قیمت گوگرد پالایشگاهی

,
قیمت گوگرد پالایشگاهی

قیمت گوگرد پالایشگاهی به تحلیل بازار نفت و گاز ایران در اردیبهشت 1401

قیمت در طول هفته روند افزایشی داشت و تا روز پنجشنبه در بندر ژنجیانگ با قیمت 3.750 یوان در هر تن ایکس ورک بین معامله گران داد و ستد شد.

احتمال فروش ماهانه طبق پیش بینی ها گوگرد

این هفته قیمت های خاورمیانه در ماه مه با افزایش بیشتری نسبت به ماه قبل اعلام شد. قطر در آوریل QSP را 30 دلار افزایش داد، در حالی که KPC 35 دلار در همین ماه افزایش داشت. فروش نقدی قیمت گوگرد پالایشگاهی چین با قیمت حدود 500 دلار در در تن cfr هند و کانادا منعقد شد اما پس از افزایش قیمت ها ماه مه در خاورمیانه، انتظارات cfr در آینده برای بارگیری محموله های ماه مه به حدود 520 دلار به ازای هر تن cfr افزایش یافت. جشن عید فطر در شمال افریقا و خاورمیانه باعث کاهش فعالیت بازار می شود؛ به طوری که همزمانی عید فطر و روز کارگر در چین تعطیلات هفته آینده در این بازار افزایش خواهد داد. در نتیجه، انتظار می رود که بازار در اوایل هفته آرام پیش برود.

چشم انداز اینده یک ماه گوگرد

تحلیل‌های‌ فنی و اقتصادی گوگرد با وجود احساسات صعودی بازار ناشی از اعلام یارانه DAP هند و همچنین انتظار کاهش محدودیت های صادرات کود چینی در آینده، قیمت گذاری همچنان ثابت است. از آنجا که انتظار می رود تناژ FSU با قیمت ارزان تر به بازار چین عرضه شود، یک زنجیرۀ تأمین قابل اعتماد هنوز ایجاد نشده است و با یک دوره تحویل طولانی مدت، هیچ تأثیر خاصی بر cfr از FSU مشاهده نشد. انتظار می رود این امر قیمت پرمیوم را تحت تأثیر قرار داده و بازار را رو به کاهش ببرد.

قیمت روز گوگرد در بازار جهانی

پیشروی بازار داخلی چین

قیمت گوگرد پالایشگاهی در طول هفته روند افزایشی داشت و تا روز پنجشنبه در بندر ژنجیانگ با قیمت 3.750 یوان در هر تن ایکس ورک بین معامله گران داد و ستد شد. به گفته خریداران، آخرین قیمت پیشنهادی 3.710 یوان در تن ایکس ورک بوده است. در اوایل هفته، چند معامله کوچک بین 3.600-3.570 یوان در تن ایکس ورک با قیمت پایین در بندر دافنگ بسته شد، در حالی که قیمت معاملات در بندر ژنجیانگ بالا بود. چند معامله کوچک هم در روز سه شنبه بین 3.630-3.590 یوان در تن ایکس ورک بسته شد که پایین ترین قیمت برای بندر دافنگ و بالاترین قیمت مربوط به فروش مشابه در بندر ژنجیانگ بود. در چهارشنبه، تاجران و تولیدکنندگان فروش نقدی از بندر دافنگ را با قیمت 3.660 یوان در تن ایکس ورک در اوایل روز معامله کردند. به دنبال آن، معاملات ایکس ورک در بندر ژنجیانگ به 3.710 یوان در تن در روز رسید. در روز سه شنبه، مناقصه فروش معمولی از یک پالایشگاه شمالی با قیمت 3.448 یوان در تن ایکس ورک از بندر دالیان انجام شد. مناقصه قبلی در سه شنبه گذشته با قیمت 3.272 یوان در تن ایکس ورک از دالیان انجام شد. سینوپک در این هفته قیمت گوگرد پالایشگاهی وانژو و دانژو را 150 یوان افزایش داده و به ترتیب در 3.510 و 3.370 یوان به ازای هر تن ارزیابی شدند. قیمت گوگرد در روز سه شنبه در بازار کاغذ، مه یا S2205 تا 3.678 یوان در تن افزایش یافت که این رقم در روز قبل یعنی دوشنبه 3.605 دلار به ازای هر تن بود. علاوه براین، پنجشنبه نیز قیمت ها در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل به 3.775 یوان در تن افزایش یافت. با همزمان شدن تعطیلات عید فطر و روز کارگر در چین در هفته آینده شاهد توقف یا کاهش فعالیت معاملاتی بازار خواهیم بود.

پستی بلندی های گوگرد آسیایی

بازار فسفات

با کند شدن MAP برزیل، قیمت DAP هند برای 2023-2022 تا 52 درصد افزایش یافت اما این افزایش واردکنندگان DAP را تحت فشار قرار می دهد زیرا سر به سرها اخیرآ کمتر از 920 دلار بر تن cfr و پایین تر از سطح فوب در بازارهای اصلی مبدأ باقی می مانند. قیمت DAP چین اندکی کاهش یافت به به 1.050 دلار در هر تن فوب رسید. به نظر می رسد دسترسی به DAP بهبود یافته است و خریداران نیز به افزایش درخواست تأمین کنندگان برای فروش اشاره می کنند. اما محدودیت های صادراتی همچنان پابرجا هستند و اخذ تأییدیه ها چند هفته طول می کشد. در غرب سوئز، هیچ مناقصه فروشی برای DAP یا دیگر محصولات مصری گزارش نشده است. علاوه براین، هنوز فروش MAP تونس برای بارگیری در ماه مه در بازار صورت نگرفته است. به دلیل نبود تقاضا، قیمت MAP برزیل از 1.270-1.250 دلار هفته قبل به 1.240-1.200 دلار در تن cfr کاهش یافت. اما تغییر در مبانی کشاورزی و کاهش نرخ مبادله، خریداران در هفته های آینده به بازار باز می گردند.

نوسان در بازار گوگرد ژاپن

با نزدیک شدن به تعطیلات هفته طلایی ژاپن، عرضه گوگرد مذاب پالایشگاهی همچنان محدود است و احتمالآ در هفته های آتی هیچ محموله گوگرد مذاب نقدی عرضه نخواهد شد زیرا ازدحام در بنادر چین به دلیل محدودیت های کووید-19، دسترسی به کشتی ها را دشوارکرده است. SMM تأمین کنندۀ فلز ژاپن روز دوشنبه تصمیم گرفت تا پروژه برنامه ریزی شدۀ پالایش نیکل در اندونزی را به دلیل عدم توافق Vale اندونزی متوقف کند. پالایشگاه ژاپنی Eneos پالایشگاه های 145.000 بشکه ای Sendai و 129.000 بشکه ای Chiba را مجددآ راه اندازی کرد که در پی وقوع زلزلۀ شمال شرق ژاپن در 16 مارس برابر با 25 اسفند 1400 تعطیل شده بودند. ژاپن در سه ماهه اول سال در مجموع 295.300 تن گوگرد صادر کرد که در مقایسه با سال قبل 29 درصد افزایش داشت. چین کل صادرات در این دوره را 71 درصد ارزیابی کرد و واردات نیز با رشد 24 درصدی در سال به 210.000 تن رسید. تحویل به کره جنوبی در سال دو برابر شد و به 52.000 تن رسید، در حالی که تحویل به تایوان با 6 درصد افزایش در سال به 10.000 تن رسید. با این حال، صادرات به هند با 3 درصد کاهش در سال به 14.500 تن رسید، در حالی که صادرات به اندونزی با 43 درصد کاهش در سال به 5.800 تن رسید.

قیمت گوگرد پالایشگاهی  روسیه

قرار است محموله 60.000 تنی گازپروم که در ماه آوریل از کارخانه به بندر منتقل شده است، در ماه مه بارگیری شود. برخی از منابع، این خبر با بازار چین مرتبط می دانند؛ اگرچه صحت آن تأیید نشده است. قیمت گذاری در جنوب چین بین 470-485 دلار در تن cfr گزارش شده است. علاوه براین، بیش از 120-100 هزار تن از گازپروم برای بارگیری در ماه مه گزارش شده است اما همچنان تأیید نشده است.

دست بسته ماندن فوب بالتیک

قیمت فوب بالتیک بین 350-300 دلار در هر تن فوب ثابت ارزیابی شد. با این حال، برخی منابع پیشنهاد می کنند که به دلیل مشکلات تأمین مالی و کاهش بازار، قیمت هر محصول برای ارسال از بنادر روسی در 320-300 دلار در تن تعیین شود. اما برخی دیگر از منابع سطح فوب را به دلیل محصولات مازاد در بازار، برای محموله های قزاقستان تا حد امکان بالاتر از 370 دلار در تن فوب تعیین می کنند. با این حال، مشکلات و محدودیت های رزرو کشتی می تواند به دلیل بارگیری کشتی ها در بنادر روسی یک عامل محدود کننده باشد. در حالی که ورود محصولات به بندر همچنان ادامه داشت، فوب دریای سیاه تا 320 دلار در تن فوب برای فروش در ماه مه در بنادر روسی افزایش نسبی داشت و قیمت ها نیز تا 400 دلار در هر تن فوب با عدم فروش جدید از Popti افزایش داشتند. بندر Eysk در دریای آزوف گوگرد کمتری برای حمل و نقل صادراتی در نظر گرفت.

تلاطم فوب مدیترانه

قیمت فوب مدیترانه بین 481-480 دلار در هر تن فوب بدون هیچ فروش نقدی، ثابت ارزیابی شد. cfr مدیترانه نیز بین 525-510 دلار در تن cfr ارزیابی شد که با انجام یک معامله در بالاترین سطح، 5 دلار در تن افزایش داشت. چون که خریداران منطقه ای به شدت کمبود محصولات روسی و دیگر محصولات دریای سیاه در بازار را احساس می کنند، قیمت ها 10 دلار دیگر کاهش یافت. به گفته یکی از تاجران، پیشنهادی بالاتر از 540 دلار در تن cfr در بازار مطرح شده که هیچ فروشی در پی نداشت.

افزایش فوب مدیترانه با عرضه محدود دریای سیاه

افزایش فوب مدیترانه با عرضه محدود دریای سیاه

محدوده فوب ایران

قیمت فوب ایران بین 415-390 دلار در هر تن فوب ثابت ارزیابی شد. قیمت پیشنهادی برای گوگرد کلوخه ای خرد شده 390 دلار در هر تن فوب ایران گزارش شد، با اینکه پیشنهادات با قیمت 400 دلار در هر تن فوب ارائه شد. آخرین فروش محصول گرانول ایران مربوط به مناقصه هفته گذشته بود که پتروشیمی خارک مناقصه فروش 25.000 تنی گوگرد گرانول خود را برای ارسال در نیمه اول ماه مه از جزیره خارگ با قیمت 415 دلار در تن فوب خارگ به اجرا گذاشت. همچنین، NIGC تولیدکننده و بازاریاب گوگرد مناقصه فروش 60.000 تنی محصول گرانول خود را دیروز با قیمت 410 دلار در هر تن فوب عسلویه منعقد کرد. دو مناقصۀ 40.000 تنی گوگرد گرانول زرد و 20.000 تنی گوگرد گرانول مخلوط نیز با بارگیری در 5-1 ماه مه مصادف با 15-11 اردیبهشت 1401 در بندر عسلویه منتشر شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *