال شرق آسیا به چین

قیمت های روغن پایه شمال شرق آسیا عمدتاً با ثبات بودند به خصوص قیمت های روغن های سنگین گروه یک و برایت استاک. قیمت های این گروه در این منطقه با ثبات تر از قیمت های گروه دوم بود. در خصوص روغن های گروه سوم تولید مستمر و حمل آن ها به بازارهای فروش باعث تقویت قیمت آن ها گردیده است.

پیشنهاد های با قیمت های بالاتر برای عرضه های  وارداتی روغن های گروه دوم ،انجام آربیتراژ از شمال شرق آسیا  به سمت چین را دشوار نموده است. بعضی از خریداران کلیدی در این منطقه نیازهای خود را از بازار داخلی با قیمتی رقابتی تر تامین می کنند.

قیمت های روغن پایه در هندوستان با توجه به افزایش عرضه برای پوشش احتیاجات خریداران با ثبات است. بعضی از خریداران رو به سوی خرید های آنی آورده اند تا بتوانند نیازهای فوری خود را برای جبران کسری ذخایر خود برطرف کنند.

سایر خریداران سعی می کنند خریدهای خود را در فاصله زمانی مناسب تهیه کنند. در ماه ژوئن تقاضا مرتبا افزایش یافته است زیرا خریداران سرگرم پر کردن انبارهای خود و آماده نمودن خود برای فصل باران های موسمی می شوند که ظاهراً امسال با چند هفته تاخیر فرا می رسد.

خرده فروشی روغن ۲۷درصد افزایش یافته است وهمزمان با افزایش تقاضا برای سوخت در هند،تقاضا‌برای روغن پایه  نیز یافته است.

عرضه روغن پایه

خریداران روغن پایه در خاورمیانه  به دنبال بازار های دیگر

قیمت روغن پایه در بازار خاورمیانه در هفته اول جولای با ثبات باقی مانده اند و با توجه به تقاضای مستمر و عرضه های زیاد برای پر کردن مخازن وجبران کسری، قیمت ها مورد حمایت قرار گرفتند. خریداران به دنبال خرید از بازارهای دیگر نیز هستند زیرا عرضه در منطقه خاورمیانه کمی کاهش یافته است و از حد معمول گذشته پایین تر آمده است.

در منطقه خاورمیانه فرصتهای کمی برای تامین روغن های گروه ۱ از بازار های دیگر همچون اروپا وجود دارد زیرا عرضه این محصول در بازار خیلی کم شده است. تعداد زیادی از خریداران رو به روغن های گروه دوم برای پوشش نیازهای خود آورده اند.

امکان خرید روغن های گروه دوم به صورت آنی در حال افزایش است زیرا تقاضا از سمت چین و هندوستان کمتر شده است. تولیدکنندگان در شمال شرق آسیا سعی می کنند مازاد تولید محصولات گروه دوم خود را به مناطقی همچون خاورمیانه صادر کنند و بعضی از تولیدات آنها در پایان این ماه به بازارهای امارات وارد خواهد شد.

مذاکرات بیشتری در حال انجام است تا محموله های بیشتری به سمت امارات صادر گردد ولی البته همچنان هزینه حمل به عنوان یک عامل بازدارنده در مذاکرات مطرح است.

قیمت های روغن پایه SN500 که از روغن های پایه گروه اول است به میزان ۲۰ تا ۳۰ دلار نسبت به هفته آخر ژوئن افزایش یافته است و به ۱۲۱۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلEx Tank امارات رسیده است.

قیمتهای برایت استاک ایران نیز به حدود ۱۵۰۰ دلار در هر تن با شرایط تحویل مشابه یعنی Ex Tankامارات  رسیده است. قیمت های روغن های گروه دوم ایران تثبیت یافته و به حدود ۱۲۸۰ دلار برای روغن های سبک و ۱۳۴۰ دلار برای روغن های سنگین این گروه رسیده است. قیمت روغن های گروه سوم نیز به حدود ۱۵۷۰ دلار برای روغن های4cst و ۱۳۷۰دلار برای  روغن های 8cst رسیده است.

کاهش مصرف روغن های گروه یک در اروپا

قیمت های روغن های گروه ۱ در اروپا با ثبات است. اما عرضه بیش از حد روغن های گروه ۱ در اروپا همراه با کاهش مصرف فصلی این محصول باعث شده است که ترکیب کنندگان روغن نسبت به خرید آن رغبتی نشان ندهند. البته قیمت های روغن های پایه  گروه سوم با توجه به عرضه های کم و تقاضای زیاد افزایش یافته است و عرضه روغن های گروه دوم در اروپانیز بعضاً با مشکلاتی مواجه می گردد.

کاهش مصرف روغن های گروه یک در اروپا

 

بررسی قیمت های روغن های گروه اول دوم و سوم در شمال غرب اروپا و بنا در سه گانه اروپایی آمستردام روتردام و آنتورپ نشان می دهد که روغن های گروه اول تغییر قیمتی نداشته اند و نوسانات قیمتی بیشتر در گروه های دوم و سوم رخ داده است. قیمت برایت استاک از گروه اول براساس ترم تحویل فوب شمال غرب اروپا برای مصرف محلی در خود اروپا بین ۲۰۵۰ تا ۲۰۹۰دلار در هر تن بوده است. ولی قیمت این محصول برای صادرات در خارج از اروپا کمتر بوده ودر حال رسیدن به سقف ۲۰۰۰ دلار در هر تن می باشدودر بازه قیمتی ۱۹۵۰تا ۱۹۹۰دلارمعامله می گردد.

قیمت های روغن های پایه گروه اول در ترکیه در هفته اول جولای کاهش یافت زیرا عرضه این نوع روغن در ترکیه زیاد و تقاضا کاهش یافته بود ضمن اینکه قیمت های روغن های وارداتی نیز کمتر از قبل شده بود.  پالایشگاه اصلی تولیدی روغن های گروه ۱ که هفته گذشته قیمت های خود را کاهش داده بود در این هفته قیمت های خود را افزایش داد.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *