تفسیر نفت خام امروز

,
تفسیر نفت خام

تفسیر نفت خام امروز به گزارش بازار نفت و گاز ایران، بازار نفت خام شیرین منطقه آسیا اقیانوسیه در روز ۵جولای شاهد فعالیت‌های تازه ای بود ودر این روز تخفیف های اعمال شده برروی میعانات شیرین کاهش یافت و قیمت ها برای نفت های سنگین نیز اندکی افزایش یافت.

اعتصاب در نروژ و کاهش عرضه نفت خام اروپا

اعتصاب گسترده و برنامه ریزی شده توسط مدیران اتحادیه های کارکنان صنایع نفت نروژ مستقر درآبهای مشترک این کشور که ازروز ۴تا ۵ جولای بتدریج آغاز ودر ۹جولای عملا به بسته شدن خطوط لوله انتقال نفت و گازخواهد انجامید می تواند صادرات گاز این کشور را تا ۵۶درصد و صادرات نفت این کشور راتا ۳۴,۰۰۰بشکه در روز یا یک پنجم کل تولید در این کشورکاهش دهد.

این سبک واین نوع تهدید بعنوان مرحله اول اعتصابات و یک هشداربرای اصلاح پرداختهاوافزایش دستمزدها بوده ودر حدود ۸۹۰۰۰بشکه درروز تولیدنفت را کاهش خواهد داد و نزدیک به یک درصد از حجم تولید گاز نروژ را خواهد کاست ودو حوزه استخراج را تحت تاثیر قرار خواهدداد.

یکی از مدیران نفتی نروژ اعتصاب کارکنان شاغل در حوزه های نفتی وبرون ساحلی نروژ راغیر مسئولانه توصیف نمود و ادامه آن را برای نروژ و اروپا در شرایط فعلی بحران انرژی وقطع شدن گاز روسیه مخرب دانست .او اضافه نمود که اعتصابی با این گستردگی ،مسائل ودرد سرهای زیادی برای کشورهای اروپایی که قصد پرکردن ذخایر گازی خود برای پاییز و زمستان را دارند به دنبال خواهد داشت.

او همچنین گفت این اعتصاب باعث کاهش اعتبار وآبروی نروژ بعنوان یک تامین کننده پایدار و همیشگی انرژی خواهدشد . اعتصاب کارکنان صنایع نفت نروژ تاثیر زیادی بر روی تولید نفت خام و گاز طبیعی کشور نروژ و سراسر اروپا خواهد داشت.

مقایسه میزان انرژی تولید شده در ماه می با شرایطی که در اثر اعتصاب به وجود خواهد آمد نشان می دهد که میزان نفت گاز تولیدی نروژ تاثیر زیادی از اعتصاب خواهد پذیرفت. لازم به ذکر است که اعتصاب کارکنان صنایع نفت در نروژ در روز ۹ جولای وارد مرحله جدی خود خواهد شد.

قیمت نفت خام و فراورده های نفتی

 نفت خام اروپا

تفسیر نفت خام اروپا

خرید نفت سودان توسط پتروناس مالزی

بازار نفت خام شیرین منطقه آسیا اقیانوسیه در روز ۵جولای شاهد فعالیت‌های تازه ای بود ودر این روز تخفیف های اعمال شده برروی میعانات شیرین کاهش یافت و قیمت ها برای نفت های سنگین نیز اندکی افزایش یافت. میعانات شیرین وسبک شمال غرب استرالیا برای تحویل در ماه سپتامبربا تخفیف ۷دلار در هر بشکه نسبت به نفت برنت وبراساس ترم تحویلCFR Tuban به فروش رفت.

پیش از این شرکت شل ،همین محصول را برای تحویل در روزهای ۲۵تا ۲۶ جولای به میزان ۶۵۰,۰۰۰بشکه‌براساس ترم CFRچین وبا ۹دلار تخفیف نسبت به نفت برنت به فروش رسانده بود و اکنون تخفیف ۹دلاری شرکت شل برای فروش میعانات به ۷دلار کاهش یافته است که نشان از افزایش تقاضا و قیمت دارد.

پیش از این شنیده شد که شرکت تجاری Petco که بازوی تجاری شرکت پتروناس مالزی است،یک ملیون بشکه نفت خام منطقه Dar Blendرا که از سودان خریداری نموده بود به یک شرکت تجاری با ۴.۴۵دلار بیشتر از قیمت نفت برنت وبراساس ترم فوب برای بارگیری در ماه جولای به فروش رساند.

در روز ۴ جولای قیمت سوخت کوره کم سولفور، برای دوماه بعد وبرای فروش به صورت سواپ با ۲۱.۶۲دلار در هر بشکه نسبت به نفت خام دوبی ارزیابی گردیدکه قبل از آن در ماه ژوئن این فاصله بیشترودر حدود ۲۲.۱۰دلار بوده است و اکنون کمتر شده چثبات بیشتری داشته است.

بررسی تحولات بازار نفت خام

صرفه اقتصادی نفت ترش خاور میانه و نفت آذر بایجان

شرکت ملی نفت ابوظبی قیمت های فروش خود را برای نفت خام Murbanبرروی قیمت ۱۱۷.۵۳دلتردر هر بشکه تثبیت نموده است که ۷.۸۵دلار در هر بشکه نسبت به قیمت قبلی ۱۰۹.۶۸دلار برای قیمت های رسمی فروش ماه جولای افزایش یافته است. یکی از معامله گران نفت خام در سنگاپور اعلام نموده که به نظر می رسد که این منطقی باشد که تقاضا برای نفت خام خاورمیانه بهتر از تقاضا برای نفت خام های برنت باشد.

تفاوت زیاد قیمتی نفت سبک شیرین برنت و نفت ترش خاورمیانه باعث می شود که جذابیت های قیمتی برای خرید نفت خاورمیانه بیشتر شود و خرید این نوع نفت به صرفه تر باشد.

با توجه به تفاوت های قیمتی نفت شیرین در منطقه مدیترانه و دریای سیاه و عرضه کمتر آنها در این مناطق در روز ۵ جولای قیمت نفت خام این مناطق افزایش داشت. یکی از فعالان بازار در توصیف اختلافات قیمتی منطقه مدیترانه و دریای سیاه می گوید «بازار مدیترانه در آتش است». شنیده شده که نفت آذربایجان ۵۰ سنت افزایش قیمت نسبت به روز گذشته داشته و همچنین با تفاوت ۱۱ دلاری نسبت به نفت برنت به فروش رفته است.

معامله گران بازار از افزایش قیمت نفت خام آذربایجان که به بالاترین سطوح خود رسیده است تعجب چندانی نمی کنند زیرا با توجه به محدودیت عرضه در اروپا و مرغوبیت و حاشیه سود بالا به دلیل استحصال محصولات و فراورده های جانبی از این نوع نفت خام، این امر بدیهی به نظر می رسد.

قیمت نفت خام

افزایش قیمت نفت عربستان و ادامه تخفیف از سوی روسیه

شرکت نفت آرامکو در عربستان سعودی بسیاری از قیمت های رسمی فروش خود را برای ماه آگوست افزایش داد که افزایش قیمت نفت های سبک بیشتر بوده است که بیشتر به خریداران اروپایی که دیگر از روسیه نفت خام خریداری نمی‌کنند تحویل می گردد. افزایش قیمت نفت خام شرکت آرامکو به دنبال آن صورت گرفت که سهمیه تولید کشورهای عضو اوپک به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

دومای روسیه اصلاحیه هایی را بر روی سیستم تخفیف قیمت بنزین در روسیه اعمال نموده است ست که بر اساس این اصلاحیه ها قیمت های بنزین طی یک دوره چهار ماهه از سپتامبر تا دسامبر سال جاری میلادی تقویت خواهد شد. بر طبق نظر معاون وزیر دارایی روسیه، مکانیزم تخفیف قیمت های نفت روسیه بر اساس قیمت کاهش یافته نفت خام صادراتی آرال روسیه خواهد بود.

از زمان حمله روسیه به اوکراین نفت خام روسیه با تخفیف‌های زیادی به فروش میرسد ولی در حال حاضر خریداران اروپایی نفت روسیه دیگر تمایلی به خرید از روسیه ندارند و به تدریج میزان واردات نفت خام خود را از روسیه کاهش داده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *