افزایش قیمت گازوئیل اروپا

,
افزایش قیمت گازوئیل اروپا

بازار گازوئیل اروپا: افت عرضه قیمت ها را افزایش داد

عرضه و تولید گازوئیل در اروپا کاهش یافته است که این مساله منجر به افزایش حاشیه های سود پالایشی و رشد قیمت ها شده است.
قیمت‌های گازوئیل در اروپا نسبت به جریان‌های آربیتراژ از خاورمیانه و هند حساس‌تر شده است، حتی در شرایطی که پس از اعمال تحریم‌ها علیه واردات فرآورده های نفتی روسیه، تقاضا کاهش یافته است.

پرمیوم قیمت گازوئیل در شمال غرب اروپا نسبت به نفت خام برنت دریای شمال به 22.85 دلار در هر بشکه در ماه ژوئن رسیده است. این رقم در ماه می تنها 17.20 دلار در هر بشکه بوده است.

افت قیمت گازوئیل نسبت به بنزین در اروپا نیز در یک روند ضد فصلی کاهش یافته و از بیش از 4.65 دلار در هر بشکه در ماه می به کمتر از 1 دلار در هر بشکه رسیده است.
به گفته شرکت Vortexa، با کاهش عرضه، تنها حدود 500000 بشکه در روز گازوئیل از خاورمیانه و هند در ژوئن به اتحادیه اروپا رسیده است در حالی که این رقم در ماه می به 710000 بشکه در روز رسیده بود.

این به دنبال کاهش پرمیوم قیمت دیزل اروپا نسبت به آسیا-اقیانوسیه در ماه آوریل است. بارگیری محموله ها برای اروپا از خاورمیانه و هند در نتیجه در ماه مه بسیار کندتر بود که منجر به کاهش بارگیری در ژوئن شد.

واردات کمتر در این ماه به افزایش قیمت دیزل اروپا نسبت به قیمت دیزل آسیایی کمک کرده و موجی از بارگیری محموله‌ها را برای این منطقه تشویق می‌کند که به گفته فعالان بازار منجر به ورود فراوان محموله های گازوئیل از اواسط ژوئیه به بعد خواهد شد.

ورود انبوه محموله‌ها بر قیمت‌های نقدی تأثیر می‌گذارد که این مساله اقتصاد آربیتراژ را تضعیف کرده و منجر به کاهش ثبت سفارش خواهد شد. این تحولات بار دیگر موجب خواهد تا محموله های کمتری وارد اروپا شده و قیمت های نقدی افزایش یابد.

تولیدکنندگان گازوئیل در خاورمیانه و هند چندین بازار رقابتی تقاضا برای انتخاب دارند، از جمله شرق آفریقا، آسیای جنوب شرقی، استرالیا و اروپا.
محموله‌های روسیه به دلیل نزدیکی منطقه به بنادر روسیه به طور مداوم به اروپا سرازیر می شدند، اما محموله‌های خاورمیانه و هند تنها در صورتی می‌آیند که قیمت مناسب باشد.

کاهش تقاضای گازوئیل

افزایش قیمت ها منجر به افت تقاضا در بازار اروپا شده است. تحویل دیزل فرانسه در ماه می 8 درصد کمتر از سال گذشته بود. مصرف بنزین اسپانیا در ماه آوریل 11 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت، در حالی که تقاضای بنزین در بریتانیا در همان ماه 16 درصد کاهش داشته است.

تقاضای کمتر بیشتر منعکس کننده فعالیت های صنعتی است. منطقه یورو در سه ماهه چهارم سال 2022 و سه ماهه اول سال جاری در رکود بود.
فعالیت های تولیدی از تابستان 2022 کاهش یافته است. اما حساسیت قیمت های گازوئیل اروپا به جریان محموله ها از شرق سوئز زمانی رخ می دهد که سطح ذخایر فرآورده های نفتی نسبتاً پایین است.

میزان ذخایر فرآورده های نفتی در اتحادیه اروپا و نروژ، که عمدتاً دیزل است، از پایین ترین سطح 360 میلیون بشکه در ماه اکتبر بهبود یافته است، زیرا افزایش صادرات گازوئیل چین در زمستان همزمان با ذخیره سازی توسط شرکت های اروپایی در آستانه ممنوعیت قریب الوقوع واردات محصولات روسیه بوده است.

اما سطح ذخایر از ژانویه تا کنون بیش از 26 میلیون بشکه کاهش یافته است که علت اصلی این کاهش تحریم واردات از روسیه همراه با تعمیر و نگهداری فصلی پالایشگاه ها از فوریه بوده است و در ماه می بیش از 32 میلیون بشکه کاهش یافته و به 382 میلیون بشکه رسیده است.

اختصاصی بازار نفت و گاز / پتروشیمی

منبع مقاله

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *