چشم انداز نفتا تا پایان سال میلادی

چشم انداز نفتا تا پایان سال میلادی

چشم انداز نفتا تا پایان سال میلادی، پیش بینی می شود بالا رفتن قیمت نفت خام در میان مدت ادامه یابد و متوسط قیمت ۱۲۰ دلار در هر بشکه باقی بماند. پیش بینی قیمت نفت دریای شمال برای سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۱۲۰ دلار است اما برای سه ماهه پایانی سال ۱۱۵ دلار در هرتن است. پیش بینی های قیمت نفت خام برای سال آینده و سال ۲۰۲۴ متوسط قیمت ۱۲۰ دلاری را محتمل می داند.

پرشدن مخازن نفتای اروپا

در ماه جولای قیمت نفتا مجددا تقویت شد ولی کماکان در سطوح پایین قراردارد. مخازن نگهداری نفتا در بنادر سه گانه اروپایی آمستردام روتردام و آنتورپ که به دلیل گرانی قیمت بنزین و گازوییل خالی شده بودند مرتبا در حال افزایش هستند. قیمت نفتای سبک و سنگین یک فاصله ۵ تا ۱۰ دلاری با هم دارند.

در چند ماه گذشته قیمت نفتای سنگین ۲۵ دلار در هر بشکه گران تر از نفتای سبک بوده است. از شروع ماه ژوئن تا نیمه ماه جولای تفاوت قیمت نفتای بنادر سه گانه اروپایی با نفتای دریای شمال به ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است. نبودن تقاضا از سوی شرکت های پتروشیمی در آسیا و همچنین بهره برداری بیشتر از پالایشگاهها باعث عرضه بیشتر و پر شدن مخازن نفتا شده است.

قیمت های بالای بنزین و گازوییل و حجم کم ذخایر این دو محصول، پالایشگاههای‌ اروپا را مجبور به افزایش حجم تولید و بهره برداری کرد ودر این میان، نفتای زیادی تولید شد که مثل دیزل و گازوییل مشتری و خریدار برای آن در بازار نبود. این افزایش عرضه نفتا باعث شد که نفتا به پایین ترین قیمتی برسد که از زمان ثبت گزارش های قیمت آرگوس تاکنون هیچگاه قیمت تا این حد پایین نبوده است.

چشم انداز تیره نفتا

بر اساس چشم انداز نفتا تا پایان سال میلادی، در چند ماه آینده قیمت نفتا کماکان پایین خواهد بود. وجود ذخایر انبوه در اروپا و عرضه بیشتر از حد نفتا در بازار، چشم‌انداز روشنی از وضعیت نفتا در آینده نزدیک نشان نمی دهد. هر چند که کاهش شرایط سخت گیرانه چین در مبارزه با کوید ۱۹ و پایان اعتصاب کامیون داران کره ای باعث بهبود و بیشتر شدن تقاضا از سوی آسیا خواهد شد، ولی بازگشت صنایع خریدار نفتا به وضعیت تولید حداکثری و خرید مستمر این محصول از تامین کنندگان آن، زمان بر خواهد شد ضمن اینکه افزایش قیمت نفت خام نیز حاشیه سود تولید کنند گان را کاهش داده است.

قیمت های پایین گاز مایع همزمان با روند کاهشی قیمت نفتا به اروپا محدود نشد و به آسیا نیز سرایت کرد.قیمت هر تن نفتا در ماه ژوین ۸۱۴ دلار در هر تن بود در صورتی که در ماه قبل از آن یعنی ماه می قیمت نفتا ۸۹۱ دلار در هر تن بود.

افزایش تولید نفتا همزمان با کاهش تقاضا از سوی واحدهای کراکر در آسیا بود که از آن بعنوان خوراک استفاده می‌کردند. بیشترین کاهش تقاضای واحد‌های کراکر در ماه ژوئن به دلیل انجام تعمیرات برنامه‌ریزی شده و همچنین کاهش سود این واحدها به دلیل عدم وجود تقاضا برای محصولات پایین‌دست صورت‌گرفت. واحدهای کراکر هم اکنون با ۸۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند که از ژانویه ۲۰۲۱ هیچگاه کاهش تولید آنها به این میزان نرسیده بود.

انداز تیره نفتا - بازار نفت و گاز پتروشیمیبرای مطالعه تفسیر نفت خام امروز کلیک کنید.

کاهش بیش از حد ذخایر نفت خام

در حالی که در ماه می سال ۲۰۲۰حجم‌ ذخایر‌ نفت‌ خام در آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن بیشتر از متوسط ۵ ساله‌ بوده است در ماه می سال جاری میلادی و پس‌ از ۲سال کاهش مستمر ذخایر، حجم‌ این‌ ذخایر به پایین ترین حد خود رسیده است.

بیش از حد ذخایر نفت خام - بازار نفت و گاز پتروشیمی

میزان تولید نفت خام روسیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی با اندکی‌ نوسان در حدود ۱۱میلیون‌ بشکه‌ بوده‌ است. اما‌ با شروع تحریمها و اثر‌گذار شدن آنها، میزان‌ تولید‌ در ماه‌های آوریل و می کاهش یافت و به حدود ۱۰.۲ میلیون‌ بشکه رسید. اولین آمار دریافت شده از ماه ژوئن نشان می‌دهد که روسیه مجددا در حال رسیدن به سقف تولید قبل‌ از تحریم های اروپایی آمریکایی می باشد و در این ماه از سقف ۱۰.۷ میلیون‌ بشکه‌ عبور نموده است.

برای مطالعه روسیه سراغ اسلحه نفتی جدید رفت کلیک کنید.

چشم انداز نفتا تا پایان سال میلادی، از شروع سال جاری میلادی قیمت فروش انواع نفت خام عربستان سعودی تا ماه ژوئن برای نفت های متوسط، سبک و فوق سبک افزایشی بوده است ولی نفت سنگین عربستان پس از یک کاهش شدید در ماه‌های آوریل و می مجددا افزایش یافت. مسلما بیشترین افزایش قیمت در این مدت مربوط به نفت فوق سبک و سبک عربستان بوده است. فاصله قیمتی نفت فوق سبک با نفت سنگین عربستان در ماه ژوئن در حدود ۸ دلار و با نفت متوسط در حدود ۶ دلار و با نفت سبک در حدود ۴ دلار بوده است.

سبک در حدود ۴دلاربوده است - بازار نفت و گاز پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *