گازپروم قراردادهایی را برای پیشبرد پروژه لیتیوم در کوویکتینسکویه امضا می کند

پیشبرد پروژه لیتیوم در کوویکتینسکویه

به گزارش بازار نفت و گاز، گازپروم قراردادهایی را برای پیشبرد پروژه لیتیوم در کوویکتینسکویه امضا می کند. این شرکت و دولت روسیه توافق کردند تا برای تولید و فرآوری نمک‌های تشکیل‌دهنده از میدان کوویکتینسکویه برای تولید ترکیبات لیتیوم همکاری کنند.

پیشبرد پروژه لیتیوم در کوویکتینسکویه

گازپروم مجموعه ای از اسناد را با دولت روسیه امضا کرده است تا راه را برای پروژه تولید لیتیوم در میدان گاز و میعانات گازی کوویکتینسکویه در شرق روسیه هموار کند. به گفته شرکت انرژی روسیه، آب های زیرزمینی شور میدان Kovyktinskoye دارای ذخایر عظیمی از ترکیبات طبیعی لیتیوم هستند.

این اسناد توسط الکسی میلر، رئیس کمیته مدیریت گازپروم و دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه امضا شد.

سخن میلر

میلر گفت: گازپروم فعالانه درگیر راه اندازی تاسیسات جایگزین وارداتی است که چرخه کامل تولید و فرآوری لیتیوم را پوشش می دهد. ما قبلا یک مطالعه امکان سنجی برای پروژه ای از این نوع برای میدان Kovyktinskoye تکمیل کرده ایم. این پروژه پتانسیل بسیار بالایی دارد. برآوردهای اولیه حاکی از آن است که ممکن است در بلند مدت بخش عمده ای از تقاضای داخلی لیتیوم را پوشش دهد.

توافق گازپروم و دولت روسیه

بر اساس این اسناد، گازپروم و دولت روسیه توافق کرده‌اند تا در زمینه تولید و فرآوری نمک‌های تشکیل‌دهنده از میدان گاز و میعانات برای تولید ترکیبات لیتیوم و سایر اجزای ارزشمند با یکدیگر همکاری کنند.

طرفین همچنین در فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) با هدف ساخت فناوری‌های داخلی، مواد و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه تولید لیتیوم، ارتباط خواهند داشت.

این اسناد همچنین طرح پیشنهادهایی را در مورد اقدامات حمایتی دولت برای شرکت های تحقیقاتی و صنعتی تجسم می کند. علاوه بر این، گازپروم یک برنامه عملیاتی برای پروژه تولید لیتیوم با نفت ایرکوتسک و وزارت صنعت و تجارت امضا کرده است.

تفاهم نامه نفت ایرکوتسک

این به دنبال تفاهم نامه ای است که توسط نفت ایرکوتسک در اکتبر 2021 برای اجرای یک پروژه مشترک برای تولید و فرآوری آب نمک تشکیل از میدان کوویکتینسکویه امضا شد.

گفته می شود که نفت ایرکوتسک فناوری هایی را برای پردازش آب های تولیدی حاوی لیتیوم توسعه داده است. این شرکت می تواند آنها را بر این اساس تنظیم کند تا آب نمک های تشکیل شده از میدان گاز و میعانات را پردازش کند.

مانتوروف گفت: با وجود منابع قابل توجهی، روسیه هنوز لیتیوم تولید نمی کند. این تنها اهمیت پروژه آینده نگر گازپروم و شرکت نفت ایرکوتسک را افزایش می دهد. این فرصتی را به ما می دهد تا یک صنعت لیتیوم تمام چرخه با پتانسیل صادرات بالا را شکل دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *