پایپینگ در صنایع نفت و گاز چیست؟

پایپینگ در صنایع نفت و گاز

پایپینگ در صنایع نفت و گاز چیست؟پایپینگ در لغت به معنی طول و یا فرم لوله ای است که از فلز، پلاستیک و یا سایر مواد ساخته شده ولی پایپینگ در صنایع نفت و گاز شامل طراحی، ساخت، مدیریت و بررسی تمامی قسمت ها و جنبه های ضروری در جهت بهبود عملکرد و کاهش هزینه هاست که شامل دو بخش آشنایی با مفاهیم اولیه طراحی و نصب لوله ها و سپس کار با نرم افزارهای طراحی آن براساس CAD می باشد.

تاریخچه پایپینگ و استانداردهای آن

استفاده از سیستم‌های لوله کشی به ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد (حدود 4700 سال پیش) باز می‌گردد. در آن دوران، آب حاصل از بارندگی توسط لوله‌کشی به مناطق شهری منتقل می‌شد. لوله‌های مورد استفاده برای این کاربری از جنس چوب بودند. این لوله‌ها توسط حفر حفره‌های طولی در کنده‌های چوبی ساخته می‌شدند. ۳۰۰ سال بعد، مصریان باستان، اولین لوله‌های فلزی از جنس مس را معرفی کردند. پیشرفت اصلی سیستم‌های لوله کشی، در دوران روم باستان آغاز شد. سیستم‌های معرفی شده در آن دوران با بهره‌گیری از شیرآلات مخصوص قادر بودند جریان آب را تا فاصله ۴۰۰ کیلومتر انتقال دهند.

پایپینگ چیست؟

استاندارهای Piping به صورت کد تعریف و براساس موسسه مربوطه دسته بندی می شوند که طراحان سیستم های پایپینگ در صنایع نفت و گاز  بهتر است با آنها آشنایی کامل داشته باشند:

ANSI: American National Standards Institute (انستیتو استانداردهای ملی امریکا)
ASME: American Society of Mechanical Engineer (جامعه مهندسان مکانیک امریکا)
API: American Petroleum Institute (انستیتو نفت امریکا)
ASTM: American Society for Testing and Materials (جامعه تست و مواد امریکا)

انواع خطوط لوله انتقال نفت و گاز

طراحی سیستم های Piping براساس دسته بندی لوله ها به سه گروه لوله های فشار قوی، متوسط و ضعیف انجام می گیرد.

با افزایش تمایل کشورهای صنعتی به واردات نفت و گاز، اهمیت آشنایی با طراحی خطوط لوله انتقال نفت و گاز به عنوان یکی از اقتصادی ترین روش ها آشکارتر می شود.

در طراحی خطوط لوله تمرکز بر روی امنیت است. انتخاب مسیر خطوط لوله، ضخامت پوشش و مقدار و نوع مواد انتقال دهنده در بالابردن امنیت و کاهش خطرات بالقوه موثر می باشد.

شرایط محیطی و جغرافیایی نظیر زلزله خیز بودن ناحیه نصب لوله و یا فشار آب برای لوله های زیردریایی و همچنین نوع و دمای سیال عبوری از جمله عوامل است که اهمیت شناخت انواع لوله های به کار رفته در صنعت نفت و گاز را شاخص می کند.
برای مثال، لوله های ضخیم تر در مکان های شلوغ و معمولا در جاده ها، مجاور خطوط ریلی و زیرآب به کار می روند.

خطوط لوله مختلفی در سیستم های پایپینگ در صنایع نفت و گاز به کار می روند:

  1. خطوط لوله تزریق
  2. خطوط لوله جریان
  3. خطوط لوله بدنه یا داخلی
  4. خطوط لوله بارگیری یا خارجی
  5. خطوط لوله انتقال
  6. خطوط لوله گردآوری
  7. خطوط لوله دسترسی آب
  8. خطوط لوله زیردریایی

طراحی خطوط لوله نفت و گاز با رعایت استاندارها و فراگیری اصولی که در دوره های آموزشی نرم افزارهای مهندسی نفت و گاز تدریس می شود، باعث افزایش امنیت، سرعت انتقال و البته عمر لوله ها می شود که کاهش هزینه های هنگفت ناشی از تعمیرات احتمالی یا بازطراحی پایپینگ در صنایع نفت و گاز را نیز به همراه دارد.

پایپینگ چیست

برای اطلاع از فرق اوره با اسید اوریک چیست کلیک کنید.

همه چی درباره استاندارد پایپینگ

استانداردها و كدها برای سرویس های مختلف توسط موسسات استاندارد بین المللی تهیه و توزیع میگردد. این استانداردها شامل نحوه ساخت لوله، نحوه استفاده، طراحی، انشعاب، اتصال، نحوه نصب و نحوه تست خطوط لوله می باشند. در تهیه این استانداردها مهمترین مطلبی كه مورد نظر بوده «ایمنی» در هنگام استفاده و كاركرد است. این استانداردها بسته به شرایط از گذشته تا كنون تكمیل تر شده و در حال تغییر بوده اند. انجمن های مختلف در زمینه Piping استانداردهائی ارائه كرده اند كه از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود: ASME ASTM ANSI AWWA API American Society Of Mechanical Engineers American Society for Testing and Materials American National Standards Institute American Water Works Association American Petroleum Institute

استانداردهای دیگری نیز در لوله كشی مورد استفاده قرار می گیرند تا استانداردهای فوق را تكمیل نمایند، از جمله این استانداردها می توان به موارد زیر اشاره نمود: PPI AWS PFI MMS Plastic Pipe Institute American Welding Society Pipe Fabrication Institute Manufacturers Standardization Society of Valve and fitting Industry

استاندارد «ASME» استانداردی است كه عمومیت بیشتری دارد. این استاندارد لوله كشی در كاربردهای گوناگون را تقسیم بندی و توضیح داده است : B31.1 B31.2 B31.3 B31.5 B31.9 Power Piping Fuel Gas Piping Chemical Plant And Petroleum Refinery Piping Refrigeration Piping Building Service Piping لوله ها در كلاسهای متفاوت و بسته به كاربرد تولید و عرضه می شود.

بطوركلی محصولات لوله به چند نوع اصلی تقسیم شده اند.هریك از این گروهها نیز به بخشهائی ریز می گردند.نمونه ای از این دسته بندی به شرح زیر است: دسته بندی اصلی لوله ها نوع لوله كاربرد استاندارد Standard لوله های ساختمانی، سرویس های كم فشار، سرویس های مبرد و غیره تحت فشارPressure سرویس های مایع، گاز یا بخار با دما و فشار نسبتاً بالا خطوط Line لوله با سر مسطح یا رزوه شده برای خطوط لوله نفت، گاز یا بخار آب تمیز Water Well لوله های مورد مصرف در پمپ ها و توربین ها جهت مصارف گوناگون.

کارشناس پایپینگ یا مهندس پایپینگ کیست؟

مهندسپایپینگ در صنایع نفت و گاز، فردی است که وظیفه طراحی و اجرای سیستم‌های پایپینگ برای انتقال آب، گاز، نفت، فاضلاب و غیره را بر عهده دارد. این فرد معمولا در تمام مراحل مربوط به طراحی و اجرای لوله کشی نظیر رسم طرح‌های اولیه، انتخاب مواد مناسب برای ساخت تجهیزات مورد نیاز و کنترل کیفیت روند اجرای سیستم دخیل است. فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی مکانیک، شیمی، عمران و تاسیسات می‌توانند در حوزه پایپینگ مشغول به کار شوند.

برای اطلاع از شن سیلیس یا ماسه کوارتز چیست؟ کلیک کنید.

مهارت های مورد انتظار از مهندس پایپینگ چه هستند؟

مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای وظایف مورد انتظار از کارشناس پایپینگ در صنایع نفت و گاز بیشتر به توانایی‌های فنی فرد بستگی دارند. البته بهره‌مندی از توانایی‌های عمومی نیز می‌تواند نتایج رضایت‌بخشی را در پی داشته باشد. برخی از مهمترین مهارت‌های مهندس پایپینگ عبارت هستند از:

  • مهارت‌های مشاهده‌ای: بررسی دقیق اجزای سیستم، نحوه اجرای آن‌ها و مشکلات احتمالی
  • مهارت‌های تحلیلی: استفاده از مشاهدات برای طراحی سیستم مناسب
  • مهارت‌های مدیریتی: برنامه ریزی و ارزیابی منابع مورد نیاز
  • مهارت‌های ارتباطی: همکاری و برقراری ارتباط موثر با کارکنان به صورت شفاهی و کتبی
  • مهارت‌های نقشه کشی: پیاده کردن طرح‌های اولیه بر روی کاغذ و نرم افزار

اخبار پیرامون پایپینگ 

توسعه زیرساخت و بهینه‌سازی در مجتمع آهن و فولاد ارفع/ به دنبال گسترش پژوهش‌محوری هستیم

طرح‌های توسعه‌ای، از اهمیت بسزایی در تحقق اهداف بلندمدت مجموعه‌های صنعتی به ویژه فولادسازان برخوردار است و می‌تواند منجر به تسریع در مسیر رشد و تعالی توسعه و تولید شود.

اینرژی، پیشرو در توسعه شهر هوشمند

 اینرژی فعالیت خود را از سال 1396 با رویکرد ایجاد نوآوری و استفاده از تکنولوژی های روز در صنعت سوخت و انرژی کشور آغاز کرده است. از جمله حوزه های تخصصی تحت پوشش مجموعه اینرژی می توان به تجهیزات جایگاه سوخت، ابزار دقیق، ایمنی و حفاظت، برق صنعتی، پمپ، الکتروموتور، پایپینگ و شیلنگ اشاره کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *