قیمت قیر در این هفته در اروپا رشد کرد

قیمت قیر در این هفته در اروپا رشد کرد

قیمت قیر در این هفته در اروپا رشد کرد که به دلیل افزایش قیمت نفت خام و سوخت کوره با درصد بالای سولفور بود. ولی در جاهایی دیگرمثل ایران و سنگاپور شاهد چنین رشدی نبودیم. در شمال و مرکز اروپا پس از سپری شدن ایام تعطیل در ماه جولای و آگوست فعالیتهای ساخت و ساز مجددا آغاز شد و در پایان آگوست تقاضا برای قیر افزایش یافت.

در منطقه آسیا اقیانوسیه که در ابتدای هفته که قیمت نفت خام و سوخت کوره توأم با افزایش بود قیمت قیرکمی سعودی بودولی با رسیدن به روزهای پایانی هفته قیمت کاهش یافت. مسائل مربوط به ایجاد محدودیت ها در چین و یا پر شدن مخازن ویا کم بودشناورهای دریایی و مسائلی از این قبیل باعث کاهش تقاضا و قیمت گردید. در جنوب آفریقا وضعیت بهتری حاکم بود و با توجه به فرا رسیدن فصل بارش به عنوان مثال در کشوری مانند نیجریه تقاضا برای خرید قیر بیشتر شد.

دو محموله ده هزار تنی قیر به مقصد کیپ تاون در آفریقای جنوبی در شروع ماه سپتامبر بارگیری خواهد شد تا بتواند نیاز محلی را تامین نماید. همچنین قرار است از یک محموله ۱۵ هزار تنی که در این مسیر در حال حرکت می باشد ۴۵۰۰ تن قیر در کیپ تاون تخلیه شود. مابقی محموله این کشتی پیش از این در ماه آگوست در لومه و توگو تخلیه شده بود.

آینده بازار قیر

از معاملات انجام شده، به نظر می رسد بعد از چند ماه رکود در بازار قیر با فرا رسیدن فصل سرما بازار این محصول رونق بگیرد و با تغییر تدریجی هوا و فرا رسیدن فصل بارش، فعالیت های ساختمانی سرعت گرفته و استفاده از قیر حتی تا پایان ماه نوامبر بیشتر شود.

قیمت هرکامیون سوخت کوره با درصد بالای گوگرد بر اساس تحویل محلی در شمال و شمال غرب اروپا بر روی عرشه بارج از قرار هرتن ۳۵ دلار در رتر دام و هر تن ۲۰ تا ۲۵ دلار در منطقه بالتیک بوده است. در بریتانیا و در کشورهای انگلستان و ایرلند بازار با ثبات است و هر تن قیر بین ۳۶۵ تا ۳۷۵ پوند خریداری می گردد و شاهد هستیم که محموله‌های زیادی به مقاصد جنوبی انگلستان در حال حرکت هستند.

در انگلستان پس از سپری شدن یک سال سخت متاثر از شیوع کووید ۱۹ در سطح کشور و رکود شدید در فعالیت های ساختمانی،بازار مجددا رونق گرفته و فعالیتهای ساختمانی با توجه به فصل گرما وامکان جاده سازی و ساختمان سازی رونق و شدت بیشتری گرفت.

در آلمان همچون سایر کشورهای اروپا با پایان ماه آگوست فعالیت های ساختمانی شدت بیشتری گرفته و قیمت نیز رو به افزایش است و پیش بینی می شود که در ماه سپتامبر قیمت ها با ثبات باشد و یا اندکی افزایش داشته باشند البته بر روی قیمت هنوز مذاکرات در حال انجام است و پیش بینی افت مقطعی قیمت نیزدر آلمان دور از ذهن نیست. در این کشور دو پالایشگاه نیازهای کشور فرانسه را نیز تامین می کنند و پالایشگاه میرو صادرات خوبی به کشور فرانسه دارد. تقاضا در جمهوری چک و لهستان نیز با توجه به پایان تعطیلات رو به افزایش است و قیمت هر تن قیر بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ یورو در این منطقه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *